شماره ۲۰۰۰ | ۱۳۹۹ پنج شنبه ۵ تير
صفحه را ببند
گزارش «شهروند» از نشست تخصصی «چالش‌ها و پرسش‌های اساسی جمعیت هلال احمر»‏
‎ ‎ما کجای این شهر ایستاده‌ایم؟
باید به‌عنوان یک تشکل داوطلبانه نشان‌سازی کنیم. در هر شهر المان‌ خود را داشته باشیم و پرچم‌مان را ‏برافراشته کنیم و بگوییم، هستیم.‏

 [حسام خراسانی] نشست علمی- تخصصی «چالش‌ها و پرسش‌های اساسی جمعیت هلال احمر» با همکاری معاونت فرهنگی و امور آموزشی و پژوهشی حوزه نمایندگی ولی فقیه و معاونت آموزش، پژوهش ‏و فناوری جمعیت هلال‌احمر برگزار شد. این نشست در ادامه سلسله نشست‌های این نهاد  و با هدف تقویت مبانی نظری حوزه امداد و ‏یاریگری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت‌های فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار شد. هدف از ‏برگزاری‌ نشست‌ علمی-تخصصی، بررسی و تحلیل موضوع‌های مربوط به جمعیت هلال‌احمر با ‏حضور اندیشمندان و متفکران حوزه علوم انسانی و مقدمه برگزاری همایش اخلاق امدادگری است. محمد ‏ناصرزاده، جامعه‌شناس، پژوهشگر و ایده‌پرداز آموزشی در این نشست بر ضرورت توجه به ماهیت و ‏هویت جمعیت هلال‌احمر به‌عنوان یک سازمان مردم‌نهاد تأکید کرد. به نگاه این کارشناس آموزشی هر ‏نهادی که فعالیت داوطلبانه دارد، نیازمند احیای هویت فرهنگی خود است. او محور این نشست را اهمیت ‏توجه به نشان‌سازی در سازمان مردم‌نهاد دانست و در ادامه به تشریح الگوها و مدل‌های المان‌سازی و ‏نشان‌گذاری در حوزه داوطلبی پرداخت. آنچه در ادامه می‌آید، گزارشی از این نشست است.‏
محمد ناصرزاده، پژوهشگر و مدرس دانشگاه در این نشست به تشریح واکاوی و نشانه‌شناسی نهضت ‏صلیب سرخ پرداخت. او در ابتدای سخنان خود با تأکید بر اینکه ‌هر نهادی باید واکاوی‌ها و بررسی‌هایی در ‏مورد فهم و درک زیربنایی و پشتوانه فرهنگی که در مورد فعالیت‌های آن‌ نهاد در طول تاریخ شکل ‏گرفته است، در میان جامعه مخاطبان خود داشته باشد، گفت: «نهاد‌ها اصولا نیازمند پشتوانه ‏فرهنگی و هویت‌سازی اجتماعی هستند. ‌پشتوانه فرهنگی و هویت‌سازی اجتماعی هر نهاد باید با  اصول ‏شکل‌گیری آن همخوانی داشته باشد. در مورد جمعیت هلال‌احمر هم ماجرا به همین شکل است.» این ‏کارشناس بحران در ادامه با اشاره به قدمت نهضت هلال‌احمر و صلیب‌سرخ بر حفظ اصول آن ‏تأکید کرد. از نظر این مدرس دانشگاه نباید برنامه‌ریزی در جمعیت‌های ملی به نحوی باشد که از ‏اصول اصلی نهضت خارج شود.‏

صرفا یک سازمان امدادگر نیستیم!‏
در ادامه ناصرزاده فعالیت امدادی را یکی از اهداف این نهضت بر‌شمرد و افزود: «البته ما ‏سازمان صرفا امدادگر نیستیم. نگاه صرف به این بخش در نهضت آسیب و چالش جدی است که می‌تواند ‏جمعیت‌های ملی را نیز تهدید کند.» به نگاه این کارشناس، چالش زمانی در یک سازمان ‏داوطلب‌محور آغاز می‌شود که وضع عملکرد از حالت متداوم به حالت موقت تبدیل شود. او در ‏توضیح این مسأله گفت: «در مدیریت بحران مفهومی داریم به نام مدیریت آسانسوری و مدیریت ‏کریدوری. در آسانسور وضع ساکن است و تا فردی خواهان حرکت آسانسور نشود، حرکت انجام ‏نمی‌شود، اما جریان در کریدور یا همان راهرو، همیشه ثابت و امری دائمی است. در جمعیت ‏هلال‌احمر نباید آسانسوری عمل کنیم. البته کارکرد لحظه‌ای یکی از موارد فعالیت‌های ما است. در ‏اضطرار باید حاضر شویم. در زلزله و سیل باید خدمت کنیم؛ اما نباید تنها محدود به این لحظات شویم. ‏جمعیت هلال‌احمر سازمانی است که همیشه باید دایر باشد، نه اینکه تنها به وقت نیاز و ضرورت فعال ‏شود.»‏

