شماره ۲۰۰۰ | ۱۳۹۹ پنج شنبه ۵ تير
صفحه را ببند
بازرس انجمن متخصصان بیهوشی از ضرب‌وشتم همکارشان در بیمارستان پیرانشهر می‌گوید
ضاربان به قصد قتل آمده بودند
سه‌نفر از ضاربان دستگیر شدند، تمام ضربات به سروصورت پزشک وارد شده است رئیس انجمن متخصصان بیهوشی ایران: درخواست اشد مجازات برای عاملان این ماجرا را داریم

[شهروند] کسانی که صبح یکشنبه یک تیرماه وارد بیمارستان امام خمینی(ره) پیرانشهر شدند و به محمد ابوترابی حمله کردند، هفت‌نفر بودند. آنها اقوام بیمار 33ساله‌ای بودند که چندساعت قبلش در اثر شدت بیماری جانش را از دست داده بود. بیمار مبتلا به کووید-19 ریه‌هایش به شدت درگیر شده بود. او جان باخته بود و برادران و سایر اقوام درجه یک، محمد ابوترابی، متخصص بیهوشی بیمارستان را مقصر مرگ می‌دانستند. همین هم شد تا به او حمله کرده و به‌شدت مصدومش کنند. آنها در اثر این حمله بخشی از تجهیزات بیمارستان را هم تخریب کردند. تصاویر منتشرشده از این متخصص پس از درگیری، حکایت از وخامت حالش دارد، صورت او خونین است، چشم‌ها متورم و کبود شده، بینی شکسته و کمر هم آسیب دیده. حالا پزشکان نگران مصدومیت او از ناحیه چشم‌اند. ابوترابی به دلیل وخامت حال به بیمارستانی در ارومیه منتقل شده بود و آخرین خبرها حکایت از انتقال او به خانه‌اش دارد. به گفته علیرضا سلیمی، رئیس انجمن متخصصان بیهوشی ایران که پیگیر این پرونده است، تا به‌حال چنین اتفاقی با این شدت برای متخصصان بیهوشی درکشور رخ نداده است. انجمن متخصصان بیهوشی درحال پیگیری پرونده این پزشک است، به‌طوری که سلیمی به «شهروند» می‌گوید که پس از مذاکره با نظام‌پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، درصورت لزوم، اقدام به شکایت می‌کنند: «وکیل انجمن، متخصص بیهوشی است و قطعا موضوع را از نظر حقوقی به صورت مستقیم پیگیری می‌کنیم.» محمد ابوترابی، 41ساله است و در گزارش‌ها آمده که دیابت دارد. او درحال گذراندن دوره طرحش در بیمارستان امام خمینی(ره) پیرانشهر بود که دچار حادثه شد. او همراه همسرش در پیرانشهر مشغول به کار بود. همزمان با انتشار این خبر، شایع شد که چشم این متخصص بیهوشی به دلیل حمله ضاربان، تخلیه شده که همان موقع فرماندار پیرانشهر اعلام کرد که این خبر درست نیست و چشم‌پزشک در پی مشتی که از سوی یکی از اعضای خانواده متوفی به صورت او زده شد، دچار آسیب شده است. به گفته علی ترابی، وضع این مصدوم درحال بهبودی است: «خانواده متوفی، تحت‌تأثیر شنیدن خبر فوت، به اموال بیمارستان هم آسیب وارد کرده و بخشی از آنها را تخریب کردند. بنابراین از این جهت هم تحت پیگیری قانونی قرار دارند.»

