شماره ۱۹۷۸ | ۱۳۹۹ سه شنبه ۶ خرداد
صفحه را ببند
مراسم تکریم و معارفه رئیس سابق و سرپرست جدید سازمان امدادونجات برگزار شد

[شهروند]مراسم تکریم و معارفه‌ رئیس سابق و سرپرست جدید سازمان امدادونجات با حضور دبیرکل جمعیت هلال‌احمر برگزار شد. در این مراسم از «مرتضی سلیمی» به‌ پاس پنج‌سال حضور در سازمان امدادونجات قدردانی شد و «مهدی ولی‌پور» به‌عنوان سرپرست جدید این سازمان آغاز به کار کرد.
محمدحسن قوسیان‌مقدم، دبیرکل جمعیت هلال‌احمر در این مراسم گفت: «بار دیگر این توفیق را به ‌دست آوردم تا در خدمت خانواده‌ بزرگ هلال‌‌احمر باشم. امیدوارم این حضور منشأ خیر برای مردم و هلال‌احمری‌ها باشد. امروز که در سازمان امدادونجات حاضر شده‌ام، مصادف با سالروز آزادسازی خرمشهر است. این مناسبت را به فال نیک می‌گیرم و خوشحالم که نخستین حضور عمومی‌ام در سازمان امدادونجات اتفاق افتاده است.»
قوسیان‌مقدم با یادی از مرحوم بیژن دفتری ادامه داد: «یکی از افتخارات مجموعه هلال‌احمر وجود سازمان امدادونجات پویاست. دو مأموریت اصلی برای این سازمان درنظر گرفته‌ایم؛ نخست توسعه آموزش‌های تخصصی و همگانی، و دوم ارایه‌ خدمات امدادی به آسیب‌دیدگان در حوادث. همواره توقع اصلی از سازمان امدادونجات این بوده که با جدیدترین تجهیزات در بحران‌ها حضور پیدا کند.»
دبیرکل جمعیت هلال‌احمر با ذکر روایت‌هایی از حضور میدانی در زلزله‌ بم عنوان کرد: «هروقت که صحبت از «امدادرسانی» به‌ میان آمده، جمعیت هلال‌احمر به‌عنوان اولین‌ نهاد حضور داشته است. باید این «اولین‌بودن» حفظ و تقویت شود. برای همین، ضروری ا‌ست که کمبودهای لجستیکی و انسانی برطرف شود.» او توضیح داد: «چشم‌انداز این است که هلال‌احمر توانمندترین و کارآمدترین جمعیت در منطقه و جهان شود. البته درحال‌ حاضر این موقعیت را در منطقه داریم و باید آن را حفظ کنیم. در واقع باید این رتبه را ارتقا و بهترین، موثرترین و فراگیرترین خدمات ارایه دهیم.»
قوسیان‌مقدم ادامه داد: «امیدوارم روزبه‌روز شاهد تقویت سازمان امدادونجات باشیم. براساس ماده سه اساسنامه، هلال‌احمر هشت‌ وظیفه دارد که چهارمورد اول آن مربوط به حوزه‌ امدادونجات است. سازمان امدادونجات مهم‌ترین مجموعه‌ هلال‌احمر است. بنابراین انتظار می‌رود که قوی‌ترین و بهترین باشد. دبیری ستاد بحران در هلال‌احمر با رئیس این سازمان است. این موضوع نشان‌دهنده حساسیت کار در امدادونجات است. حوزه وظایف هلال‌احمر در قانون مدیریت بحران کشور را هم که مرور کنیم، متوجه حضور پررنگ سازمان امدادونجات می‌شویم.»
دبیرکل جمعیت هلال‌احمر در پایان تأکید کرد که از تجربه‌های مرتضی سلیمی رئیس سابق سازمان امدادونجات در هلال‌احمر استفاده خواهد شد و مهدی ولی‌پور رئیس جدید این سازمان را نیرویی قدیمی اما تازه‌نفس دانست. قوسیان‌مقدم همچنین بر بازدیدهای سرزده‌ خود از سازمان امدادونجات تأکید کرد.
