شماره ۲۰۰۰ | ۱۳۹۹ پنج شنبه ۵ تير
صفحه را ببند
آشپزی با خلیل عقاب
کشمش‌پلوی نذری شمال کشور

کشمش پلو غذای مخصوص نذری ایام مُحرّم در شمال کشور است. این غذا در مناطق مختلف، نام‌ها و دستورهای پخت گوناگون و البته مواد اولیه مشترکی چون برنج، گوشت، کشمش و زیره به عنوان ادویه دارد. اسامی رایج این غذا عبارتند از: «ممیج پِلا»، زیره پلو، طام پِلا یا همان طعام پِلا. این غذا را می‌توان با استفاده از هر نوع گوشتی تهیه کرد، البته با گوشت گوسفند، به دلیل چرب‌تر بودن، خوشمزه‌تر خواهد شد، اما از گوشت گاو و گوساله، مرغ و حتی گوشت چرخ‌کرده‌ای که به اندازه پسته گِرد شده هم استفاده می‌شود.

طرز تهیه کشمش‌پلو
مواد لازم:  برنج،  گوشت گوسفند،  کشمش،  پیاز،  زرشک،  روغن یا کره محلی،  زیره،  زعفران،  دارچین،  رب نارنج (دلخواه)،  نمک، فلفل و زردچوبه
ابتدا پیاز را به‌صورت رشته‌ای خرد کنید و در مقداری روغن به همراه زردچوبه و فلفل سیاه کمی تفت دهید. وقتی کمی طلایی‌رنگ شد، گوشت را اضافه کنید. چند دقیقه گوشت را همراه پیاز سرخ کنید. مقداری آب به آن اضافه کنید. آب باید به اندازه‌ای باشد که کل گوشت داخل آن قرار بگیرد.
درِ قابلمه را بگذارید و اجازه دهید گوشت روی حرارت متوسط بپزد. با توجه به نوع گوشتی که استفاده می‌کنید، مدت زمان پخت آن نیز متفاوت است. 10 دقیقه قبل از اینکه گوشت را از روی حرارت بردارید، مقداری زعفران دَم‌کشیده به آن اضافه کنید. در انتها گوشت را آبکش کنید. آب گوشت را دور نریزید و در تهیه غذاهای دیگر از آن استفاده کنید.
حالا گوشت را به‌صورت رشته‌ای درآورید و در مقداری کره محلی‌ (روغ)  به مدت پنج دقیقه تفت دهید؛ سپس زرشک و کشمش را همراه مقدار کمی دارچین و زیره تفت دهید. در این مرحله اگر به رب نارنج دسترسی دارید، کمی به این ترکیب اضافه کنید. آب نارنج هم جایگزین خوبی ا‌ست. حتی در برخی موارد از رب انار استفاده می‌شود؛ البته بدون رب هم نتیجه بسیار خوبی خواهید داشت.
در انتها، برنج را آبکش کنید و به صورت لایه لایه در قابلمه قرار دهید. بین این لایه‌ها مقداری دارچین بپاشید و مقداری کره محلی روی آن بریزید. حالا به مدت ۴۰ تا ۴۵ دقیقه اجازه دهید دَم بکشد. برنج را همراه ترکیب گوشت، زرشک و کشمش میل کنید.
این طرز تهیه سنتی کشمش پلوست. برای تنوع می‌توانید ترکیب گوشت، کشمش و زرشک را بین برنج بگذارید و اجازه دهید دَم بکشد. پشیمان نخواهید شد.


تعداد بازدید :  962