شماره ۱۹۹۹ | ۱۳۹۹ چهارشنبه ۴ تير
صفحه را ببند
وضعیت قوز بالای قوز! ‏

شهرام شهیدی طـــنــزنـویــس

ما سیاستمدارانی داریم که استاد پیش‌بینی و تحلیل هستند؛ مثلا یکی‌شان چند وقت پیش گفته بود ملت ما از مشکلات عبور می‌کند و ریال ایران به معتبرترین پول منطقه‌ای تبدیل می‌شود.
البته این پیش‌بینی از وقتی که کرونا از ایران برود به سه ماه زمان نیاز دارد؛ چون پژوهشکده آمار ایران اعلام کرده از وقتی که کرونا کلا از بین برود و بی‌اثر شود، سه ماه وقت لازم است تا اقتصاد ایران کمر راست کند.
مشکل هم همین جاست. اگر اقتصاد این کشور بتواند کمر راست کند و زیر این بار سنگین نشکند، حتما با سرعت نور خواهد دوید و از همه اقتصادهای منطقه جلو خواهد زد. البته حذف پنج یا شش صفر هم در این معتبرشدن بی‌تأثیر نیست و می‌تواند خیلی فوری ریال را معتبرترین ارز منطقه کند.
حضرت حافظ هم در این خصوص سروده «یا رب مباد که...» که البته به نظر این شعر جایش اینجا نبود و جا دارد با حضرت حافظ برخورد شود که بفهمد چه را باید کجا بگوید و بیخودی کسی را شانتاژ نکند.
اصلا برگردیم به سخنان مهم مقامات. یک چرخی در اخبار بزنیم ببینیم کی چی گفته. آهان رئیس بانک مرکزی هم گفته «این شوک‌ها گذراست.»  کاملا درست است. من اگر جای دلار بودم با شنیدن این حرف خودم حداقل دو هزارتومان سقوط می‌کردم. شرم هم خوب چیزی است. من خودم قبلا از این شوک‌های گذرا نصیبم شده. دوستی داشتم که در بیمارستان بستری بود. چند تا از این شوک‌های گذرا نصیبش شد. عمرش را به کل تقدیم کرد به شما.
من فقط خدا را شکر می‌کنم که این شوک‌ها گذراست و این شده حال و روز ما. اگر گذرا نبود و دایمی بود چه بلایی سر این بیمار محتضر می‌آمد؟
البته رئیس بانک مرکزی یک چیز دیگری هم گفتند که فکر کنم سخن‌شان در مقیاس‌ سال نوری بوده. ایشان گفته «برای مهار نوسان کوتاه‌مدت ارزپاشی نمی‌کنیم.» مشکل ما با همین واژه کوتاه‌مدت است؛ یعنی فقط در مقیاس ‌سال نوری می‌شود به چند ‌سال بالارفتن قیمت ارز گفت بازه زمانی کوتاه‌مدت.
خب این واژه کوتاه‌مدت چه تبعاتی دارد؟ اولین مشکلی که ایجاد می‌کند این است که نمایندگان مجلس هم می‌گویند‌ ای بابا گرانی ارز یک شوک کوتاه‌مدت است برویم سراغ شوک بلندمدت و آن را ناک اوت کنیم. این می‌شود که اینستاگرام  موضوع اصلی بحث در مجلس  می‌شود.
بیخودی چپ چپ نگاه نکنید. می‌دانم شما از اینکه در این‌ هاگیر واگیر نمایندگان به جای دغدغه ارز دربند فیلترکردن اینستاگرام بودند، متعجب شده‌اید  و هی استوری گذاشته و مطالبی در نقد این قضیه به اشتراک می‌گذارید اما قسمت بامزه ماجرا اینجاست که برای اولین‌بار حس نمایندگان مجلس هم با شما یکی بوده. یعنی آنها هم می‌گویند مردم چرا در این روز در مورد رسیدن قیمت دلار به بیست‌هزار تومان استوری نمی‌گذارند و هم و غم‌شان شده فیلترنشدن اینستاگرام.
همین چیزها این سرزمین را جذاب کرده. مردم از نمایندگان متعجبند و نمایندگان از مردم. آخرش هم مردم متوجه می‌شوند هم دلار رسیده به بیست هزار تومان و هم اینستاگرام فیلتر شده. وضعیتی که در ادبیات کهن به آن قوز بالای قوز می‌گویند!

 


تعداد بازدید :  243