شماره ۱۹۹۷ | ۱۳۹۹ دوشنبه ۲ تير
صفحه را ببند
میز خبر

فرمانده ستاد مبارزه با کرونای شهر تهران:   ۸۰‌درصد تهرانی‌ها در برابر کرونا مصون نیستند
[شهروند] فرمانده ستاد مبارزه با کرونای شهر تهران می‌گوید که بیش از ۸۰‌درصد مردم تهران هنوز فاقد مصونیت کافی در برابر کرونا هستند. علیرضا زالی در این‌باره گفت: «تهران مرکز ثقل بهداشت و درمان کشور است که بالاترین حجم خدمات بهداشتی و درمانی را دارد  و بدون کنترل بیماری در تهران ریشه‌کن‌کردن کرونا در کشور ابتر خواهد بود.» او با اشاره به چالش‌هایی که تهران با آن روبه‌رو بود، ادامه داد: «گزارش‌های میدانی حاکی از این است که بسیاری از افراد به دلایل مختلفی ازجمله خسته‌شدن یا فقدان آموزش یا حساسیت‌زدایی حساسیت خود را از دست داده‌اند و نظرسنجی‌ها نیز موید این امر است.» زالی گفت: «با آنکه ۸۰‌درصد مردم تهران کرونا را خطرناک می‌دانند اما رفتار مراقبتی مردم  رو به کاهش است. این خطری است که می‌تواند سیمای جدیدی از امواج جدیدی از بیماری را در تهران رقم بزند.» او با تأکید بر اینکه رعایت پروتکل‌های دقیق و شیوه‌نامه‌های بهداشتی باید ضرورت قطعی باشد، ادامه داد: «بعد از اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند، در شروع طرح ۶۲‌درصد رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند انجام می‌شد که بعد از دو هفته به ۲۸‌درصد و سپس به ۱۱ و در برخی از حوزه‌های خدماتی به کمتر از ۹‌درصد رسیده و عملا مخدوش شده است.» زالی با بیان اینکه در خوش‌بینانه‌ترین شرایط بیشتر از ۲۰‌درصد در تهران به کرونا مبتلا نشده‌اند، گفت: «در نتیجه بیش از ۸۰‌درصد مردم تهران هنوز فاقد مصونیت کافی در برابر کرونا هستند.»
او درباره حضور کارمندان در محل کار گفت: «باید برنامه‌ها به گونه‌ای باشد که حداکثر صرفه‌جویی حضور فیزیکی اداری صورت گیرد. مدت مدیدی است که در تهران و استانداری در تلاش هستند که الگوی متفاوتی از حضور نیروی انسانی ارایه دهند. فهرستی بالغ بر ۱۶ گروه پرخطر طراحی شد و تا جایی که ظرفیت انعطاف‌پذیر اجازه دهد، تغییر حضور در ساعت اداری این گروه‌های شانزده‌گانه می‌تواند کمک‌کننده باشد. همچنین پیشنهاد شده است که از ظرفیت دورکاری با نگاهی جهادی و توسعه دولت الکترونیک استفاده شود.» فرمانده ستاد مبارزه با کرونای شهر تهران ادامه داد: «شیوه‌نامه‌ها می‌تواند از حالت متحدالشکل خارج شود و دقیقا در انطباق با شرایط باشد. مجددا متعهدانه دست در دست هم دهیم و با اجرای تمام و کمال شیوه‌نامه‌های بهداشتی، سعی در مقابله با بیماری داشته باشیم.» زالی با اشاره به نظرسنجی که از مردم در خصوص خروج از منزل قبل از اجرای طرح ترافیک صورت گرفت، گفت: «۴۴/۶‌  درصد مردم در تهران علت خروج خود را رفتن به محل کار اعلام کردند. در رتبه دوم ۲۶‌درصد برای کسانی بود که برای خرید و تأمین مایحتاج بیرون می‌روند.» زالی درباره بازگشایی مدارس گفت:   «دو موضوع در جلسه روز گذشته ستاد ملی کرونا تصریح شد؛ موضوع اول بدین گونه است که ظرفیت‌سازی در دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها و مدارس تعریف شود و آموزش به صورت چرخشی انجام شود؛ برای مثال آموزش‌وپرورش ملزم شد برای بخش‌هایی که بدون حضور فیزیکی امکان آموزش فراهم است، شیوه‌های آموزش مجازی را طراحی کند یا تعطیلی پنجشنبه‌ها بازگردد و حضور به صورت زوج و فرد باشد و زمان حضور در مدارس به حداقل برسد که این موارد قطعی نیست و تاریخ شروع آموزش از پانزدهم شهریور پیشنهاد شده و ممکن است با توجه به شرایط پیش رو تغییر کند.»


اعطای اقامت ویژه به استعدادهای برتر اتباع خارجی
[شهروند] رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری از اعطای اقامت ویژه به استعدادهای برتر اتباع خارجی خبر داد. مهدی قلعه‌نویی درباره ارایه خدمات به استعدادهای برتر اتباع به‌ویژه دانشجویان و متخصصان افغانستانی گفت: «مرکز تعاملات بین‌الملل در حال حاضر برنامه‌ای را با هدف استفاده از ظرفیت متخصصان و کارآفرینان اتباع خارجی در قالب اعطای اقامت ویژه به ایشان اجرا  کرده است.» او درباره ارایه تسهیلات به نخبگان اتباع افغانستانی گفت: «علاوه بر این تلاش داریم بحث تردد متخصصان خارجی را به‌ویژه از کشورهای همسایه که با حوزه علم و فناوری مرتبطند تسهیل کنیم. در حوزه دانش‌بنیان‌ها به متخصصان اتباع خارجی که دارای تخصص و تجربه‌اند، تسهیلات و حمایت‌هایی ارایه خواهد شد.»


تعداد بازدید :  305