شماره ۱۹۹۷ | ۱۳۹۹ دوشنبه ۲ تير
صفحه را ببند
اخبار روز

مخالفت‌ با طرح الحاق به کاخ سفید کشیده شد
تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که کاخ سفید طی هفته جاری مسأله الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به اراضی اشغالی را به شکل جدی بررسی می‌کند. شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از منابع اسراییلی و آمریکایی اعلام کرد که انتظار می‌رود کاخ سفید هفته جاری بررسی جدی را درباره اینکه آیا به اسراییل برای الحاق کرانه باختری چراغ سبز نشان می‌دهد یا خیر، انجام دهد. طبق این گزارش قرار است دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در اراضی اشغالی دیروز برای حضور در نشست دوشنبه یا سه‌شنبه کاخ‌سفید به واشنگتن سفر کند. آوی برکوویچ، نماینده رئیس‌جمهوری آمریکا در مذاکرات صلح فلسطین و رژیم صهیونیستی هم که برای سفر به اراضی اشغالی طی هفته جاری آماده می‌شد، به دلیل حضور در نشست مذکور سفر خود را لغو کرد. شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی در ادامه گزارش داد که انتظار می‌رود جارد کوشنر داماد و مشاور ارشد دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا، مایک پمپئو وزیر امور خارجه و رابرت اوبراین مشاور امنیت ملی این کشور به همراه ترامپ در این نشست حضور داشته باشند. طبق این گزارش، نشست کاخ سفید در سایه اختلافات داخلی در دولت ترامپ درباره الحاق کرانه باختری انجام خواهد شد. فریدمن موافق اجرای این طرح در زمان کنونی است، اما طرف‌های دیگر محافظه‌کاری می‌کنند. پمپئو نیز پس از بازگشت از اراضی اشغالی دراین‌باره محافظه‌کار بود، اما از آن زمان به بعد تا حدودی در مسیر فریدمن گام برمی‌دارد و احتمال داده می‌شود که از طرح الحاق حمایت کند.


آماده‌باش کره‌شمالی و اعزام سرباز به منطقه غیرنظامی دو کره
همزمان با افزایش نگرانی‌ها درباره تهدید پیونگ‌یانگ به انجام اقدام نظامی علیه کره‌جنوبی یک منبع دولتی گفت کره‌شمالی درحال اعزام گروه‌هایی از سربازان خود به مناطق مرزی کره به‌منظور اجرای عملیات پاکسازی بوته‌ها و پوشش‌های گیاهی و تعمیر و نگهداری جاده است. کره‌شمالی گروه‌های کوچک پنج نفره از سربازانش را با بیل و داس به پاسگاه‌های دیده‌بانی کوچک واقع در منطقه غیرنظامی در مرز دو کره اعزام کرده است. با این حال، یک منبع دولتی گفت که کره‌جنوبی این تحرکات پیونگ‌یانگ را اقدامی در راستای عملی کردن تهدید آن به اقدام نظامی علیه سئول نمی‌بیند. کره‌شمالی اخیرا با عصبانیت نسبت‌به پخش اعلامیه‌های تبلیغاتی کره‌جنوبی علیه خود به استقرار مجدد سربازانش در مجتمع صنعتی مشترک تعطیل‌شده دو کشور در شهر مرزی کائه‌سونگ و منطقه گردشگری قله کومگانگ در ساحل شرقی و همچنین برقراری مجدد پست‌های نگهبانی مرزی که طبق توافق کاهش تنش مربوط به ‌سال ۲۰۱۸ برچیده شدند، تهدید کرده است.


چین وب‌سایت نارندرا مودی را فیلتر کرد
یک منبع خبری در حزب حاکم بهاراتیا جاناتای هند فاش کرد که در پی درگیری‌ میان نظامیان مرزبانی چین و هند در منطقه لداخ ظاهرا مقام‌های چینی اقدام به فیلترکردن وب‌سایت شخصی نارندرا مودی کرده‌اند. آمیت مالاویا، مقام مسئول بخش اطلاعات و فناوری در حزب حاکم بهاراتیا جاناتا در توییتی به نقل از گزارشی خبری نوشت که چین وب‌سایت رسمی نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند را با استفاده از سیستم فیلترینگ اینترنتی مخصوص خود موسوم به «دیوار آتش بزرگ» مسدود کرده، اما جلوی دسترسی به وب‌سایت یک سیاستمدار هندی دیگر یعنی راهول گاندی را نگرفته است. با این حال سایت‌های رسمی حزب بهاراتیا جاناتا و رئیس سابق آن یعنی آمیت شاه و همچنین وب‌سایت حزب اصلی اپوزیسیون هند یعنی حزب کنگره ملی هند از سوی چین فیلتر نشده‌اند. وب‌سایت مودی بعد از آن از سوی مقام‌های چینی فیلتر شد که نظامیان هند و چین در مرز دو کشور درگیر شدند. ماه‌ها بن‌بست در دره گالوان، جایی که منطقه لداخ هند در ‌مرز با منطقه چینی آکسای چین واقع می‌شود، از دوشنبه پیش به درگیری خشونت‌بار تبدیل شده است. نیروهای مسلح هند از کشته‌شدن ۲۰ سربازشان در این درگیری‌ها خبردادند. مقام‌های چینی هنوز آماری از تلفات منتشر نکرده‌اند.


تعداد بازدید :  324