شماره ۱۹۹۷ | ۱۳۹۹ دوشنبه ۲ تير
صفحه را ببند
از امروز صبح منتظر نامه مهم فدراسیون جهانی فوتبال هستیم
در انتظار تصمیم بزرگ فیفا برای ایران

[شهروند] طبق برنامه‌ریزی انتظار این بود که فیفا پاسخ نهایی خود را درباره اساسنامه اصلاحی فدراسیون ایران نهایتا تا روز جمعه بیست‌وسوم خرداد 1399 به فدراسیون فوتبال ارسال کند. منتهی به نظر می‌رسد کنداکتور کاری شلوغ این نهاد و کنفدراسیون فوتبال آسیا در این روند تأخیر ایجاد کرد و حالا همه منتظر هستند که با شروع هفته کاری فیفا امروز نامه نهایی به ایران ارسال شود.  
وقتی درباره سرنوشت اساسنامه با مدیران فدراسیون فوتبال صحبت می‌کنیم، تمام آنها تأکید دارند که بعد از حذف وزیر ورزش و لحاظ‌کردن توصیه‌های فیفا در متن پیش‌نویس اساسنامه،‌ روند مذاکرات شکلی مثبت داشته و فدراسیون جهانی هم پالس‌های مثبتی در این رابطه به ایران داده است و مشکلی در این زمینه ایجاد نخواهد شد. طبق شنیده‌ها هم مشکلات مربوط به بند اول اساسنامه حل شده و با اضافه‌شدن چند تبصره که استقلال فدراسیون را حفظ کند و شرایطی را به وجود بیاورد که اشخاص ثالث نتوانند دخالتی در عزل و نصب فدراسیون داشته باشند، با همان عنوان نهاد عمومی غیردولتی حل خواهد شد. البته اینها اخباری است که از داخل فدراسیون به دست آمده و تا زمانی که نامه فیفا نرسد، نمی‌توان با قطعیت درباره آن صحبت کرد. با ارسال آخرین نامه تکلیف ابهامات مدیریتی فدراسیون هم قطعا روشن خواهد شد. دلیلش هم این است که با اصلاحات نهایی که فیفا و AFC روی پیش‌نویس انجام داده‌اند، با هماهنگی و اطلاع مجمع عمومی باید همین اساسنامه به تصویب برسد و هرگونه تغییر و تلاش برای به انحراف‌کشاندن آن تبعات حقوقی سنگینی برای فوتبال کشور به دنبال خواهد داشت. پس فدراسیون فوتبال باید براساس آخرین توصیه‌های فیفا و اصلاحاتی که به آنها ابلاغ می‌شود که تعداد آن به نظر می‌رسد کم هم نباشد،‌ متن نهایی آخرین نسخه اساسنامه را به تأیید مجمع برساند و سپس آن را برای تأیید به فیفا بفرستد.این درحالی است که شنیده می‌شود برخی جریان‌ها هدف‌شان این است در جلسه مجمع عمومی فدراسیون که اواخر تیرماه برگزار می‌شود‌، مقدماتی را فراهم کنند که اصلاحاتی روی متن اساسنامه انجام شود تا دوباره انتخابات به تعویق بیفتد. البته این چیزی نیست که فیفا آن را بخواهد و فدراسیون جهانی تأکید دارد انتخابات فوتبال ایران باید طبق نقشه راه تعیین‌شده در مهرماه برگزار شود و به همین دلیل طبق دستور آنها اساسنامه نهایتا تا اواخر تیر باید به تصویب برسد.
گفتنی است؛ تحولات اخیر مدیریتی فدراسیون فوتبال هیچ تأثیر خاصی روی متن اساسنامه نخواهد داشت. فیفا تأکید دارد اساسنامه‌ای باید برای فدراسیون ایران به تصویب مجمع برسد که استقلال کامل فدراسیون را در عزل و نصب‌ها و تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری حفظ کند. فدراسیون فوتبال هم باید تابع قوانین فدراسیون جهانی و منشور المپیک و کنفدراسیون فوتبال آسیا باشد. هرگونه اتفاقی که استقلال فدراسیون را زیرسوال ببرد، ممکن است شرایط روی کارآمدن کمیته انتقالی یا حتی تعلیق را فراهم کند. ولی همان‌طور که اشاره شد، با وجود تنش در هیأت‌رئیسه و اظهارات نمایندگان مجلس درباره اتفاقات فدراسیون‌، سیستم اصلاح اساسنامه و تصویب آن درنهایت کاری است که از نظر فیفا باید انجام شود و در آخر هم اساسنامه‌ای به تصویب خواهد رسید که تأییدیه فدراسیون جهانی را داشته باشد. پس از امروز صبح تا پایان هفته که هر لحظه امکان دارد نامه فیفا درباره اساسنامه به فدراسیون برسد،‌ فوتبال کشور زمانی سرنوشت‌ساز را پشت‌سر خواهد گذاشت.


تعداد بازدید :  437