ضاربان قصد قتل داشتند
افشین جعفرزاده، عضو هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضو هیأت‌مدیره انجمن بیهوشی ایران است که به‌عنوان بررسی‌کننده ماجرا به ارومیه اعزام می‌شود. او در گفت‌وگو با «شهروند» نتیجه بررسی‌هایش را توضیح می‌دهد و می‌گوید که ابوترابی، پزشک معالج بیمار فوت‌شده نبوده، او در اتاق عمل درحال بررسی وضع دونفر دیگر بود که از او خواسته می‌شود بالای سر این بیمار مبتلا به کرونا در بخش ایزوله بیمارستان، حاضر شود. او هم ریسک می‌کند، دو بیمار را رها می‌کند و سراغ بیمار کرونایی می‌رود، زمانی که بر بالین بیمار قرار می‌گیرد، بیمار به دلیل وخامت حالش، جانش را از دست می‌دهد و عملا او نقشی در مرگ این بیمار نداشت. پس از این ماجرا، به سمت اتاق عمل حرکت می‌کند که در بین راه و روی پله‌ها چهار برادر بیمار فوت‌شده و در مرحله بعد سه‌نفر دیگر، به او حمله می‌کنند. آنها به قصد قتل آمده بودند.» جعفرزاده در توضیحات بیشتر اضافه می‌کند که بررسی‌ وضع جراحات نشان می‌دهد که ضاربان از سلاح سرد و به احتمال زیاد از شیء بُرنده‌ای استفاده کرده بودند؛ چراکه برخی از زخم‌ها حکایت از واردشدن ضربات از سوی جسم تیز دارد. به گفته او، بینی این پزشک دچار خردشدگی تعداد زیادی از استخوان‌ها شده، ابرو دچار پارگی شده، گردن و گوش و کتف و کمر آسیب دیده و چشم‌ها به‌شدت آسیب دیده‌اند. این درحالی است که ابوترابی مبتلا به دیابت است و آسیب به چشم، می‌تواند عواقب بدی داشته باشد. به گفته او، تمام ضربات به سروصورت مصدوم وارد شده است. این عضو هیأت‌مدیره انجمن بیهوشی و مراقبت‌های ویژه ایران، می‌گوید که این اتفاق از سوی ضاربان اقدام به قتل بوده است: «پرونده اولیه تشکیل شده، نظام پزشکی و انجمن از این ماجرا شکایت دارند، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه هم پیگیر ماجراست. ضاربان هفت‌نفر بودند که سه‌نفر از عاملان اصلی دستگیر شده‌اند.» جعفرزاده می‌گوید که مصدوم از بیمارستان مرخص شده اما شرایط خوبی ندارد و هنوز نگرانی از بابت آسیب‌ چشم‌ها وجود دارد: «این ماجرا هم به صورت کشوری و هم استانی پیگیری می‌شود.»