‏ گمشده در شهر
او در ادامه صحبت‌های خود به اهمیت مشارکت اجتماعی در جامعه شهری با توجه به آسیب‌های ‏اجتماعی نهفته در آن اشاره کرد و افزود: «در آخرین سرشماری سال 96، نشان داده ‏شد که 74درصد جمعیت کشور شهری و 26‌درصد روستایی است. پرسش من این است که این ‏سازمان مردم نهاد در کدام نقطه دید این 74‌درصد ایستاده است. باید به‌عنوان تشکل ‏داوطلبانه نشان‌سازی کنیم. در هر شهر المان‌ خود را داشته باشیم و پرچم‌مان را برافراشته کنیم و بگوییم، ‏هستیم.»‏

کاهش چشمگیر فعالیت داوطلبانه در دنیا
این کارشناس بحران در ادامه با ذکر آماری به افول فعالیت‌های داوطلبانه در دنیا اشاره کرد و افزود: «‏ چند‌سال پیش در آمریکا گزارشی منتشر ‏شد که در آن به میزان تفاوت فعالیت اجتماعی در 40‌سال اخیر اشاره شده بود. در این گزارش آمده بود که در ‏فاصله زمانی 1970 تا 1975، 25درصد گروه‌های جوان  عضویتی در گروه‌های مردم نهاد نداشتند. این ‏آمار پس از‌سال 2000 کاملا معکوس شد و 75‌درصد جوانان هیچ فعالیت داوطلبانه‌ای ندارند.» این کارشناس بحران معتقد است باید با فعالیت ایجابی انگیزش حضور در فعالیت ‏داوطلبانه در میان فرهیختگان جامعه افزایش یابد. او هلال‌احمر را نهادی سالم، پویا و  انسان ساز ‏تعریف می‌کند که می‌تواند در جامعه امید و انگیزش را ارتقا دهد.

راه ورود به شهر ‏
او در ادامه این پرسش را مطرح کرد که چگونه باید وارد جامعه شهری شد؟ به اعتقاد این جامعه‌‏شناس باید جمعیت هلال‌احمر در شهر رصد و دیده شود. او راهکار اصلی را نشان و پرچم‌گذاری در ‏شهر معرفی کرد و افزود: «در شهر چادر بزنید، کانکس بزنید،  لوگوی هلال را پرچم و در شهر ‏افراشته کنید. بگذارید شهرنشینان شما را ببینند.» مسأله دیگری که در این نشست مورد واکاوی قرار ‏گرفت، جذب مشارکت جوانان نخبه در فعالیت‌های این سازمان مردم نهاد است. پیشنهاد سخنران ‏در این نشست بهره‌گیری از جوانان خلاق و نخبه در حوزه فعالیت‌های جمعیت هلال‌احمر است. او در ‏این بخش با اشاره به فعالیت مثبت جوانان نخبه در عرصه رباتیک، بر ضرورت توجه جمعیت هلال ‏احمر بر بهره‌گیری از نگاه و خلاقیت این جوانان در حوزه ربات امدادگر تأکید کرد و افزود:  «جمعیت ‏هلال‌احمر باید در این زمینه‌ها در رده دانش‌آموزی، دانشجویی، مسابقات داخلی و بین‌المللی ‏برگزار کند. این موضوع می‌تواند در تولید ربات زنده‌یاب، ربات امدادگر که از تکنولوژی‌های بروز ‏بحران به شمار می‌آید، کمک کند.» ‏

اهمیت تدوین یک سند ملی
این پژوهشگر با اشاره به صدسالگی جمعیت هلال‌احمر در ایران بر ضرورت مستندسازی سیر صد ‏ساله این سازمان مردم نهاد تأکید کرد. او در ادامه به هفت اصل بی‌غرضی، بی‌طرفی، استقلال،‌ خدمت ‏داوطلبانه،‌ بشردوستی، یگانگی، جهان‌شمولی و چهار هدف تلاش برای تسکین آلام بشر، تأمین احترام ‏انسان‌ها،‌ حمایت از زندگی و سلامت انسان‌ها،‌ کوشش برای برقراری دوستی و تفاهم متقابل و صلح ‏پایدار میان ملت‌ها که در نهضت صلیب‌سرخ آمده اشاره کرد  و افزود:  «مبنا و پایه برنامه‌ریزی ما هم باید ‏این اصول و این اهداف شود. ما نمی‌توانیم خارج از این اهداف و این چارچوب گفتمانی ارایه دهیم اما ‏می‌توانیم در راستای این چارچوب و اهداف سندی ملی را تدوین کنیم که کشورهای دیگر هم از این ‏سند استفاده و بهره‌گیری کنند.»‏


تعداد بازدید :  411