شماره ۲۰۰۰ | ۱۳۹۹ پنج شنبه ۵ تير
صفحه را ببند
بررسی ساخت ماکت تماشاگر و پخش صدای طرفداران در ورزشگاه‌های خالی لیگ برتر فوتبال
طلوع مبتدیانه ایده «هوادار مصنوعی»

[شهروند] از چند هفته قبل که لیگ‌های فوتبال اروپایی با وجود شیوع ویروس کرونا آغاز شد، تا کنون هر روز شاهد یک نوآوری از سوی فدراسیون کشورهای مختلف و البته باشگاه‌ها هستیم؛ از نصب ماکت هواداران در استادیوم‌ها گرفته تا شبیه‌سازی تماشاگران در تصاویر تلویزیونی و البته پخش صدای شبیه‌سازی‌شده تماشاگران که با واکنش‌های مثبت و منفی زیادی در سطح جهان روبه‌رو شد. با شروع لیگ‌ برتر تیم‌های ایرانی هم دست به ابتکارات خاص خود زدند و در جریان بازی فولاد و استقلال صدای شبیه‌سازی تماشاگران از بلندگوهای ورزشگاه فولاد آرنا پخش شد تا نه ‌تنها بازیکنان‌ بلکه بینندگان تلویزیونی حس تماشای یک بازی بدون تماشاگر را نداشته باشند.
ماکت در بوندس‌لیگا، شبیه‌سازی در لالیگا
بوندس‌لیگا که در بین لیگ‌های معتبر اروپایی در ازسرگیری مسابقات پیشرو بود و از چند هفته قبل کار خود را آغاز کرد، ابتکارات زیادی برای طبیعی‌کردن جلوه استادیوم بدون حضور تماشاگران به خرج داد. البته هر باشگاهی به سلیقه خود چنین اقدامی انجام داد که یکی از زیباترین آنها به وسیله باشگاه مونشن گلادباخ رقم خورد. این باشگاه با ابتکاری جالب عکس هواداران خود را روی ماکت‌های بزرگی چاپ کرد و آنها را روی سکوها قرار داد. 13‌هزار ماکت از هواداران مونشن گلادباخ روی سکوهای ورزشگاه خانگی این تیم جای‌گذاری شد تا هم بینندگان تلویزیونی وهم بازیکنان خیلی متوجه خالی‌بودن سکوها نشوند. در لالیگا اما تصمیمی برای همه بازی‌ها گرفته شد که برخلاف بوندس‌لیگا خیلی مورد استقبال بینندگان تلویزیونی قرار نگرفت. مسئولان برگزاری برای پرکردن این خلأ به شبیه‌سازی صدا و تصویر تماشاگران روی آوردند، اما حاصل کار بیشتر شبیه بازی‌های فیفا ۹۸ از آب درآمده و به هیچ‌وجه واقع‌گرایانه نیست. اینکه تماشاگران در این شبیه‌سازی به‌طور انفرادی مشخص نیستند، باعث شده تا خیلی از کاربران مجازی طرح اجرایی در لالیگا را با بازی‌های کامپیوتری 90 میلادی مقایسه کنند. جالب اینجاست تماشاگران حتی به خوردن توپ به تیرک دروازه هم واکنش خاصی نشان نمی‌دهند. یکی از ضعف‌های دیگر این سیستم این است که تماشاگران تنها از دوربین اصلی قابل رویت هستند و در نماهای کلوزآپ صندلی خالی به تصویر کشیده می‌شود. شرایط در مورد صدا کمی بهتر است و با توجه به شرایط بازی به هیجان آن افزوده یا کاسته می‌شود.
تماشاگر واقعی در اسپانیا، ساخت ماکت در ایران
یکی از اتفاقات عجیب در یک ماه اخیری که لیگ‌های اروپایی راه‌اندازی شده، ورود یک جیمی‌جامپ به زمین بازی بارسلونا و مایورکا بود! در حالی ‌که بازی بدون تماشاگر در حال برگزاری بود، فردی که مشخص نیست چگونه وارد استادیوم شده بود، وارد زمین شد و بعد از چند دقیقه به وسیله مأموران به بیرون هدایت شد. در لیگ ایران هم البته بعید نیست در هفته‌های پیش رو شاهد چنین پدیده‌ای باشیم چون همیشه بحث‌های زیادی بر سر حضور افراد اضافی کنار زمین وجود دارد. با این حال به نظر می‌رسد تیم‌های ایرانی هم بیکار ننشسته‌اند و می‌خواهند با تقلب از تجربه‌های موفقی که در هفته‌های اخیر تیم‌های اروپایی داشتند، طرح‌های جدیدی را در استادیوم‌های خالی اجرا کنند. یکی از این طرح‌ها به  وسیله باشگاه پرسپولیس اجرا خواهد شد. این باشگاه به هوادارانش فراخوان داده تا روی سایت رسمی پرسپولیس ثبت نام و عکس خود را بارگذاری کنند تا کانون هواداران سرخ‌ها عکس هواداران پرسپولیس را به سبک باشگاه‌های آلمانی روی ماکت چاپ کرده و روی سکوهای خالی استادیوم آزادی قرار دهد. به نظر می‌رسد این طرح به‌زودی به وسیله دیگر باشگاه‌های ایرانی به‌ویژه تیم‌های پرطرفدار در بازی‌های خانگی اجرا شود.
پخش صدای هواداران در ورزشگاه فولاد
دیدار فولاد و استقلال که به نوعی افتتاحیه دوباره لیگ برتر بود و شب گذشته بعد از حدود 4 ماه تعطیلی مسابقات در اهواز برگزار شد، با اتفاقی جالب همراه بود. صدای کپی‌برداری‌شده از بازی‌های کامپیوتری فوتبال 90 دقیقه از بلندگوی ورزشگاه اهواز پخش شد تا هم بازیکنان داخل زمین کمی حس و حال برگزاری مسابقات با تماشاگر را داشته باشند و هم اینکه سکوت ورزشگاه خیلی برای بینندگان تلویزیونی آزاردهنده نباشد. البته به نظر می‌رسد صداهای نه چندان آشنا و کمی عجیب و غریبی که از بلندگوی استادیوم پخش می‌شد، تا حدودی هم روی اعصاب مربیان و بازیکنان آن هم در ورزشگاه خالی بود. باید دید واکنش مربیان، بازیکنان و حتی هواداران به پخش این صدا چه خواهد بود و آیا مورد استقبال قرار می‌گیرد یا خیر.
ورود ممنوع حتی برای خبرنگاران
ورود هیچ فردی به جز بازیکنان، مربیان، داوران و عوامل اجرایی به استادیوم‌ها مجاز نیست. حتی خبرنگاران هم که همیشه در بازی‌های بدون تماشاگر حضور داشتند، این بار از ورود به ورزشگاه منع شدند. البته سازمان لیگ با ابتکاری که به خرج داده، قصد دارد کنفرانس‌های مطبوعاتی سرمربیان را قبل و بعد از هر بازی به صورت آنلاین برگزار کند. سازمان لیگ از خبرنگاران خواسته نرم‌افزار خاصی را نصب کنند تا آنها بتوانند از مربیان به صورت آنلاین سوال بپرسند و پاسخ آنها را بشنوند.


تعداد بازدید :  675