شماره ۱۹۹۸ | ۱۳۹۹ سه شنبه ۳ تير
صفحه را ببند
هدیه رئیس جمعیت هلال‌احمر برای جوانان
بخشی از ‌هزار نیرویی که جذب می‌شود، به جوانان اختصاص می‌یابد
کریم همتی : «درنظر داریم بخشی از اولین درآمد اختصاصی را که وصول می‌شود در اختیار رئیس سازمان جوانان قرار دهیم، تا فعالیت‌های کانون‌های جوانان را حمایت کنند. به عقیده‌ رئیس جمعیت هلا‌ل‌احمر در حوزه جوانان زحمات زیادی کشیده می‌شود، درحالی‌ که بازخورد چندانی نداشته و این زحمات دیده نمی‌شود.نیاز است زحمات جوانان در سایت‌های محلی و استانی انعکاس یابد، ضمن اینکه این زحمات حتما باید در صداوسیمای محلی هم منعکس شود؛ چراکه این موضوع به ایجاد انگیزه کمک خواهد کرد.»

[شهروند] رئیس جمعیت هلال‌احمر در جلسه ویدیوکنفرانس با دبیران کانون‌های جوانان بر ارتقای وضع جوانان تأکید کرد و گفت: «بخشی از‌ هزار نیروی درحال جذب، به جوانان اختصاص خواهد یافت.» کریم همتی در این نشست، با تبریک دهه کرامت گفت: «ان‌شاءالله در بازه زمانی کوتاهی بتوانیم جمعیت هلال‌احمر را به جایگاهی که لایق آن است، برسانیم.»
کریم همتی به برخی از دغدغه‌های دبیران کانون‌های جوانان هلا‌ل‌احمر اشاره کرد و گفت: «انتظار دارم رئیس سازمان جوانان برنامه‌های اعلام‌شده را اجرایی کند. ارایه آمار واقعی و گزارش صحیح به مردم از وظایف مسئولان جمعیت هلال‌‎احمر است. در جمعیت هلال‌احمر، حدود 600‌هزار داوطلب پای کار داریم که می‌شود روی آنها حساب کرد. اینها گوهرهای باارزشی هستند که در کنار ما بی‌هیچ توقعی نقش‌آفرینی می‌کنند. باید آنها را ارتقا داده و حفظ و نگهداشت آنها را مدنظر داشته باشیم.»
او ادامه داد: «درنظر داریم بخشی از اولین درآمد اختصاصی که وصول می‌شود را در اختیار رئیس سازمان جوانان قرار دهیم، تا فعالیت‌های کانون‌های جوانان را حمایت کنند. به عقیده‌ رئیس جمعیت هلا‌ل‌احمر در حوزه جوانان زحمات زیادی کشیده می‌شود، درحالی‌ که بازخورد چندانی نداشته و این زحمات دیده نمی‌شود.» او با اشاره به این موضوع افزود: «نیاز است زحمات جوانان در سایت‌های محلی و استانی انعکاس یابد، ضمن اینکه این زحمات حتما باید در صداوسیمای محلی هم منعکس شود؛ چراکه این موضوع به ایجاد انگیزه کمک خواهد کرد.»
همتی به وضع هلال‌احمر در گذشته اشاره کرد و گفت: «در گذشته وضع جمعیت هلال‌احمر بهتر بود و تحریم‌های ظالمانه وجود نداشت، برای همین اردوهای مختلفی برگزار می‌شد. ما برای حفظ و نگهداشت جوانان باید اقدامات خوبی انجام دهیم، البته این موضوع الزاما به این معنی نیست که تمام برنامه‌ها پرهزینه شود. متأسفانه به خیلی از اردوگاه‌ها و اماکن جمعیت هلال‌احمر در چند‌سال گذشته اعتباری تزریق نشده و برخی از این اماکن آسیب دیده‌اند. به تدریج خودمان در قالب پروژه‌های مشترک این اردوگاه‌ها را راه‌اندازی می‌کنیم.»
او با تأکید بر اینکه در تولید برنامه‌های جوانان حتما باید بافت فرهنگی و اجتماعی منطقه را لحاظ کنیم، ادامه داد: «برای این منظور سازمان جوانان و زیرمجموعه‌های استانی باید با نهاد ولی‌فقیه ارتباط نزدیکی بگیرند. طبیعتا برنامه‌ای که در سیستان‌وبلوچستان اجرا می‌‌شود، با برنامه‌ای که در قم اجرا خواهد شد، تفاوت دارد. با توجه به شرایط خاص و عرف هر منطقه اقدامات خوبی می‌توان انجام داد.»
