شماره ۱۹۹۷ | ۱۳۹۹ دوشنبه ۲ تير
صفحه را ببند
آشفتگی‌های تیم‌ملی فوتبال
اسکوچیچ بعد از چندماه دوری به ایران برگشته اما نه خبری از اردو است و نه بازی تدارکاتی؛ دغدغه بزرگ‌تر او انتخاب بازیکن از بین ناآماده‌های لیگ‌برتر است

[شهروند] اگر کرونا بار دیگر باعث به تعویق‌افتادن بازی‌های مقدماتی جام‌جهانی 2022 نشود، تیم‌ملی ایران روز 17 مهرماه قرار است در پنجمین بازی خود در گروه C آسیا به مصاف هنگ‌کنگ برود؛ دیداری که در ورزشگاه آزادی برگزار خواهد شد. اسکوچیچ که در این بازی برای اولین‌بار در یک مسابقه رسمی روی نیمکت تیم‌ملی می‌نشیند، دیروز بعد از مدتی وارد ایران شد تا خودش را برای رویارویی با یک چالش سخت آماده کند. مهم‌ترین چالش هم آماده‌کردن تیمی است که بعد از 11ماه دوری از مسابقات قرار است برای چند بازی حساس و سرنوشت‌ساز بار دیگر تشکیل شود. آخرین‌باری که تیم‌ملی در یک بازی رسمی شرکت کرد، بیست‌وسوم آبان 98 بود؛ جایی که تیم تحت هدایت ویلموتس شکست تلخی را برابر عراق تجربه کرد.

لیگ‌برتر زیر ذره‌بین اسکوچیچ
دراگان اسکوچیچ که بعد از قبول هدایت تیم‌ملی ایران به دلیل شیوع کرونا نتوانست هیچ‌کدام از برنامه‌هایش را عملی کند، بعد از چندماه دوری از ایران دیروز وارد تهران شد تا لیگ‌برتر را از همان بازی اول زیرنظر بگیرد. به نظر می‌رسد برخلاف کی‌روش و ویلموتس که همواره بر سر غیبت‌شان در ایران بحث بود، اسکوچیچ می‌خواهد در زمان برگزاری لیگ در ایران باشد و همه بازی‌ها را چه به صورت حضوری و چه با تماشای فیلم زیرنظر داشته باشد.

تیم‌ملی همچنان بدون برنامه
قرار بود در نوروز 99 و سپس خرداد امسال چهار بازی سرنوشت‌ساز تیم‌ملی در مرحله اول مقدماتی جام‌جهانی برگزار شود، اما کرونا این بازی‌ها را عقب انداخته است. طبق آخرین اعلام AFC ایران روز 17 مهر میزبان تیم هنگ‌کنگ است و سپس بیست‌ودوم مهر باید در کامبوج به مصاف تیم‌ملی این کشور برود. دو دیدار پایانی شاگردان اسکوچیچ که از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است، به ترتیب روزهای بیست‌ودوم و بیست‌وهفتم آبان مقابل تیم‌های ملی بحرین و عراق برگزار می‌شود تا تکلیف تیم صعود‌کننده از این گروه مشخص شود. با وجود نزدیک‌شدن به تاریخ جدید مسابقات و اهمیت فوق‌العاده‌ای که چهار بازی باقی‌مانده برای ایران دارد، هنوز کرونا و البته بلاتکلیفی فدراسیون اجازه نداده تا برنامه دقیق و درستی برای تیم‌ملی اعلام شود. به نظر می‌رسد با پایان لیگ نوزدهم، یکی از اولویت‌های فدراسیون و سازمان لیگ باید برنامه‌های تیم‌ملی در ماه‌های مهر و آبان باشد.

