شماره ۲۰۰۱ | ۱۳۹۹ شنبه ۷ تير
صفحه را ببند
اخبار روز

بغداد: حملات ترکیه مغایر با قوانین بین‌المللی است
نهاد ریاست‌جمهوری عراق دیروز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، عملیات‌های مکرر ترکیه و نقض حریم ‏هوایی عراق، نقض آشکار اصل حسن هم‌جواری و مخالفت آشکار با عرف و قوانین بین‌المللی است‎.‎
به گزارش ایسنا، در این بیانیه آمده است: «این نهاد خواستار توقف نقض حاکمیت ملی عراق توسط ‏عملیات‌های مکرر ترکیه و نقض حریم هوایی عراق است که بر اثر این عملیات‌ها غیرنظامیان بی‌دفاع ‏قربانی می‌شوند. این اقدامات نقض آشکار اصل حسن هم‌جواری و مخالفت آشکار با عرف و قوانین بین‌‏المللی است‎.»
در ادامه این بیانیه آمده است،‌ نهاد ریاست‌جمهوری این نقض‌ها را محکوم کرده و بر ضرورت حل ‏مشکلات مرزی، پرونده‌های امنیتی میان عراق و ترکیه از طریق همکاری و هماهنگی، مخالفت با ‏یک‌جانبه‌گرایی در حل مشکلات و لزوم احترام به حاکمیت عراق تأکید دارد‎.‎
پیش از این جنگنده‌های ترکیه منطقه‌ای گردشگری در سلیمانیه اقلیم کردستان عراق را هدف قرار دادند ‏که بر اثر آن سه تن کشته و چند تن دیگر زخمی شدند‎.‎‏ ترکیه با وجود اعتراض‌ها و مخالفت‌های دولت ‏عراق، به بهانه مبارزه با حزب کارگران کردستان ضمن نقض حریم هوایی و حاکمیت ملی عراق به‌طور ‏پیوسته به مناطق شمالی این کشور حمله می‌کند. تازه‌ترین عملیات نظامی آنکارا در عراق ‏عملیات‌های «چنگال عقاب» و «پنجه ببر» است‎.


آمریکا، نام عربستان را از فهرست سیاه قاچاق انسان خارج کرد
دولت آمریکا نام عربستان را از فهرست سیاه کشورهایی که ادعا می‌شود هیچ اقدامی در حوزه قاچاق ‏انسان نمی‌کنند، خارج کرد‎. ‎به گزارش سی‌ان‌ان، وزارت امور خارجه آمریکا درباره موضوع ‏قاچاق انسان ادعا کرده که عربستان در ۱۲ ماه گذشته «دستاوردهای کلیدی» در قبال این مسأله به دست ‏آورده است‎. وزارت خارجه آمریکا همچنین این‌گونه توجیه کرد که عربستان نخستین مکانیسم ملی مربوط به ‏مراقبت از قربانیان قاچاق انسان را اجرا کرده و دولتش به‌طور شفاف داده‌های خود شامل افزایش ‏موارد پیگرد قانونی و محکومیت‌ها را بر طبق قانون مبارزه با قاچاق خود گزارش داده است. عربستان ‏‏در طول یک‌سال گذشته دو مقامش را که در جرایم مربوط به قاچاق انسان دست داشتند محکوم به ‏مجازات حبس کرد. در نتیجه نام عربستان از رده سوم بدترین کشورها در حوزه برخورد با قاچاق ‏انسان به رده دوم منتقل شد اما همچنان نیاز است مقام‌های این کشور اصلاحاتی اساسی ‏برای مبارزه با قاچاق انسان انجام دهند.


سنای آمریکا تحریم‌های جدید علیه چین تصویب کرد
مجلس سنای آمریکا به اتفاق آرا، لوایحی برای اعمال مجازات و تحریم علیه چین تصویب کرد‎.‎‏ یکی ‏از این لوایح با عنوان «قانون خودمختاری هنگ‌کنگ» قرار است به تحریم شرکت‌ها و افرادی که به ‏چین در محدود کردن خودمختاری هنگ‌کنگ کمک کرده‌اند، بپردازد‎.
مطرح‌کنندگان این لایحه، پت تومی، سناتور جمهوری‌خواه از پنسیلوانیا و کریس ون هولن، سناتور ‏دموکرات از مریلند بودند‎. ون هولن در صحن مجلس سنا گفت: «کاری که دولت چین در هنگ‌کنگ انجام ‏می‌دهد غیرقابل قبول است. آنها مردم را در هنگ‌کنگ از حقوق‌شان محروم می‌کنند. آنها دارند آزادی‌‏هایی را که هم اکنون در آنجا وجود دارد از بین می‌برند.» در عین حال لایحه دومی نیز برای مجازات ‏چین از جانب سناتور جمهوری‌خواه جاش‌هاولی مطرح شد که یک قطعنامه برای محکوم کردن چین به ‏اتهام نقض توافق‌سال ۱۹۸۴ مربوط به تضمین خودمختاری برای هنگ‌کنگ است‎.‎‏‌ هاولی اظهار کرد، ‏قانون امنیت ملی جدیدی که چین تصویب کرده ضربه‌ای بزرگ به آزادی‌هایی که هنگ‌کنگی‌ها ‏برای چند دهه از آنها بهره برده‌اند، وارد خواهد کرد. این سبب جدایی دائمی از اصل موسوم به «یک ‏کشور و دو نظام» می‌شود که از‌سال ۱۹۹۷ تاکنون بر دولتشهر هنگ‌کنگ حکمفرما بوده است.


تعداد بازدید :  373