شماره ۲۰۰۰ | ۱۳۹۹ پنج شنبه ۵ تير
صفحه را ببند
دیپلماسی

اذعان وزارت خارجه آمریکا به فعالیت نداشتن ایران در تولید تسلیحات هسته‌ای
وزارت امور خارجه آمریکا در گزارشی درباره پایبندی به معاهده‌های کنترل تسلیحاتی، عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای و خلع سلاح، ضمن مطرح کردن ادعاهایی اذعان کرد که ایران در حال حاضر در فعالیتی مرتبط با تولید تسلیحات هسته‌ای مشارکت ندارد. به گزارش ایسنا، وزارت امور خارجه آمریکا در گزارشی موسوم به پایبندی و پیروی از معاهده‌های کنترل تسلیحاتی، عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای و خلع سلاح درباره ایران نوشت: «طی مدت تهیه این گزارش، ارزیابی آمریکا همچنان این بوده است که ایران در حال حاضر در فعالیت‌های مهم مرتبط با طراحی و تولید تسلیحات هسته‌ای مشارکت ندارد.» در ادامه این گزارش با بیان اینکه همان‌طور که در ارزیابی آخر درباره مسائل مهم پیرامون برنامه هسته‌ای ایران در گذشته و حال مطرح شد، ایران هنوز باید به سوال‌های مهمی درباره برنامه هسته‌ای‌اش پاسخ دهد و با اشاره به آنچه  انکار و تقلب ایران و امکان وجود مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در ایران طبق گزارش مدیر کل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ‌سال ۲۰۱۹، خوانده شده، مطرح شده که نگرانی‌های جدی درباره پایبندی ایران به تعهدات پادمانی و بند ۳ معاهده ان.پی.تی به وجود می‌آید.


انتقاد وزیران خارجه ایران و چین از یک‌جانبه‌گرایی قلدرمآبانه آمریکا
وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین در ادامه رایزنی‌های مستمر سیاسی دو کشور، دیروز به‌ شکل ویدیویی دیدار و در مورد تحولات روابط دوجانبه، تشدید یک‌جانبه‌گرایی آمریکا و آخرین وضع برجام گفت‌وگو کردند. در این گفت‌وگوی ویدیوکنفرانسی، ظریف با تحسین عملکرد موفقیت‌آمیز چین در مبارزه با کرونا، حمایت متقابل دو ملت را در این زمینه فرصتی نوین برای نمایش همدلی دانست و از کمک‌های دولت و ملت چین در این‌باره قدردانی کرد. «وانگ ای» وزیر امور خارجه چین هم از ابراز همدردی و کمک‌های ایران به مردم چین در مبارزه با ویروس کرونا تشکر کرد. وزیر امور خارجه چین با اشاره به روابط جامع راهبردی دو کشور، ابراز امیدواری کرد سند همکاری‌های جامع به‌زودی به امضای طرفین برسد. او با تأکید بر اهمیت توسعه روابط تجاری، پیشنهاد کرد تسهیلات ویژه‌ای برای سفر بازرگانان دو کشور در شرایط کرونایی فراهم شود.
ظریف همچنین با محکوم کردن دخالت آمریکا و برخی کشورهای غربی در امور داخلی چین، این رویکرد را موجب تضعیف ثبات بین‌المللی دانست. وزرای امور خارجه دو کشور در این دیدار از یک‌جانبه‌گرایی قلدرمآبانه آمریکا انتقاد و حمایت قاطع خود را از چندجانبه‌گرایی و اصول حقوق بین‌الملل اعلام کردند. وزیر خارجه چین با استقبال از پیشنهادها در زمینه توسعه و تسهیل روابط تجاری اظهار داشت: «این پیشنهادها و به‌ویژه تسهیل متقابل سفر تجار به سرعت مورد بررسی قرار می‌گیرد.»

 


تعداد بازدید :  471