مرتضی سلیمی، رئیس سابق سازمان امدادونجات هم در این مراسم گفت: «از همه همکارانم که در طول نزدیک به پنج‌سال حضور در سازمان برای تسریع پاسخگویی حوادث به مجموعه یاری رساندند، قدردانی می‌کنم. از حمایت‌های دکتر همتی ریاست جمعیت هلال‌احمر هم سپاسگزارم که طی این چندماه حضوری همدلانه و همراهانه داشتند. به‌ واسطه‌ مسائل شخصی توفیق خدمت از من سلب شد.» او ادامه داد: «در طول این ‌مدت توانستیم پس از 18سال آیین‌نامه امدادونجات را در شورای‌عالی تصویب کنیم. این موضوع پاسخگویی به حوادث را هموارتر می‌کند و شرح‌ وظایف مشخص‌تر می‌شود. به همه‌ آنچه در برنامه پنج‌ساله مشخص شده بود، دست پیدا کردیم. با تأکید بر اصل تفویض اختیار شاهد افزایش سرعت پاسخگویی در بحران‌ها بودیم. بالغ ‌بر ۲۰ دستورالعمل بازنویسی شد. از همه مهم‌تر تیم‌های واکنش سریع را تشکیل دادیم و در همه‌ استان‌ها فعال کردیم.»
مهدی ولی‌پور، سرپرست سازمان امدادونجات نیز با تبریک عید سعید فطر و سالروز آزادسازی خرمشهر گفت: «از اواخر ‌سال ۷۲ به توصیه مرحوم بیژن دفتری که استاد ما بودند، وارد هلال‌احمر شدم. تا به امروز هیچ‌گاه فکر نمی‌کردم که پا در جای پای بزرگانی مثل ایشان بگذارم. از حُسن‌ اعتماد دکتر همتی ریاست جمعیت هلال‌احمر تشکر می‌کنم و امیدوارم با حمایت و هدایت ایشان و دبیرکل محترم بتوانم این وظیفه را به ‌خوبی انجام دهم.»
او ادامه داد: «از زحمات همه افرادی که طی این سال‌ها به سازمان امدادونجات کمک کردند، تشکر می‌کنم. سازمان با فرازونشیب‌هایی روبه‌رو بوده است. الان در مقطعی هستیم که مدیران جدید هلال‌احمر پیش از این در جمعیت فعالیت کرده‌اند و انتخاب‌هایشان هم از بدنه‌ هلال‌احمر است. این فرصت را باید غنیمت شمرد. همواره تغییرات سازمانی برای رشد و تعالی موثر بوده است.»
ولی‌پور تأکید کرد: «از نام «هلال‌احمر» در حوادث با افتخار یاد می‌شود. با توجه به تغییراتی که در سطح جامعه شاهد آن هستیم، ضروری‌ است که سطح سازمانی خود را ارتقا دهیم و برای پاسخگویی در حوادث آینده به فناوری روز مجهز شویم. این مسأله می‌طلبد که همه دست‌به‌دست هم دهند و با تلفیقی از علم روز و فناوری‌های روز حرکت کنند.»
سرپرست سازمان امدادونجات عنوان کرد: «سازمان امدادونجات بازوی اجرایی جمعیت هلال‌احمر به منظور وظیفه‌ حاکمیتی‌اش است. باید به بخش لجستیک و تاکتیکی بیشتر توجه شود. هرچقدر در لجستیک قوی‌ باشیم، در عملیات هم قوی‌ خواهیم بود. جا دارد که در زمینه آموزش‌های تخصصی و ناوگان امدادی فعالیت بیشتری صورت گیرد. باید به نوسازی ناوگان و تجهیز هلال‌احمر به تجهیزات روز بیشتر توجه شود؛ در بحث تاکتیک و عملیات هم همین‌طور. سرعت، دقت و کیفیت عملکرد در پاسخ به حوادث باید مورد توجه قرار گیرد. آیین‌نامه امدادونجات را پیگیری می‌کنیم و دنبال آن هستیم که نیروهای کادر هم آموزش‌های لازم را فرا گیرند.»


تعداد بازدید :  348