شماره ۱۹۹۷ | ۱۳۹۹ دوشنبه ۲ تير
صفحه را ببند
10 روز با سینمای ایران در آلمان

از 23 خرداد یک جشنواره هنری آنلاین در برلین آغاز شده با نام «10روز با سینمای ایران». جشنواره‌ای که برای آشنایی با فرهنگ‌ و جامعه ایران ۱۱ فیلم از تاریخ سینمای ایران را به صورت آنلاین در دسترس قرار داده است.
«10روز با سینمای ایران» می‌کوشد با مرور سینمای نیم‌قرن اخیر ایران تصویری از جامعه‌ و روند تحولات اجتماعی و سیاسی و حرکت‌های فرهنگی برای رسیدن به آزادی‌های فردی و اجتماعی را در پنج‌دهه گذشته ترسیم کند. برگزارکننده این برنامه «جشنواره برلین» است، یکی از مراکز فرهنگی پرکار برلین که در طول سال، علاوه بر اکران فیلم و اجرای نمایش و موسیقی و برگزاری نمایشگاه نقاشی، برنامه‌های جامعی برای معرفی فرهنگ و هنر کشورهای گوناگون برگزار می‌کند.
«10روز با سینمای ایران» در دو بخش برگزار می‌شود؛ بخش نخست با نمایش فیلم‌های بلند سینمایی چون یک اتفاق ساده سهراب شهیدثالث، بانوی اردیبهشت ساخته رخشان بنی‌اعتماد، روزی که زن شدم ساخته مرضیه مشکینی، فریاد رو به باد ساخته مشترک سیاوش جمالی و عطا مهرداد، تمارض به کارگردانی عبد آبست و هجوم شهرام مکری بر زندگی روزمره ایران و تلاش مردم برای غلبه بر مشکلات کوچک و بزرگ زندگی تمرکز دارد و بخش دوم نیز با عنوان «جنگ یا پرواز» با نمایش فیلم‌های کوتاه فیلمسازان جوان نگاهی دارد به تحولات سریع شرایط زندگی در ایران.
در این برنامه همچنین سینماگرانی چون رخشان بنی‌اعتماد، بهرام بیضایی، رضا حائری و دانیل کوتر (فیلمساز، کارگردان تئاتر و موسیقی) در گفت‌و‌گوهایی به پرسش‌هایی درباره اهداف این فستیوال پاسخ می‌دهند. گفت‌وگوی بهرام بیضایی یکی از این گفت‌وگوهاست.


تعداد بازدید :  187