شماره ۲۰۰۰ | ۱۳۹۹ پنج شنبه ۵ تير
صفحه را ببند
دیالوگ

 اکبر زنجانپور، هنرپیشه و کارگردان تئاتر: «من همیشه یکی از مخالفان خصوصی‌سازی تئاتر بودم و همیشه هم خواهم ماند، چون تئاتر به نظم بیشتری نیاز دارد. تئاتر نصر در ابتدا خوب بود. جمعیت تئاتری کم بود، مردم از کارها استقبال می‌کردند و کارهای خوبی می‌شد، ولی حالا تئاتر شبیه نخود و ‌لوبیا شده است. الآن در هر زیرپله‌ای تئاتری برای خنداندن رهگذران محترم احداث شده است. این خیلی خطرناک است. بعد از کودتای ۳۲ لاله‌زاری که در آن تئاترهای متعهد اجرا می‌شد، فقط به رقص و آواز و امثال آن اختصاص یافت و من به چشم دیدم هنرپیشه‌ تئاتری که روزی برای خود بروبیایی داشت، چگونه فروپاشید. به نظرم، اینکه هر گوشه‌ای سالن تئاتری تأسیس شود و همه دنبال الکی‌خنداندن مخاطب باشند، نوعی به بیراهه‌بردن مخاطب است. هنرمند هم در برابر مردم مسئولیتی دارد و باید متوجه
 آن باشد.»
رضا گشتاسب، هنرمند یاسوجی تئاتر: «تئاتر باید بتواند مسیر درست مناسبات خودش با رفتار و مناسبات اجتماعی را پیدا کند.‌ یکی از این ‌ابزار که در کنار طرح مسأله و بیانگری آن مهم است، امکانِ گفت‌وگوست. اگر تئاتر بتواند لزوم‌ گفت‌وگومحوری را به تماشاگر خودش آموزش بدهد،‌ بسیاری از مشکلات پیش‌روی جامعه از پیچیده‌ترشدن بی‌مورد نجات پیدا می‌کنند. پرخاشگری جای خودش را به اندیشیدن ‌می‌دهد. در گفت‌وگو می‌آموزیم که نباید یک‌سویه به قضاوت نشست. ما در مقام‌ کنشگر چون خشم از کنش قبلی در وجود ما دارد شعله می‌کشد، تنها یک دلیل برای کنشگر مقابل متصور هستیم و خشم، اجازه بررسی مسیرهای دیگر ‌را به ما نمی‌دهد.‌ بنابراین دست به کنشی‌ می‌زنیم که کسی دیگر برای ما انتخابش کرده. انتخاب خودِ ما نیست. گفت‌وگو می‌تواند امکانات و راه‌های تازه را به ما نشان بدهد. آن‌وقت خشم‌مان را روی طبیعت با آتش‌زدن کوه نشان نمی‌دهیم. با داس به جان داشته‌های‌مان نمی‌افتیم.»
احمد عبداللهی‌نیا، طراح و کاریکاتوریست: «کرونا باعث شد روزگار بدی برای ما به وجود‌ آید و کارهای کوچک هم به یک آرزو تبدیل شود. وقتی روحیه آدم خوب نباشد، نمی‌تواند از کاری که می‌کند، لذت ببرد. من هم در این مدت بیشتر در خانه بودم و به مرتب‌کردن کتاب‌ها و مجلات خود پرداختم. با توجه به اینکه کاریکاتورهای من ورزشی هستند، در این مدت چند طرح درباره ارتباط ورزش و کرونا کشیدم. در یکی از این کارها طرفداران استقلال و پرسپولیس را درحال کری‌خواندن با یکدیگر نشان دادم، درحالی‌ که کرونا هم درحال خودنمایی است. در یک طرح دیگر ویروس کرونا را درحال مچ‌انداختن با مسابقات ورزشی دنیا می‌بینیم و در طرح دیگر نیز مسأله فاصله دومتری ورزشکاران در زمین فوتبال را سوژه کارم قرار دادم.»

 


تعداد بازدید :  475