شماره ۲۰۰۰ | ۱۳۹۹ پنج شنبه ۵ تير
صفحه را ببند
فیفا یکی‌یکی بندهای اعمال‌شده را حذف می‌کند
رفت و برگشت اساسنامه فوتبال بین سوییس و ایران

[شهروند] پروسه اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال دوباره با چالش‌هایی جدی روبه‌رو شد و متن پیش‌نویس ارسالی به فیفا دوباره برگشت خورد. فدراسیون جهانی ضمن گرفتن ایرادات اساسی به بندهای مختلف اساسنامه حالا به ایران تا روز یکشنبه هفته آینده مهلت داده که تغییرات نهایی درباره اساسنامه را برای آنها ارسال کنند. در غیراین صورت، پرونده فدراسیون به نهادهای حقوقی فیفا برای تصمیم‌گیری ارجاع خواهد شد.
معنای این تهدید رسمی فیفا این است که اگر تا هفته آینده تکلیف اساسنامه روشن نشود، آن‌وقت عزل اعضای هیأت‌رئیسه و تعیین کمیته انتقالی و حتی تعلیق فوتبال ایران کمترین تبعات حقوقی این پرونده خواهد بود. درباره نامه ارسالی به فدراسیون فوتبال اما اتفاق بسیار مهم اینجاست که فیفا ماهیت حقوقی «نهاد عمومی غیردولتی»‌بودن فدراسیون را در بند یک اساسنامه نپذیرفته است. جالب است بدانید در نامه‌ای که در ضمیمه اساسنامه اصلاحی برای فیفا ارسال شده بود، مدیران فدراسیون فوتبال با توجه به قوانین داخلی تأکید کرده بودند فدراسیون فقط می‌تواند در ایران نهاد عمومی غیردولتی باشد و ماهیت تعریف‌شده برای کمیته ملی المپیک ایران که به تأیید کمیته بین‌المللی المپیک رسیده هم، همین عنوان بوده است. به دنبال این نامه ضمیمه‌شده اما فیفا اقدام به گرفتن استعلام درباره اساسنامه کمیته المپیک ایران از کمیته بین‌المللی المپیک می‌کند و در اتفاقی حیرت‌انگیز در جواب استعلام مشخص می‌شود که کمیته المپیک ایران نهادی مستقل، غیرانتفاعی وغیردولتی ثبت شده است که از قوانین ایران هم تبعیت می‌کند.
در واقع علت تأخیر فدراسیون جهانی در ارسال نامه و اصلاحات اساسنامه همین اتفاق حیرت‌انگیز و ارایه اطلاعات دروغ به فیفا درباره بند یک اساسنامه بود. به همین ترتیب فیفا با انتقاد از این اقدامات در نامه به فدراسیون فوتبال به صراحت اعلام کرده بند نهاد عمومی غیردولتی را نمی‌پذیرد و فدراسیون باید ضمن احترام به قوانین داخلی کشور ایران نهاد غیردولتی و غیرانتفاعی ثبت شود؛ چون کمیته المپیک هم با همین عنوان ثبت شده و فعالیت می‌‌کند. حالا فدراسیون تا روز یکشنبه مهلت دارد که ایرادهای مدنظر فیفا در بند یک و چندین و چند ماده از اساسنامه را با هماهنگی اعضای مجمع برطرف کند. هر اتفاقی غیر از این و بی‌توجهی به توصیه‌های فیفا‌، تبعات حقوقی به دنبال خواهد داشت که در بالا به آن اشاره کردیم.


تعداد بازدید :  444