شماره ۱۹۹۸ | ۱۳۹۹ سه شنبه ۳ تير
صفحه را ببند
با وجود قول مسئولان برای تبدیل خانه پدر شعر نو به مرکز فرهنگی
مرمتگران از خانه نیما رفتند

[شهروند] مرمت خانه نیما یوشیج در خیابان دزاشیب متوقف شده و مدتی است که فقط دو نگهبان کار حفاظت از این خانه را انجام‌می‌دهند. این خانه پس از خروج از ثبت ملی بارها به تخریب تهدید شد و خریداران به «شهروند» گفته بودند که می‌خواهند آن را به سفره‌خانه تبدیل کنند، اما بالاخره خرداد ‌سال پیش شهرداری منطقه آن را خرید و کار مرمتش را برای تبدیل به مرکزی فرهنگی آغاز کرد. هرچند درحال حاضر طرح مرمت و ساماندهی خانه‌ نیما متوقف شده است.
چند ماه قبل که سازمان زیباسازی، خانه نیما را تحویل گرفت، برزین ضرغامی، مدیرعامل این سازمان خبر داد که «پس از خرید خانه نیما، این فضای تاریخی تحویل ما بوده و در اولین فرصت مرمت را آغاز می‌کنیم. این مرمت باید متناسب با کارکرد آتی خانه نیما یوشیج باشد. متناسب با هویت و پیشینه خانه در منطقه یک، باید کاربری این خانه تعریف شود. اما افتتاح رسمی همزمان با روز تولد این شاعر خواهد بود. طرح بهره‌برداری به‌زودی نهایی خواهد شد و خانه نیما یوشیج همزمان با روز میلاد این شاعر یعنی بیست‌ویکم آبان رسما افتتاح می‌شود.» اما انجام این برنامه و تجهیز و ساماندهی خانه نیما به دلیل آنچه تداخل در انجام کارها گفته شد، ممکن نشد.
حالا محمد عظیمی، نیماپژوه و نماینده‌ انجمن‌های دوستداران میراث فرهنگی مازندران که درباره خانه نیما و وضع مرمت آن با اهالی محله دزاشیب صحبت کرده، به ایسنا گفته است:  «به چشم خودم دیدم که بخشی از سقفِ ایوانِ خانه احتمال ریزش دارد. مردم محلی می‌گویند مدت‌هاست کسی برای مرمت به خانه‌ «نیما» رفت‌وآمد نمی‌کند؛ این خانه فقط دو نگهبان دارد که تنها کار حفاظتی‌شان از خانه، شستن ماشین است.»
به گفته او با اینکه مسئولان بارها قول افتتاح این خانه را داده‌اند، اما هیچ نشانه‌ای از مرمت و تجهیز دیده نمی‌شود و تنها به حضور نگهبان بسنده شده است، از سوی دیگر تنها اقدام نمایان در این خانه ایجاد داربست و پوشش پارچه‌ای بوده تا شرایط برای مرمت بنا و ترمیم شیروانی آماده شود، اما آخرین بازدید و رصد فعالیت سازمان زیباسازی حاکی از آن است که ظاهرا بخشی از بنا هم دچار ریزش و ویرانی شده است و هیچ‌گونه تحرکی در آماده‌سازی ساختمان مشاهده نمی‌شود.


تعداد بازدید :  368