شماره ۱۹۹۸ | ۱۳۹۹ سه شنبه ۳ تير
صفحه را ببند
چرا رشته‌های غیرالمپیکی مهم به حال خود رها شده‌اند؟
11 فدراسیون ورزشی در انتظار رئیس جدید

[شهروند] از‌ سال گذشته بود که وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک توافق کردند برای جلوگیری از ایجاد هرگونه شائبه در مجامع انتخاباتی، بعد از پایان دوره چهارساله ریاست برای فدراسیون‌ها سرپرستی بی‌طرف تعیین کند و بعد از چندماه انتخابات برای دوره جدید برگزار شود. این تصمیم در کنار اتفاقات غیرمترقبه‌ای که برای برخی از روسای فدراسیون‌ها رخ می‌دهد و باعث کناررفتن‌شان می‌شود، منتقدانی هم دارد، چون ثبات را برای مدتی از فدراسیون‌ها دور می‌کند و باعث لطمه‌خوردن به رشته‌های مختلف می‌شود.

اداره 11 فدراسیون با سرپرست
علاوه بر فدراسیون فوتبال که فعلا به خاطر به تعویق‌افتادن انتخابات و عدم تأیید اساسنامه از سوی فیفا، با سرپرست اداره می‌شود، 10 فدراسیون دیگر یعنی بدنسازی و پرورش‌اندام، شطرنج، دوومیدانی، ورزش‌های همگانی، پزشکی ورزشی، بولینگ و بیلیارد، ورزش‌های دانشگاهی، اتومبیلرانی و موتورسواری، روستایی و عشایری و ووشو هم رئیس ندارند که البته همگی به جز دوومیدانی غیرالمپیکی هستند. اداره بیش از 20‌درصد فدراسیون‌ها با سرپرست باعث بی‌ثباتی و ایجاد حاشیه در بخش‌های ورزش شده و چالش‌های زیادی را برای وزارت ورزش به وجود آورده است. به نظر می‌رسد شیوع ویروس کرونا هم به صورت مستقیم و غیرمستقیم در بی‌ثباتی برخی از فدراسیون‌ها دخیل بوده. به‌عنوان مثال شیوع ویروس کرونا باعث شد تعداد اعضای مجمع فدراسیون دوومیدانی به حدنصاب نرسد و درنهایت انتخابات این فدراسیون باطل شود؛ یا اینکه قرار بود انتخابات فدراسیون ورزش‌های دانشگاهی در اسفندماه برگزار شود که به خاطر تعطیلی دانشگاه‌ها لغو شد. به ‌هرحال برگزاری انتخابات این 11 فدراسیون تا پایان ‌سال یک مأموریت مهم و کلیدی برای وزارت ورزش به حساب می‌آید.

دخالت وزارتخانه به حداقل می‌رسد؟
اساسنامه جدید فدراسیون‌های ورزشی که به تصویب هیأت دولت هم رسیده، در شورای نگهبان هنوز تأیید نشده و هر زمان که تأییدیه آن به دست وزارت ورزش برسد،‌ نحوه برگزاری مجامع انتخاباتی تغییر می‌کند. این‌طور که مسئولان وزارت ورزش می‌گویند در اساسنامه جدید هم نقش این وزارتخانه و هم نقش فردی که تا قبل از انتخابات رئیس فدراسیون بوده، کمرنگ‌تر خواهد شد. قرار است تعداد اعضای مجمع که درحال حاضر نهایتا به 45نفر می‌رسد، در اساسنامه جدید تا بیش از 60 نفر هم بالا برود. با اینکه وزارت ورزش از کم‌شدن دخالت خود در انتخابات فدراسیون‌ها با اساسنامه جدید می‌گوید؛ چهار فدراسیون هستند که اساسنامه متفاوتی دارند و اتفاقا با شکل جدید برگزاری انتخابات، نقش وزارت ورزش در مجامع آنها بیشتر هم خواهد شد. فدراسیون‌های پزشکی ورزشی، ورزش‌های همگانی، روستایی و عشایری و ورزش‌های زورخانه‌ای درحالی رئیس جدید خود را می‌شناسند که بیش از نیمی از اعضای مجمع با نظر وزارت ورزش چینش می‌شوند. باید به انتخابات فدراسیون فوتبال هم اشاره کنیم که رأی وزیر ورزش و معاون وزیر از آن حذف شده، تا این وزارتخانه بیش از قبل بتواند ادعا کند که دخالتی در انتخابات ندارد. البته که همچنان تأیید صلاحیت نامزدهای انتخاباتی توسط کمیته‌ای در وزارت ورزش و سپس نهادهای نظارتی و امنیتی انجام خواهد شد.


تعداد بازدید :  338