شماره ۱۹۹۸ | ۱۳۹۹ سه شنبه ۳ تير
صفحه را ببند
علم و صبوری بهتر است یا احساس؟

شهرام شهیدی طـــنــزنـویــس

امروز باید در ستایش صبوری بنویسم. صبر خیلی چیز خوبی است. البته چیزهای خوب و بد معمولا اختیاری نیستند و مجبورید داشته باشیدشان. مثلا مثل نماینده حوزه انتخابیه‌تان در مجلس. خوب است یا بد شما به او رأی نداده‌اید، اما الان نماینده شما در مجلس است. بقیه چیزها هم مثل همین است. مثلا همین صبوری. اگر صبوری نکنید چه کنید؟ می‌بینید هیچ چیزی دست شما نیست، اما امورات جهان می‌گذرد. امورات کشور از این هم جالب‌تر است.  

حالا چرا امروز در مورد صبوری خواهیم نوشت؟ جرقه‌اش با این جمله وزیر راه‌وشهرسازی زده شد «دهک هفتم برای خانه‌دارشدن باید بیش از ۲۰‌سال صبر کند» خب چیزی نیست. عین برق و باد می‌گذرد. 20‌سال اجاره‌نشینی یا زیر پل‌ها خوابیدن یا گورخواب و کارتن‌خواب‌شدن به یک چشم برهم‌زدن خواهد گذشت و شما سرانجام صاحب خانه خواهید شد. فقط مشکل اینجاست که باید دید عمر شما کفاف خواهد داد یا نه؟ سن شما دیگر جزو همان اتفاق‌هایی است که از دست هیچ مدیری کاری برنمی‌آید. شما این یک مشکل را حل کنید، بقیه‌اش با مدیران و مقام‌های شهرسازی.

البته فرهنگ صبوری فقط در خرید خانه خلاصه نمی‌شود. ببینید سعید لیلاز چقدر قشنگ گفته «تا شهریور دوام بیاوریم دیگر اتفاقی نمی‌افتد»، یعنی اگر تا شهریور از این اوضاع عبور کنیم و بتوانیم زیر بار گرانی و تورم و قیمت 20هزار تومانی دلار و سکه 8‌میلیون تومانی و تأثیر کرونا بر اقتصاد و گرانی اجاره مسکن و ... دوام بیاوریم،  دیگر همه تیک‌ها را در چک لیست بلایا خورده‌ایم و به اصطلاح چریک شده‌ایم و رویین‌تن. دور از جان شما، اصلا خودم را می‌گویم. اگر من بتوانم تا شهریور از این بلایا جان سالم به در ببرم، دیگر شبیه این سوسک‌هایی می‌شوم که از حمله اتمی هیروشیما جان سالم به در بردند. پس هرچه می‌توانم مثل بزک نمی‌میرم که
 باهار میاد!

از اتاق فرمان خبر دادند چرا الکی سیاه‌نمایی می‌کنی؟ مرکز آمار اعلام کرده «نرخ تورم سالانه خردادماه ١٣٩٩ برای خانوارهای کشور به ٢٧.٨‌درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ٢.٠ واحد‌درصد کاهش نشان می‌دهد.» بفرما. تورم هم مثل دماست. حتما شما هم با این پدیده روبه‌رو شده‌اید که دماسنج‌تان اعلام می‌کند دمای هوای امروز 38 درجه است، اما شما حس می‌کنید با هوای 45 درجه روبه‌رو هستید. این‌جور مواقع وقتی از یک هواشناس بپرسید چرا این‌طوری است، به شما جواب خواهد داد خب ما یک دمای واقعی داریم و یک دمای احساسی. آنچه شما برداشت می‌کنید دمای احساسی است و غیرواقعی!

در مورد تورم هم همین است. الکی احساساتی می‌شوید و فکر می‌کنید خیلی تورم داریم، درصورتی که علم به ما ثابت کرد تورم خرداد کاهشی بوده. فقط می‌رسیم به این سوال که حالا با این حساب، علم بهتر است یا احساس؟

 


تعداد بازدید :  157