شماره ۲۰۰۰ | ۱۳۹۹ پنج شنبه ۵ تير
صفحه را ببند
نوام چامسکی:
ترامپ بدون تردید یکی از بدترین جنایتکاران تاریخ است

نوام چامسکی، فعال سیاسی و روشنفکر شناخته‌شده مردمی، با تشدید انتقادات خود نسبت به دونالد ترامپ، او را «بدون شک» یکی از بزرگ‌ترین جنایتکاران تاریخ دانست. چامسکی در آخرین اظهارات خود درباره رئیس‌جمهوری آمریکا به فصلنامه جاکوبین که گرایش سوسیالیستی دارد، گفت که ترامپ یک دیکتاتور خودبزرگ‌بین است و عملکرد جمهوری‌خواهان بدتر از حزب کمونیست در گذشته بوده است.‌
چامسکی می‌گوید: «ممکن است تند به نظر برسد اما درست است ترامپ بدون تردید یکی از بدترین جنایتکاران تاریخ است. در طول تاریخ هیچ شخصیتی را نداشتیم که برای نابودی پروژه‌هایی که برای ساماندهی زندگی انسان روی کره زمین در آینده نزدیک هستند، اشتیاق فراوانی داشته باشد.» چامسکی در ادامه می‌گوید:   «اغراق نمی‌کنم.»
جایگاه ترامپ در میان جنایتکاران تاریخ در رأس و قبل از شخصیت‌های بدنام و معروف است؛ افرادی مانند برنی میداف، کلاهبردار ترفند پانزی، لی‌هاروی آزوالد، قاتل جان اف کندی، آل‌کاپون گانگستر، پابلو اسکوبار، قاچاقچی مواد مخدر، جفری اپستین پدوفیل (کسانی که کودکان را مورد آزار و اذیت جنسی قرار می‌دهند)، تد کزینسکی ملقب به یونابامبر که کمپین بمب‌گذاری علیه افرادی را هدایت می‌کرد که در فناوری مدرن کار می‌کردند، جسی جیمز تبهکار، تد باندی، قاتل زنجیره‌ای، بانی و کلاید، سارقان بانک و جک قصاب، قاتل زنجیره‌ای.
این اظهارات چامسکی بعد از انتشار گفت‌وگویش با روزنامه گاردین که در می ‌گذشته منتشر شد، مطرح شد که در آن گفته بود که رئیس‌جمهوری به دلیل کاهش بودجه بهداشت و سلامت و واگذارکردن مسئولیت‌های کنترل شرایط به فرماندهان ایالتی در دوران همه‌گیری ویروس کرونا، مقصر مرگ «هزاران» نفر است.
چامسکی می‌گوید: «این بهترین استراتژی برای کشتن عده زیادی از مردم و توسعه سیاست‌های الکتورالش است.»
 چامسکی همواره از رویکرد واکنش جهانی در مقابله با ویروس کرونا انتقاد کرده است. او رویکرد آمریکا و رهبران اروپا را محکوم کرده و در گفت‌وگویی با برنامه «اینک دموکراسی» در آوریل گفت: «بسیار ناراحت‌کننده است که از انجام وظیفه‌ خود تخطی کرده‌اند».
چامسکی در آخرین مصاحبه خود می‌گوید که دنیا از همه‌گیری کرونا با هزینه گزافی خارج می‌شود اما جنایت ترامپ در تغییرات آب و هوایی را پشت سر نخواهد گذاشت.
او می‌گوید: «این هزینه به واسطه گانگستری که در کاخ سفید است به‌شدت افزایش یافته است. فردی که ده‌ها‌هزار آمریکایی را قربانی کرده و اینجا را به بدترین مکان برای زندگی (به دلیل ویروس کرونا) تبدیل کرده است.»
 استاد زبان‌شناسی در دانشگاه ام‌آی‌تی در ادامه می‌گوید که جمهوری‌خواهان به ‌عنوان یک حزب ناپدید شدند و در برابر برخی از اقدامات ترامپ مانند اخراج بازرسان عمومی وقت سکوت کردند که وظیفه آنها نظارت بر فساد بود. چامسکی می‌گوید: «این بدتر از حزب کمونیست موجود در گذشته است؛ رهبر دستور می‌دهد و ما به زانو می‌افتیم.»
منبع : ایندیپندنت


تعداد بازدید :  227