رئیس جمعیت هلال‌احمر به موضوع انتخاب مشاورجوان هم اشاره کرد و گفت: «با همفکری رئیس سازمان جوانان، فردی را از میان جوانانی که با ما همکاری می‌کنند، به‌عنوان مشاور جوان انتخاب می‌کنیم. سیاسی‌بازی در جمعیت هلال‌احمر جایی ندارد. نباید فردی تندرو را به‌عنوان مشاورجوان انتخاب کنیم. باید فردی که با عقلانیت عمل کرده، تعاملات خوبی داشته و می‌تواند حلقه واسط مناسبی برای مدیران باشد را برای این منظور انتخاب کنیم. ‌ایمان دارم این‌ افراد خیلی می‌توانند به ما کمک کنند.»همتی همچنین گفت: «سازمان جوانان ورودی جذب نیروهای ماست. اما باید چه کار کنیم تا هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی این نیروها را ارتقا دهیم؟ معتقدم در این زمینه به تجربه گل‌فشان نیاز داریم.»او با اشاره به صحبت‌های یکی از دبیران کانون‌ها که گفته بود باید از دبیران کانون‌ها پرسیده شود اگر به جای رئیس جمعیت هلال‌احمر بودند، چه کار می‌کردند؛ گفت: «پیشنهاد بسیار خوبی است و ما منتظر پیشنهادات دوستان هستیم. همیشه الزاما تنها بحث کمبود اعتبارات نیست، درهمین شرایط هم می‌توان کارهای خوبی انجاد داد. مسابقات سالانه و آمادگی جسمانی برگزار خواهد شد و از رئیس سازمان جوانان می‌خواهیم در مورد آن برنامه‌ریزی کنند. از همه برنامه‌هایی که در راستای اهداف جمعیت هلال‌احمر باشد، استقبال می‌کنیم.»رئیس جمعیت هلال‌احمر همچنین از خانه‌های هلال یاد کرد و گفت: «طرح اصلی من این است که کار ماندگاری انجام دهیم و آن هم دایرکردن خانه‌های هلال است. موضوعی که اساسنامه آن از‌ سال 94 نوشته شده بود، اما بنا به دلایلی جنبه اجرایی پیدا نکرد. امروز به 30‌هزار خانه هلال نیاز داریم. به همین دلیل همکاری را به‌عنوان رابط هماهنگی خانه‌های هلال درکل کشور انتخاب کرده‌ایم. نیاز است که در خانه‌های هلال آموزش همگانی ارایه شود. طبیعتا مردم بومی در مناطق شهری و روستایی اولین کسانی هستند که در مناطق آسیب‌دیده حضور خواهند داشت.»
او افزود: «بخش زیادی از جوانان و داوطلبان در کنار ما می‌توانند خانه‌های هلال را اداره کنند. این کار ماندگاری برای نظام خواهد بود. طبیعتا اگر به خوبی انجام شود، کسانی که بعد از ما می‌آیند هم، در تداوم و تقویت این پروژه عظیم ملی گام برمی‌دارند.»همتی هدیه‌ای هم برای جوانان جمعیت هلال‌احمر داشت و گفت: «جذب نزدیک به‌ هزار نفر نیرو در دستور کار جمعیت هلال‌احمر است. بخشی از این تعداد را به جوانان عزیز اختصاص داده و مشغول پیگیری کارهای اداری آن هستیم. بدین‌وسیله می‌توانیم بخشی از زحمات آنها را جبران کنیم.»او خطاب به مدیران عامل استان‎ها گفت: «مدیران عامل استان‌ها باید تلاش کنند تا از ظرفیت عظیم جوانان استفاده کنند؛ موضوعی که همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری و رئیس محترم جمهوری هم بوده است، تا جایی که می‌شود، در برنامه‌های مرتبط و در شورای معاونان باید از جوانان دعوت شده و دیدگاه‌های آنان شنیده شود. همچنین می‌توان به صورت دوره‌ای با جوانان، داوطلبان و امدادگران جلساتی برگزار کرد؛ جلساتی که بسیار کمک‌کننده خواهد بود.»رئیس جمعیت هلال‌احمر همچنین به تفاهم‌نامه با وزارت آموزش و پرورش هم اشاره کرد و گفت: «این تفاهم‌نامه با وزیر آموزش و پرورش درحال امضاشدن است. امیدوارم دغدغه‌هایی که بعضی از دوستان در مورد رده‌های سنی داشتند، از این طریق حل شود.»

