شماره ۲۰۰۰ | ۱۳۹۹ پنج شنبه ۵ تير
صفحه را ببند
رویداد

مدیر واحد خدمات حمایتی محک مطرح کرد: چگونگی سوگواری در جهان پس از کرونا
[شهروند]  این روزها که شیوع ویروس‌کرونا امکان برگزاری مراسم‌ ازجمله مراسم و آیین‌های سوگواری به دلیل رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی را سخت کرده است، نگرانی از ناتمام‌ماندن عزاداری و سوگ برای بازماندگان، احتمال ایجاد آثار مخرب و گاهی غیرقابل جبران روحی و روانی در افراد را بالا می‌برد. بهناز آسنگری، مدیر واحد خدمات حمایتی موسسه محک با تجربه سال‌ها حمایت روانی و مددکاری از خانواده‌هایی که با بيمارى سرطان فرزندشان دست‌وپنجه نرم می‌كنند و بعضی هم کودکان‌شان را از دست داده‌اند، از راه‌حل‌های موثر همدلی در دنیای امروز می‌گوید. او  به تأثیرات ناشی از برگزارنکردن آن در زمان شیوع کرونا بر روابط بین‌فردی به‌ویژه در استان‌ها و شهرهای مختلف کشور گفت: «برگزاری مراسم ترحیم برای متوفی از اهمیت بسزایی برخوردار است. مجلسی که برای طلب آمرزش ترتیب می‌دهند، در فرهنگ‌ها و قومیت‌های ایرانی اسامی ‌خاص نظیر مجلس سوگواری، عزاخانه، ختم، پُرسه (در بین زرتشتیان اهل کرمان، یزد و شیراز) فاتحه‌خوانی، تعزیه (در مشهد)، تذکر (در تهران) دارند. هدف از برگزاری این مراسم‌ آرامش‌یافتن، تسلی و تنهانگذاشتن افراد بازمانده است. گذراندن آیین‌های دوران سوگ، یکی از مؤثرترین روش‌های بازگشت به زندگی عادی در این افراد به شمار می‌رود. در واقع همدلی اطرافیان با خانواده متوفی در این مراسم و حمایت‌های روانی ایشان باعث می‌شود سوگ تحمل‌پذیر شود. حال برگزارنشدن این مراسم در خرده‌فرهنگ‌ها بار روانی مضاعفی برای بازماندگان به همراه دارد. نه‌تنها آنها همراهی و همدلی اطرافیان خود را در این سوگ از دست داده‌اند بلکه همواره فکر می‌کنند بخشی از مراسم و آیین‌هایی که ریشه در فرهنگ‌شان دارد و با آن بزرگ شده‌اند، نتوانسته‌اند برای عزیزشان انجام دهند و احساس دین می‌کنند.»
مدیر واحد خدمات حمایتی محک بهترین جایگزین در زمانی که نمی‌توانیم حضور فیزیکی در مراسم یادبود داشته باشیم را رساندن پیام همدلی از هر راهی با افرادی که عزیزان‌شان را از دست دادند، می‌داند.

تشکیل کمیته سوگ در محک به منظور کاهش آسیب‌های فقدان
آسنگری در پایان با بیان تجربیات محک در این زمینه گفت: «از دست‌دادن فرزند برای خانواده‌ها غیرقابل باور و سخت است و محک در این مسیر می‌داند که در غم نمی‌شود تنها ماند. در همین راستا این موسسه از دیرباز با کمک واحد روانشناسی و مددکاری اجتماعی کمیته سوگ را تشکیل داده است. این کمیته با توجه به اهمیت و ضرورت سوگ، از نظر تخصص روانشناختی به خانواده‌هایی که دچار فقدان فرزند خود شده‌اند، کمک می‌کند و تلاش دارد تا آنها بتوانند با کمترین آسیب روانی به زندگی خود ادامه دهند. در واقع زندگی خانواده‌ها با از دست‌دادن فرزند دچار ایستایی می‌شود و دغدغه این کمیته این است که این خانواده‌ها به خط پایه زندگی قبل از فوت کودک خود که همان پویایی پس از فقدان است، برسند.» او ادامه داد: «این روزها محک براساس این تجربه که طی سال‌ها همراهی با کودکان مبتلا به سرطان و خانواده‌های آنها به دست آمده است، برای پاسخ به یکی از دغدغه‌های اساسی جهان پس از کرونا که همان سوگِ ناتمام و اختلالات روحى ناشى از آن است، به نوبه خود در جست‌وجوى راه‌حل بوده است. این راه‌حل ایجاد و معرفی یک بستر دیجیتال با عنوان «پیام همدلی محک» است. از طریق این راه جدید، در این روزهای سخت که دستان‌مان از هم دوره شده، می‌توانیم همدلی خود را به دوستان و آشنایان سوگوار از راه دور برسانیم و دل‌هایمان را نزدیک نگه داریم. همچنین ضمن حفظ سلامت خود و عزیزان‌مان و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، بدون محدودیت زمان و مکان، اقدام خیر تأمین هزینه دارو و درمان برای کودکان مبتلا به سرطان را تسلی‌بخش بازماندگان عزیز متوفی خواهیم کرد. همه هموطنان از طریق وب‌سایت محک و نشانی www.mahak-charity.org/hamdelii یا تماس با شماره تلفن‌های محک می‌توانند پیام همدلی خود را به عزیزان‌شان برسانند. از صميم قلب آرزو مى‌كنيم كه سلامتى به جهان‌مان بازگردد و با تداوم حمايت‌ها از فرزندان كوچك محك حتى در اين روزهاى سخت، آنها هم پيروز مبارزه خود با سرطان باشند.»


تعداد بازدید :  431