چالش انتخاب بازیکن از بین ناآماده‌ها!
چهارماه تعطیلی مسابقات فوتبال در داخل و خارج از کشور، باعث پایین‌آمدن آمادگی خیلی از بازیکنان شده؛ موضوعی که خیلی از کارشناسان معتقدند در لیگ ایران بیش از کشورهای پیشرفته اروپایی به چشم می‌خورد و دلیلش هم تفاوت سبک زندگی بازیکنان ایرانی و اروپایی است. حالا تصور کنید درچنین شرایطی اسکوچیچ زمان زیادی برای انتخاب بازیکنان ملی‌پوش نخواهد داشت. شاید تعدادی از بازیکنانی که قبلا در تیم‌ملی جایگاه ثابتی داشتند، با شرایط خوبی به میادین بازنگردند و همین موضوع سرمربی کروات را مجبور کند که دست به تغییر بزند. به نظر می‌رسد اسکوچیچ باید درباره ترکیب تیم خود حداقل تا 90‌درصد تا پایان لیگ نوزدهم تصمیم بگیرد، چون با شروع فصل جدید فرصت چندانی برای بررسی وضع بازیکنان نخواهد داشت.

ترکیب تیم‌ملی زیرورو می‌شود؟
وقتی کارلوس کی‌روش از تیم‌ملی رفت، خیلی‌ها تصور می‌کردند با روی کارآمدن مارک ویلموتس تغییرات زیادی در ترکیب تیم‌ملی ایجاد شود، اما این اتفاق به غیر از چند مورد معدود رخ نداد. شاید جنجالی‌ترین تصمیم ویلموتس در مدت زمان کوتاه حضورش در ایران خط‌کشیدن روی نام علیرضا جهانبخش بود، اما اسکلت اصلی تیم او شباهت زیادی به تیم کی‌روش داشت. از زمانی که اسکوچیچ روی کار آمده، اما فرصتی برای تشکیل اردو هم وجود نداشته و اولین فهرست این مربی کروات می‌تواند خیلی‌ها را سورپرایز کند. شاید مقطع فعلی با توجه به بازی‌های حساسی که باقی مانده، فرصت مناسبی برای تغییرات بنیادی نباشد؛ اگرچه همان‌طور که پیشتر اعلام کردیم پایین‌آمدن آمادگی برخی از ملی‌پوشان در زمان قرنطینه می‌تواند دلیل منطقی‌ای برای خط‌زدن آنها از سوی اسکوچیچ باشد. همین احتمالات چندماه سرنوشت‌ساز و کلیدی را هم برای بازیکنان جوان و هم برای ستاره‌های باتجربه‌ای که قبلا جایگاه ثابتی در فهرست تیم‌ملی داشتند، رقم خواهد زد. شاید در همین 9 بازی باقی‌مانده از لیگ نوزدهم و بازی‌های ابتدایی لیگ بیستم چند بازیکن جوان بتوانند خودشان را به‌عنوان پدیده به سرمربی تیم‌ملی نشان دهند و در بازی‌های فوق حساس پیش‌رو کمک حال اسکوچیچ باشند. سرمربی کروات نشان داده که به خوبی لژیونرها را هم رصد می‌کند و دائما با آنها در ارتباط است.

نه بازی تدارکاتی، نه اردوی خارجی
وقتی همه چیز در دنیای فوتبال عادی بود و کرونایی وجود نداشت، هم فدراسیون فوتبال ایران به سختی می‌توانست اردو یا بازی تدارکاتی مناسبی را برای تیم‌ملی ترتیب دهد. حالا که همه دنیا درگیر این ویروس هستند و برنامه‌های ورزشی هم حسابی به هم ریخته، بعید است فدراسیون با بلاتکلیفی مدیریتی که دچارش شده، بتواند در مهر یا آبان‌ماه بازی تدارکاتی سطح بالایی را برای اسکوچیچ و شاگردانش برنامه‌ریزی کند. دراگان که در چند‌سال اخیر در فوتبال ایران حاضر بوده و از وضع تیم‌ملی هم باخبر است، به خوبی می‌داند که خیلی نباید انتظار زیادی از مسئولان فدراسیون در برگزاری اردو یا بازی تدارکاتی سطح بالا داشته باشد. به نظر نمی‌رسد تا آن زمان تکلیف ریاست فدراسیون مشخص شده باشد و به همین خاطر اسکوچیچ که حالا در تهران حضور دارد، باید درخواست‌های خود را برای آماده‌سازی بهتر تیمش به منظور رسیدن به مرحله دوم مقدماتی جام‌جهانی بیان کند.


تعداد بازدید :  195