شماره ۱۹۹۸ | ۱۳۹۹ سه شنبه ۳ تير
صفحه را ببند
اخبار روز

اصرار هند به دریافت هر چه زودتر اس-۴۰۰ از روسیه
وزیر دفاع هند در سفری سه روزه عازم روسیه شد تا در مراسم رژه بزرگ مخصوص «روز پیروزی» این کشور که برای تاریخ بیست‌وچهارم ژوئن تدارک دیده شده شرکت کند. به گزارش اسپوتنیک، سفر راجنات سینگ، وزیر دفاع هند، به روسیه بعد از رایزنی‌های او با نارندرا مودی، نخست‌وزیر این کشور، همزمان با تنش‌های مرزی دهلی نو و پکن انجام می‌شود.
یک منبع وابسته به وزارت دفاع هند که نامش را فاش نکرد، گفت در جریان این سفر هند به دنبال درخواست از روسیه برای تسریع در روند تحویل سامانه دفاع هوایی و موشکی اس-۴۰۰ است. گمان برده می‌شود که مسکو به دنبال تأخیر در تحویل این سامانه تا دسامبر ۲۰۲۱ به دلیل تداوم بحران شیوع ویروس کروناست. انتظار می‌رود در مذاکراتی که راجنات سینگ با سرگئی شویگو، همتای روسیه‌ای خود، در جریان این سفر خواهد داشت، موضوع تسریع در تحویل این سامانه ۵.۴‌میلیارد دلاری را که بخش مهمی از پرداخت هزینه‌اش‌ سال گذشته از سوی هند تکمیل شد، مطرح کند.
وزیر دفاع هند به هنگام اعزامش به مسکو با هدف شرکت در رژه روز پیروزی روسیه در توییتی عنوان کرد که سفر او فرصتی برای تعمیق شراکت دفاعی و راهبردی هند-روسیه است. این سفر در حالی انجام می‌شود که اخیرا هند از برنامه‌اش برای خرید ۳۳ جنگنده از روسیه بر طبق یک سفارش اضطراری در بحبوحه درگیری‌های مرزی با چین در منطقه لداخ خبر داد. هند این رخداد را فرصتی برای تعامل با روسیه در مقطع حساس فعلی می‌داند در حالی ‌که می‌داند وزیر دفاع چین نیز احتمالا در این نشست حاضر است. روسیه و چین روابط نظامی سطح بالایی دارند و این نیز به نگرانی هند می‌افزاید. پکن قبلا از روسیه سامانه دفاع هوایی و موشکی اس-۴۰۰ را خریده است.


پارلمان عربی حملات ترکیه را به شمال عراق محکوم کرد
رئیس پارلمان عربی در گفت‌وگویی تلفنی با رئیس پارلمان عراق، حملات ترکیه را به شمال این کشور محکوم کرد. به گزارش ایسنا، دفتر رسانه‌ای محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق، در بیانیه‌ای اعلام کرد که او در تماسی تلفنی با مشعل بن فهم السلمی، رئیس پارلمان عربی، گفت‌وگو کرد. طبق این بیانیه، السلمی به الحلبوسی گفت که ریاست و اعضای پارلمان عربی تجاوز و نقض حاکمیت عراق را محکوم می‌کنند. این اقدام مخالف با قوانین و عرف بین‌المللی است و امنیت و ثبات منطقه را تهدید می‌کند. او همچنین تأکید کرد: «پارلمان عربی حمایت کامل خود را از عراق اعلام می‌کند و بر حفاظت از حاکمیت عراق و حمایت کامل از ملت آن تأکید دارد.» وزارت دفاع ترکیه چهارشنبه گذشته از آغاز عملیات جدید «پنجه ببر» در شمال عراق برای هدف قراردادن حزب کارگران کردستان خبر داد. ترکیه شامگاه یکشنبه گذشته نیز عملیاتی با عنوان «پنجه عقاب» را علیه حزب کارگران کردستان در شمال عراق انجام داده بود.


تهدید کره‌ جنوبی به انجام عملیات نظامی علیه کره شمالی
رسانه‌های کره ‌جنوبی گزارش کردند که سئول در واکنش به برنامه کره ‌شمالی برای ارسال شب‌نامه‌های پروپاگاندا در مرز، گزینه‌های نظامی را روی میز قرار داده است. کیم جون راک، سخنگوی ستاد مشترک ارتش کره‌ جنوبی گفت: «ما از نزدیک در حال نظارت اقدامات ارتش کره‌ شمالی بابت برنامه ارسال شب‌نامه‌های ضد دولتی در مرز هستیم و برای آمادگی در برابر احتمالات گوناگون وضع آماده‌باش خود را حفظ می‌کنیم.» او تأکید کرد که اگر هواپیمایی بر فراز منطقه غیرنظامی‌شده به پرواز درآید که نقض توافق جامع نظامی ۲۰۱۸ بین دو کره باشد، سئول آماده اقدام نظامی است. براساس گزارش یک منبع نظامی که خواست نامش فاش نشود، نیروی هوایی کره ‌جنوبی در پاسخ به تهدیدهای کره‌ شمالی آماده است تا هواپیمای بدون سرنشین شناسایی گلوبال‌هاوک را در ماه ژوئیه به پرواز درآورد.

 

 


تعداد بازدید :  427