شماره ۱۹۹۷ | ۱۳۹۹ دوشنبه ۲ تير
صفحه را ببند
رویداد

در پی افزایش شیوع کرونا در جنوب غرب
اعزام ۴٠ پرستار ویژه ICU به خوزستان

[شهروند] معاون پرستاری وزارت بهداشت از اعزام ۴۰ پرستار ویژه ICU به استان خوزستان در پی افزایش شیوع کرونا در این استان خبر داد. مریم حضرتی در این‌باره گفت: «این پرستاران به دانشگاه‌های علوم پزشکی اهواز و دزفول و دانشکده‌های علوم پزشکی آبادان برای ارایه خدمات تخصصی سلامت اعزام شده‌اند.» او ادامه داد: «بنا بر اعلام نیاز دانشگاه علوم پزشکی اهواز و دزفول و دانشکده‌های علوم پزشکی آبادان به پرستاران ICU کار، کمیته پایش وضع نیروی انسانی پرستاری موضوع را در دست بررسی قرار داد و با هماهنگی با دانشگاه‌های بوشهر، خراسان رضوی، تهران، اردبیل، شهید بهشتی، یزد و دانشکده نیشابور ۴۰ نفر از پرستاران ویژه ICU برای مدت حداقل ۱۵ روز به اهواز، آبادان و دزفول اعزام شدند که این زمان متناسب با شرایط بیماری قابل تمدید خواهد بود.» حضرتی از پایش و رصد روزانه وضع پرستاری در دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی خبر داد: «اگر چه کمبود نیروی پرستاری در کشور وجود دارد اما پرستاران با ایثار و تلاش شبانه‌روزی بیش از توان خود به بیماران و نظام سلامت ارایه خدمت می‌کنند و علاوه بر آن دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی در شرایط بحران و نیاز به کمک‌رسانی علیرغم نیاز خود به نیروهای تخصصی در اعزام نیرو همکاری می‌کنند که جا دارد از تلاش‌های مدیران پرستاری و روسای دانشگاه و دانشکده‌های مبدأ و مقصد پرستاران اعزامی صمیمانه تقدیر و تشکر کنم.» بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، او علت شیوع گسترده کرونا را در این استان براساس گزارش‌ها رعایت‌نکردن فاصله‌‌گذاری اجتماعی، حضور مردم در مراسم‌ عزاداری و عروسی و تجمعات دیگر دانست: «امیدواریم مردم در استان‌های قرمز و در وضع هشدار نکات بهداشتی و فاصله‌گذاری‌ها و محدودیت‌ها را رعایت کنند تا شاهد کاهش موارد ابتلای جدید به این بیماری باشیم.»


وزیر بهداشت اعلام کرد: مرگ سالانه ۳۱۳هزار ایرانی به دلیل بیماری‌های غیرواگیر
[شهروند] وزیر بهداشت می‌گوید از ۳۸۰‌هزار مرگی که در‌ سال رخ می‌دهد، ۳۱۳‌هزار مرگ بر اثر بیماری‌های غیرواگیر مانند فشارخون و دیابت، بیماری‌های قلب و عروق و... است. سعید نمکی در این‌باره گفت: «چاقی و شیوه زندگی غلط در ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر موثر است. براساس بررسی‌هایمان حدود ۱۲.۶‌درصد از فوتی‌های کرونایی در کشور بیماری زمینه‌ای نداشتند. در حالی‌ که یکی از عمده‌ترین علت‌های مرگ‌های زیر ۵۰ ‌سال در کرونایی‌های دارای بیماری‌های زمینه‌ای چاقی بوده است. باید توجه کرد که چاقی زمینه بیماری‌های دیگر مانند دیابت، سرطان و..‌. است.» نمکی ادامه داد: «دو سیاست وزارت بهداشت یکی کاهش بیماری‌ها به‌ویژه بیماری‌های غیرواگیر است. بر همین اساس در‌ سال گذشته در بسیج ملی فشارخون، فشار خون حدود ۳۱‌میلیون نفر از جمعیت کشور را اندازه‌گیری و دو‌میلیون و ۷۰۰‌هزار  نفر بیمار فشار خونی را شناسایی کردیم که از بیماری خود اطلاع نداشتند. در کشور ما ۴۰‌درصد از مبتلایان به پرفشاری خون از فشار خون‌شان خبر ندارند تا زمانی که روی تخت‌ آی‌سی‌یو می‌روند. این اتفاق درباره دیابت هم وجود دارد، بسیاری از دیابتی‌ها از بیماری‌های خود خبر ندارند تا زمانی که گرفتار نارسایی کلیه یا عوارض چشمی آن می‌شوند.» او گفت: «بنابراین اولین سیاست‌مان این‌ است که با آموزش شیوه زندگی درست، تغذیه مناسب، ورزش منظم و... بتوانیم از این بیماری‌ها پیشگیری کنیم. در گام دوم با کمک‌ شرکت‌های دانش‌بنیان به سمت تولید داروهایی برویم‌ که در درمان بیماری‌های غیرواگیر کارساز باشند.»


رئیس سازمان مدیریت بحران کشور عنوان کرد: وقوع روزانه ۶۰ تا ۷۰ زلزله در کشور
[شهروند] رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت که روزانه بین ۶۰ تا ۷۰ زلزله در کشور رخ می‌دهد. اسماعیل نجار در این‌باره گفت: «کشورمان کشوری حادثه‌خیز است و به همین دلیل ما باید همواره در برابر بحران‌های مختلف آماده باشیم. امکان وقوع زلزله‌های مهیب در کشور ما وجود دارد و طبق آمارهای روزانه بین ۶۰ تا ۷۰ زلزله در کشور رخ می‌دهد که البته اکثر آنها قدرت بسیار کمی دارد. به‌ طور متوسط هر ‌سال یک زلزله بین ۶ تا ۶.۲ ریشتر و هر ۱۰‌ سال هم یک زلزله با بزرگی حدود ۷ ریشتر رخ می‌دهد.»


تعداد بازدید :  375