شماره ۱۹۹۸ | ۱۳۹۹ سه شنبه ۳ تير
صفحه را ببند
کتاب جدید جان بولتون منتشر شد
چرا بولتون تصمیم گرفت استعفا کند؟
بولتون در این کتاب می‌گوید که ترامپ با کمک اعضای خانواده‌اش که برای داشتن سمت‌های سیاسی انتخاب نشده‌اند و البته صلاحیتی هم ندارند، دیپلماسی کشور را پیش می‌برد. بولتون همچنین در این کتاب ادعا کرده، ترامپ برای پیروزی در دور بعدی انتخابات از چین درخواست کمک کرده است

  [مجتبی پارسا] زمانی که ترامپ وارد بازی قدرت شد، بسیاری از محافظه‌کاران جمهوری‌خواه نمی‌دانستند چه‌ کار باید بکنند. ترامپ در موضوعاتی با آنها موافق بود؛ اما نه در مورد همه‌ چیز. فقط آنجا که جمهوری‌خواهان کم‌کم از قدرت کنار گذاشته شدند و خود را بازنده بازی سیاسی دیدند، متوجه شدند که آوردن یک شومن تلویزیونی به کاخ سفید ایده خوبی نبوده است. ترامپ با دموکرات‌ها مشکل داشت و رفتار چالش‌برانگیز او باعث شد تا اختلاف او با بسیاری از جمهوری‌خواهان نیز بالا بگیرد.
یکی از این افراد جان بولتون جمهوری‌خواه، بود. بولتون هفتادویک ساله که 16 ماه در سمت مشاور امنیت ملی فعالیت می‌کرد، با بالاگرفتن اختلافات میان او و رئیس‌جمهوری آمریکا، مجبور به استعفا شد. حالا پس از جنجال‌هایی بر سر اجازه انتشار کتاب جان بولتون، این کتاب روز گذشته منتشر و وارد بازار شد. کتاب «اتاقی که در آن اتفاق افتاد» روایت جان بولتون، در مورد اتفاقاتی است که در دفتر کار ترامپ در کاخ سفید افتاده است؛ اتفاقاتی که روشن می‌کند چرا بولتون تصمیم می‌گیرد استعفا کند. گر چه ترامپ می‌گوید پیش از استعفا او را اخراج کرده بود.
ترامپ جان بولتون را این‌گونه توصیف می‌کند: «پیرِ خرفتِ حوصله‌سربرِ بداخلاقی که فقط می‌خواست جنگ راه بیندازد.» البته شاید بتوان گفت که تا حدی حق با ترامپ بود. رئیس‌جمهوری آمریکا جنگ عراق را محکوم کرده بود و زمانی که می‌خواست همه نیروهای آمریکایی را از خاورمیانه خارج کند، بولتون با این ایده به شدت مخالفت کرد. او همچنین به دنبال مقابله شدید با ایران و کره ‌شمالی هم بود.
حالا بولتون در کتاب «اتاقی که در آن اتفاق افتاد» دست به شکایت و گلایه از آن روزها زده است. بولتون در این کتاب می‌گوید که ترامپ با کمک اعضای خانواده‌اش که برای داشتن سمت‌های سیاسی انتخاب نشده‌اند و البته صلاحیتی هم ندارند، دیپلماسی کشور را پیش می‌برد. بولتون همچنین در این کتاب ادعا کرده، ترامپ برای پیروزی در دور بعدی انتخابات از چین درخواست کمک کرده است.
اما بدتر از همه اینها -اگر ادعای بولتون حقیقت داشته باشد- این است که به ادعای بولتون ترامپ گفته چین حق داشته که اردوگاه‌های کار اجباری بسازد و نسبت به دموکراسی در تایوان بی‌اعتنا بوده است. بولتون می‌گوید که ترامپ با نوک خودکارش روی نقشه به سوی تایوان اشاره کرد و گفت: «این تایوان است» و سپس خودکارش را روی چین گذاشت و گفت: «این هم چین است»؛ به نحوی که می‌خواست اندازه تایوان را در مقابل اندازه و وسعت چین مسخره کند. بولتون می‌گوید که ترامپ عاشق اندازه‌ها و مقایسه‌کردن اندازه‌ها با یکدیگر است.
در دیدار ترامپ و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، بولتون با دفترچه‌ای در دست دیده می‌شود که دائما در حال نوشتن جزئیات است. او در کتابش می‌گوید که از ابتدا می‌دانست این گفت‌وگوها فایده‌ای ندارد. کیم به خوبی توانست ترامپ را بازی دهد. او ابتدا از ترامپ تعریف می‌کند و سپس از ترامپ می‌پرسد نظرش در مورد او چیست؛ ترامپ هم مجبور می‌شود جلوی همه از کیم جونگ اون تعریف کند.
بولتون که در تجربه کاری گذشته‌اش شاهد چنین صحنه‌های آشنایی بوده، می‌گوید که ترامپ در این بازی تازه‌وارد بود وگرنه همه ‌چیز کاملا روشن و پیش‌بینی‌پذیر بود. به همین دلیل ترامپ گمان کرد که کیم جونگ اون او را دوست دارد. در همین موقع مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، یادداشتی را به دست بولتون می‌دهد که روی آن نوشته: «[ترامپ] داره چرند می‌گه». بولتون می‌گوید با گذشتن چند ماه و ادامه سوء رفتارهای کره شمالی، این پیش‌بینی کاملا درست از آب درآمد.
یکی دیگر از نکات جالب توجه در کتاب بولتون که به گفته او باعث شد تا استعفا کند، این بوده که ترامپ پس از آنکه ایران پهپاد آمریکایی را هدف قرار داد، حاضر نشد به پایگاه‌های نظامی ایران حمله کند زیرا این کار تلفات زیادی به وجود می‌آورد. بولتون جمله ترامپ را این‌گونه می‌نویسد: «دوست ندارم این کار را بکنم، آنها که کسی از مردم ما را نکشته‌اند.» بولتون می‌گوید که این رفتارها نشانه ضعف است: «غیرمنطقی‌ترین کاری بود که تاکنون شاهد بودم یک رئیس‌جمهوری انجام داده است. او زیاد از حد شفقت دارد.»


تعداد بازدید :  391