شماره ۱۹۹۸ | ۱۳۹۹ سه شنبه ۳ تير
صفحه را ببند
عملیات سخت امدادگران در ارتفاع ۳‌هزار متری
نجاتگر تیم امدادونجات کوهستان کرمان: بچه‌های تیم امدادونجات شهرستان رابر که از ساعت ۱۰صبح به این ‏منطقه اعزام شده بودند بعد از پنج کیلومتر پیمایش موفق شدند به مصدوم دسترسی پیدا کنند و ‏چون بالگرد نمی‌توانست در این ارتفاعات مستقر شود از تیم امدادونجات رابر خواستیم ‏مصدوم را به ارتفاع بالاتری بیاورند، زمانی که کاپیتان بالگرد را بالای تخته‌سنگ نگه داشت، ‏در مدت ۳۰ثانیه مصدوم را وارد بالگرد کردیم، تا هرچه سریع‌تر بالگرد حرکت کند ‏زیرا نگه داشتن بالگرد در این شرایط سخت و بسیار خطرناک بود

  [ فاطمه پاک سرشت ] «وقتی گزارش یک حادثه در ارتفاعات استان یزد مخابره شد به سرعت ‏با تیم پرواز از کرمان راهی شدیم. مأموریت‌مان نجات یک مصدوم در کوه‌های گل افشان بود. ‏عملیات خیلی زود کلید خورد. ۱۲۰دقیقه سخت اما موفقیت‌آمیز. تاریکی هوا مانع برگشت به ‏پایگاه شد اما با طلوع خورشید به کرمان برگشتیم. هنوز ساعتی نگذشته بود که بار دیگر عازم ‏مأموریتی دیگر شدیم. یک زن در ارتفاعات کوه‌های دهستان سیه بنوئیه شهرستان رابر دچار ‏تروما و خونریزی داخلی شده بود.»‏
اینها را امیرحسین علیخانی، نجاتگر تیم امدادونجات کوهستان کرمان می‌گوید: «سی‌ویکم‏خردادماه بود که به‌عنوان سرپرست تیم امدادونجات با کادر پرواز مستقر در جمعیت هلال ‏احمر استان کرمان و بالگرد این جمعیت به ارتفاعات یزد اعزام شدم. در عملیات دو ساعته ‏موفق شدیم مجروحی را که دچار شکستگی دست و پا و خونریزی داخلی شده بود به ‏بیمارستان شهید صدوقی یزد انتقال دهیم. اما هوا تاریک شد و کادر پرواز و نجاتگران ‏جمعیت هلال‌احمر استان کرمان بعد از اتمام عملیات نتوانستند به کرمان برگردند و شب را در ‏استان یزد سپری کردند‎.»علیخانی ادامه می‌دهد: «وقتی از یزد به کرمان برگشتیم از طرف مرکز مدیریت کنترل و ‏هماهنگی عملیات اضطراری هلال‌احمر کرمان برای امدادرسانی به یک زن چهل‌وپنج‌ساله در ‏کوه‌های دهستان سیه بنوئیه به شهرستان رابر اعزام شدیم. باردیگر با همان کادر پرواز و دو ‏نفر از بچه‌های تیم امدادونجات واکنش سریع مرکز استان به ارتفاعات آبدر در دهستان سیه ‏بنوئیه سفر کردیم.»امیرحسین با اشاره به شرایط جغرافیایی منطقه کوهستانی و عدم امکان نشستن بالگرد در این ‏ارتفاعات گفت: «بچه‌های تیم امدادونجات شهرستان رابر که از ساعت ۱۰صبح به این ‏منطقه اعزام شده بودند بعد از پنج کیلومتر پیمایش موفق شدند به مصدوم دسترسی پیدا کنند و ‏چون بالگرد نمی‌توانست در این ارتفاعات مستقر شود از تیم امدادونجات رابر خواستیم ‏مصدوم را به ارتفاع بالاتری بیاورند، زمانی که کاپیتان بالگرد را بالای تخته‌سنگ نگه داشت، ‏در مدت ۳۰ثانیه مصدوم را وارد بالگرد کردیم، تا هرچه سریع‌تر بالگرد حرکت کند ‏زیرا نگه داشتن بالگرد در این شرایط سخت و بسیار خطرناک بود.»

زمانی که پایمان در آسمان است، همه چیز سخت است
کاپیتان احتشامی از دو مأموریت سختی می‌گوید که در کمتر از ۲۴ساعت رخ داده است:«‏عملیات‌های پروازی بسیار سخت و خطرناک است و این شرایط تا زمانی که مجدد پایمان به ‏زمین می‌رسد، با ما همراه است؛ اما این سختی را به عشق نجات جان همنوع تحمل می‌کنیم‎.»
احتشامی عملیات در ارتفاعات آبدر را بسیار دشوارتر از مأموریت یزد ارزیابی می‌‏کند و می‌گوید: «ساعت ۱۵و۱۶ دقیقه به سمت کوهستان آبدر در شهرستان رابر رفتیم، زمانی ‏که به منطقه حادثه رسیدیم با توجه به شرایط جغرافیایی منطقه کوهستانی و وزش باد شدید، ‏امکان نشستن بالگرد در این ارتفاعات نبود. با توجه به شرایط جسمانی مصدوم می‌بایست هر ‏طور شده او را سوار بالگرد کنیم؛ تیم امدادونجات رابر مصدوم را با حفظ شرایط ایمنی به ‏ارتفاعات بالاتر انتقال دادند تا دسترسی تیم امدادونجات داخل بالگرد به مصدوم راحت‌تر ‏شود‎.
به لطف خدا بالگرد را بالای تخته سنگی به ارتفاع ۳۰ الی ۱۰۰ سانتی‌متر نگه داشتم تا ‏مصدوم سریع وارد بالگرد شود، کار بسیار خطرناکی بود زیرا به علت وزش شدید باد ‏امکان برخورد بالگرد با تخته سنگ وجود داشت، اما نجاتگران مجرب هلال‌احمر کرمان در ‏مدت زمان ۳۰ ثانیه به سرعت مصدوم را وارد بالگرد کردند و از منطقه دور ‏شدیم‎.»کاپیتان حشمتی گفت: «این عملیات در ارتفاع تقریبا ۳‌هزار و ۳۰۰ متر و حدود ۲ساعت ‏طول کشید و مصدوم به کرمان منتقل و به کادر درمانی اورژانس تحویل داده شد.» لازم به ذکر است؛ این زن چهل‌وپنج‌ساله به قصد جمع‌آوری گیاهان دارویی به همراه خواهرش به ‏این ارتفاعات رفته بود که متأسفانه در اثر سقوط دچار شکستگی در ناحیه دست، پا، ‏سر و خونریزی داخلی شده بود که با توجه به شرایط جسمانی امکان حمل و انتقال او با ‏بسکت در منطقه کوهستانی نبود که در نتیجه  با بالگرد به کرمان انتقال داده شد‎.


تعداد بازدید :  177