شماره ۲۰۰۰ | ۱۳۹۹ پنج شنبه ۵ تير
صفحه را ببند
یک هفته مانده به انتخابات سراسری در مورد اصلاحات اساسی، پوتین مراسم بزرگداشت پیروزی شوروی را در جنگ جهانی دوم برگزار کرد
از احساسات ملی تا انتخابات سراسری
در میان تغییرات محتمل تغییر بزرگی ممکن است روی دهد و آن صفرشدن محدودیت زمانی پوتین برای ریاست‌جمهوری است؛ به این معنا که او می‌تواند برای مدت دو دوره دیگر؛ یعنی تا‌ سال 2036 رئیس‌جمهوری باقی بماند.

[شهروند] در مراسم بزرگداشت جنگ جهانی دوم، ستون تانک‌ها و سربازان در مسکو در حضور ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، رژه رفتند؛ رژه‌ای که قبل از رأی‌گیری برای تمدید حکمرانی پوتین صورت می‌گیرد و احساس ملی‌گرایانه‌ای را در میان بسیاری از مردم روسیه برانگیخته است. پوتین در میدان سرخ، در کنار کهنه‌سربازان جنگ نشسته بود؛ سربازانی با یونیفرم‌ها و مدال‌هایی که از آن آویزان شده بود. در مقابل آنها هزاران سرباز با حمل کلاشنیکف‌هایی در زیر نور سوزان خورشید رژه می‌رفتند تا یاد و خاطره پیروزی اتحاد جماهیر شوروی و شکست آلمان نازی را در جنگ جهانی دوم
 گرامی بدارند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، این مراسم که هر ساله در روز نهم ماه می‌ برگزار می‌شد، امسال به خاطر کرونا با 46 روز تأخیر برگزار شد. تنها یک هفته تا برگزاری انتخابات عمومی در یک جولای باقی ‌مانده است؛ انتخاباتی که قرار است سرنوشت اصلاحات اساسی و چالش‌برانگیز قانون اساسی را مشخص کند.
در میان تغییرات محتمل تغییر بزرگی ممکن است روی دهد و آن صفرشدن محدودیت زمانی پوتین برای ریاست‌جمهوری است؛ به این معنا که او می‌تواند برای مدت دو دوره دیگر؛ یعنی تا‌ سال 2036 رئیس‌جمهوری باقی بماند.
رئیس‌جمهوری روسیه پس از یک دقیقه سکوت به احترام سربازان کشته‌شده در جنگ سخنان خود را آغاز کرد. او گفت: «تصور اینکه جهان چگونه می‌بود اگر ارتش سرخ برای شکست نازی‌ها نیامده بود بسیار دشوار است.»
پوتین با تحسین نقش اتحاد جماهیر شوروی در جنگ جهانی دوم، از ارتش سرخ به خاطر «آزادسازی اروپا، پایان‌دادن به هولوکاست و نجات آلمان از دست نازی‌ها» تشکر و اضافه کرد:   «وظیفه ما این است که همه اینها را در خاطرمان نگه داریم». او اعلام کرد که تاریخ جدید برای برگزاری رژه و رأی‌گیری برای آوریل تعیین شده بود که به خاطر کرونا به تعویق افتاد. این در حالی است که روسیه هنوز روزانه ابتلای هزاران نفر را ثبت می‌کند.
میزان ابتلای جدید در هفته‌های گذشته کاهش یافته و شهرهایی ازجمله مسکو محدودیت‌های قرنطینه‌ای را برداشته‌‌اند، اما منتقدان پوتین را متهم می‌کنند به اینکه او با وسیله قرار دادن اتفاقات ملی، اهداف سیاسی خود را
 دنبال می‌کند.
رژه امسال هفتادوپنجمین سالگرد شکست نازی‌ها بود که با 14‌هزار سرباز از 13 کشور مختلف با استفاده از جدیدترین سخت‌افزارهای نظامی و قابلیت‌های جنگی روسیه برگزار شد.
مقامات می‌گویند که تاریخ برگزاری این مراسم این‌گونه انتخاب شده تا با تاریخ حادثه شکست نازی‌ها در مقابل مقبره لنین در بیست‌وچهارم ژوئن 1945 مصادف شود.
پوتین در دو دهه حضور در کرملین، همواره از میراث پیروزی اتحاد جماهیر شوروی برای تقویت احساسات میهنی به منظور افزایش حمایت‌ها از دولتش استفاده کرده است. او همچنین غرب را به خاطر «توهین به روسیه» با کم نشان‌دادن نقش اتحاد جماهیر شوروی در پیروزی در جنگ سرزنش کرد.
پیش از این قرار بود تا شی جیپینگ، رهبر چین و ایمانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه نیز شانه به شانه پوتین بایستند، اما همه‌گیری کرونا این برنامه را تغییر داد.
در عوض به جای آنها، برخی از سران کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق مانند الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس در این مراسم پوتین را همراهی کردند.روسیه با بیش از 8‌هزار کشته و بالغ بر 600‌هزار مبتلا به کرونا سومین کشور درگیر ویروس کووید-19 است. ایالات متحده آمریکا و برزیل به ترتیب در جایگاه اول و دوم ایستاده‌اند.
کرملین می‌گوید که موارد احتیاطی اِعمال شده تا این رژه برگزار شود. اما در تصاویر منتشرشده می‌بینیم که شرکت‌کنندگان این مراسم ماسک بر صورت نداشتند و در مسکو هنوز برگزاری تجمعات ممنوع است. مشخص نیست که منظور مقامات کرملین در مورد اقدامات احتیاطی چه بوده است.
با این اوصاف سرگئی سوبیانین، شهردار مسکو و دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، به مردم توصیه کرده‌اند تا به جای شرکت در این مراسم رژه را از تلویزیون ببینند.  به گفته مقامات کرملین، اقدامات احتیاطی برای برگزاری رأی‌گیری در روز یکم جولای نیز در نظر گرفته شده است. با این حال، رأی‌گیری پیش از موعد در بعضی از مناطق از روز پنجشنبه آغاز شده است. همین امر انتقاد افرادی مثل الکسی ناوالنی، چهره اصلی مخالف دولت پوتین را به دنبال داشته است. او از طرفدارانش خواسته بود تا در این رأی‌گیری شرکت نکنند و آن را بایکوت کنند: «یک مرد حریص که مست قدرت است می‌خواهد همه کشور را درگیر کند».


تعداد بازدید :  471