پزشک به شهر دیگری منتقل شود
ماجرا را همسر ابوترابی گزارش کرد، سایر همکارانش هم از جزئیات ماجرا گفتند. «زمانی که به ما گفتند چه اتفاقی افتاده، تصور نمی‌کردیم چنین حادثه‌ای رخ داده باشد. جزئیات حادثه، حکایت از عمق فاجعه داشت و نشان می‌داد که ماجرا بسیار جدی است، به همین دلیل یکی از اعضای هیأت‌مدیره انجمن برای پیگیری ماجرا به ارومیه فرستاده شد تا موضوع را بررسی کند.» اینها توضیحات سلیمی است. معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه  هم درجریان ماجراست اما او حاضر به صحبت‌کردن با «شهروند» نشد. ابوترابی هم توانایی صحبت‌کردن نداشت و همسرش هم فرصت مصاحبه پیدا نکرد. حالا در این شرایط رئیس انجمن متخصصان بیهوشی می‌خواهد که هرچه سریع‌تر محل گذراندن طرح «ابوترابی» به شهر دیگری منتقل شود تا از فشار روانی وارد‌شده به ابوترابی کاسته شود. آنها خواستار برخورد جدی با ضاربان هستند و می‌خواهند اشد مجازات برایشان درنظر گرفته شود: «برخورد با این افراد باید با اشد مجازات همراه باشد، ما در شرایط عادی نیستیم، کرونا بیمارستان‌ها را به‌شدت شلوغ کرده و کادر درمان تلاش‌های زیادی در این مدت کرده‌اند، این‌گونه اقدامات می‌تواند عواقب منفی زیادی داشته باشد.» حالا سلیمی، نگران شرایط روحی ابوترابی است: «ترومای روحی واردشده پس از این حادثه، می‌تواند بسیار طولانی و دردناک باشد، حتی تا پایان عمر ادامه داشته باشد و ما نگران این بخشیم.» رئیس انجمن متخصصان بیهوشی ایران که معاون آموزشی سازمان نظام‌پزشکی هم است، می‌گوید که این اتفاقات درشرایطی رخ می‌دهد که در دوره شیوع کرونا، 120نفر از کادر درمان، جان‌شان را از دست داده‌اند: «متخصصان بیهوشی افرادی‌اند که زحمت و تلاش زیادی می‌کشند و بسیار در معرض خطر ابتلا به بیماری هستند و درکمترین حد ممکن دیده می‌شوند. در هنگام همه‌گیری کووید-19 انجام بسیاری از امور درمانی تقریبا همه بیماران بدحال بر دوش متخصصان بیهوشی بوده و کسی که به همه توصیه می‌کند، در فاصله یک‌ونیم متری با بیماران باشند اما خود در فاصله 30-20 سانتی از بیمار قرار می‌گیرد تا برای بیمار لوله تراشه بگذارد، متخصصان بیهوشی‌اند.» سلیمی این سوال‌ها را مطرح می‌کند که چرا بیمار باید این تعداد همراه داشته باشد و چرا واکنش سریعی درمقابل حمله وحشتناک آنها اتفاق نیفتاده است.

خشونت مداوم علیه کادر درمان
محمد شریفی‌مقدم، دبیرکل خانه پرستار است. او به «شهروند» می‌گوید که اتفاقاتی از این دست به‌طور مرتب برای کادر درمان به‌ویژه پرستاران که بیشترین میزان مواجهه با بیماران و خانواده‌هایشان دارند، رخ می‌دهد اما در مدتی که کرونا شیوع پیدا کرده، آمار بالایی از درگیری و ضرب‌وشتم پرستاران از سوی خانواده‌ها گزارش نشده است. به گفته او، در این مدت تنها یک مورد درگیری میان خانواده بیمار با یک پرستار مرد، اعلام شده که مصدومیت شدیدی برای او ایجاد نکرده است. او درعین حال به پژوهشی اشاره می‌کند که پیش از این انجام شده و نشان داده بود که نزدیک به 90‌درصد از پرستاران تنها در یک دوره 6 ماهه، مورد خشونت کلامی قرار گرفته‌اند:  «آن زمان که در سازمان نظام پرستاری فعالیت می‌کردم، این مسائل را با جدیت دنبال می‌کردم، به ‌هرحال تعداد پرستارانی که در این شرایط دچار آسیب می‌شوند و همراهان بیمار با آنها درگیر می‌شوند، خیلی بیشتر از پزشکان است؛ چراکه پزشکان مواجهه کمتری با بیماران دارند.» به گفته دبیرکل خانه پرستار، رخداد چنین اتفاقاتی، منجر به ترویج خشونت می‌شود: «بیمار کرونایی در شرایط شدید، نیاز به لوله تراشه دارد، این لوله در ابتدای ریه قرار می‌گیرد تا بیمار به دستگاه وصل شود و تنفس کند، در این شرایط متخصصان بیهوشی وارد عمل می‌شوند تا این اقدام را انجام دهند که به ‌هرحال با توجه به‌شدت بیماری و وخامت حال، گاهی این اقدامات بی‌نتیجه خواهد بود.»

دیدگاه‌های دیگران

|
مخالف 0 - 0 موافق
اعصاب مردم به هم ریخته این حوادث قابل پیش بینی است باید امادگی داشته باشند مجازات هم لازم است

تعداد بازدید :  709