شماره ۲۰۰۱ | ۱۳۹۹ شنبه ۷ تير
صفحه را ببند
2000 هزار شهروند و شهروند 2 هزاره
شهروند و مسئولیت اجتماعی هلال احمر

علی ربیعی سخنگوی دولت

مطبوعات این روزها حال خوشی ندارند. به میزان ناخوشی حال مطبوعات و رسانه‌های با مسئولیت، آرام آرام مرجعیت خبری و متاسفم که مرجعیت سرگرمی هم در حال کوچ به خارج است. از طرفی در جامعه‌ای شبیه به ظروف مرتبطه، رفتارها و کنش‌های بعضا نامناسب در همه عرصه ها قابل مشاهده است. مصیبت‌های غیراخلاقی وارده به برخی از رسانه‌ها ما را هم متاثر ساخته است. من فکر می‌کنم مسیر درست سرپا نگه داشتن و تقویت کردن رسانه‌های کاغذی ما با هر میزان تیراژ است.
از وقتی خبر تحلیل و مطلبی از روزنامه در فضای مجازی هم مطرح می‌شود رنگ و بوی زیادی از مسئولیت‌پذیری و راهگشایی و حرمت قلم و رسالت جامعه در آن هویدا می‌شود. شهروند وارد دوهزارمین شماره خود شده است. شهروند از جهاتی روزنامه‌ای متفاوت است. شهروند بر روزنامه‌نگاری اجتماعی بنا شده است.
من فکر می‌کنم حوزه اجتماعی به رغم همه ادعاها و حرف‌هایی که پیرامون آن زده شده حوزه‌ای است که عمیقا به آن پرداخته نشده است. تحولات اجتماعی در چند دهه اخیر ایران آنقدر سریع در جامعه از واحد شهری و فردی تا نهادهای اجتماعی رخ داده که ما بیش از هر جامعه‌ای نیازمند اندیشیدن در مسایل اجتماعی و واکاوی و به  عرصه عمومی کشاندن آن هستیم.
من روزنامه‌نگاری اجتماعی را ضرورتی اجتناب‌ناپذیر در جامعه امروز ایران می‌دانم. حتی تحولات اجتماعی ناشی از کرونا هم به دقت مورد توجه قرار نگرفته و بر پیچیدگی اجتماعی و روانی جامعه افزوده است. شهروند روزنامه‌ای است که می‌تواند بخش مهمی از مسایل اجتماعی ما را تدوین کند. از سویی جامعه ایران امروز به «مسئولیت اجتماعی» نیاز مبرم دارد. هلال احمر نماد مسئولیت اجتماعی در جامعه است. ساختار هلال بر اساس داوطلبان شکل گرفته است.
از همین رو ما بیش از هر دوره دیگری نیازمند داوطلب خیر جمعی، داوطلب غمخوارگی ملی، داوطلب در کنار هم بودن و سایه سار دیگران شدن هستیم. شهروند روزنامه‌ای است که به خوبی می تواند مسئولیت اجتماعی هلال احمر را بگستراند. دوهزارمین شماره شهروند را به دوست عزیزم جناب آقای دکتر همتی رییس جمعیت هلال احمر، همکاران تحریریه، مدیران و نویسندگان و روزنامه‌نگاران، از حروفچین تا عکاس و ویراستار که با تلاش‌شان هر روز شهروند را به دست شهروندان می رسانند، تشکر می‌کنم. ماندگار و پایدار باشید.


تعداد بازدید :  233