پیشنهادات و درخواست‌های دبیران کانون‌های جوانان استان‌های هلال‌احمر
در جلسه ویدیوکنفرانس با رئیس جمعیت
دبیران کانون‌های جوانان استان‌ها نیز در جلسه ویدیوکنفرانس با رئیس جمعیت هلال‌احمر و رئیس سازمان جوانان پیشنهادات و درخواست‌های خود را برای ارتقای فعالیت‌های جوانان جمعیت هلال‌احمر مطرح کردند. در آغاز جلسه، سمیه ایجادی، نایب‌دبیر کانون طلاب استان البرز گفت: «اولین مسأله‌ای که باعث رشد کانون‌ها می‌شود، تقویت بارِ علمی کانون و جدی‌گرفتن مبحث آموزش است. در همین حوزه و براساس سیاست جمعیت هلال‌احمر، اعضای کانون‌های طلاب می‌توانند برای تحقق شعار «هر خانواده یک امدادگر» گام‌های بزرگی بردارند.»
علی‌اصغر ناصری‌قرا، دبیر مجمع استانی کانون جوانان استان مازندران هم در این جلسه با اشاره به اینکه سازمان جوانان، درگاه ورودی جوان به هلال‌احمر است، گفت: «برای ساختارمندکردن و هویت‌بخشی به جوانان، انتظار داریم از بستر ظرفیت‌ها و توانایی‌های جوانان بیشتر استفاده شود. زمانی که مجموعه‌ای مانند کانون‌های چهارگانه بنیان‌گذاری می‌شود، به جز نیروهای انسانی بشردوست، باید بستر اجرایی مناسبی هم برای آنها فراهم شود.»در ادامه این جلسه، محمدرضا حیدربیگی، دبیر مجمع استانی کانون جوانان استان ایلام با اشاره به لزوم مشارکت جوانان در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های جمعیت هلال‌احمر گفت: «با توجه به اینکه تفاوت‌هایی میان دیدگاه مسئولان و اعضا وجود دارد، لازم است اعضای کانون‌ها هم در جلسات تصمیم‌گیری در کنار مسئولان جمعیت هلال‌احمر حضور داشته باشند.» در ادامه جلسه، نوبت به عبدالحمید روانبر، دبیر مجمع استانی کانون جوانان سیستان‌وبلوچستان رسید. او با طرح درخواست اعضای کانون جوانان این استان مبنی بر ساخت اردوگاهی در شهرستان چابهار گفت: «همان‌طورکه اردوگاه بندرانزلی در شمالی‌ترین نقطه کشور، به مرکزی اثرگذار برای فعالیت‌های مختلف کانون‌ها و جوانان تبدیل شده، اردوگاه چابهار در جنوب کشور هم با توجه به ظرفیت‌های گردشگری خاص این شهر می‌تواند به مرکزی اثرگذار تبدیل شود.»محسن پیغمبری، دبیر مجمع استانی کانون جوانان استان اردبیل هم با اشاره به لزوم بازنشر بیشتر و جدی‌تر فعالیت‌های جوانان در فضای مجازی گفت: «نگاهی گذرا به فعالیت‌های مجازی و اینستاگرامی جمعیت‌های ملی و صلیب‌سرخ دیگر کشورهای جهان، اهمیت فعالیت‌های جوانان آن جمعیت‌ها را نشان می‌دهد. در واقع بیش از هر گروه دیگری، این فعالیت جوانان است که بازنشر شده و به اصطلاح برندسازی می‌شود. امیدواریم سهم جوانان ما هم در کنار فعالیت دیگر بخش‌های جمعیت هلال‌احمر، دیده شده و بیشتر‌ از گذشته بازنشر شود.»در ادامه جلسه‌ هانیه کریم‌زاده، دبیر مجمع استانی کانون جوانان استان آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر، درگاه ورودی اعضا به هلال‌احمر است، گفت: «با توجه به اینکه سازمان جوانان جمعیت، درگاه ورودی اعضا به هلال‌احمر است، باید هزینه‌هایی که در حوزه جوانان انجام می‌شود، به‌عنوان سرمایه‌‌گذاری برای آینده جمعیت هلال‌احمر درنظر گرفته شود؛ چراکه تربیت جوانان در این حوزه باعث پرورش نیروهای کارآمد در دیگر بخش‌های جمعیت مانند سازمان امدادونجات و سازمان داوطلبان خواهد شد.»


تعداد بازدید :  479