شماره ۲۰۰۲ | ۱۳۹۹ يکشنبه ۸ تير
صفحه را ببند
منهای سینما

 کتاب «فرش و فرشبافی در ایران» نوشته سیروس پرهام در 6فصل ازسوی انتشارات مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی منتشر شد. در معرفی ناشر از این کتاب آمده است: «فرش ایرانی تابلویی از شکوه چشم‌نواز و روح‌پرور باغ‌ها و بوستان‌هایی است که از گذشته‌های دور به‌نام کشور ما شناخته می‌شده و نشانه‌هایی از دیگر هنرهای ایران، چون نگارگری و صورتگری و حتی خوشنویسی، با ظرافتی شگفت‌انگیز در آن به جلوه‌گری درآمده است، چندان که در شرق و غرب عالَم، دست‌بافت‌های هنرمندان ایرانی، زینت‌بخش موزه‌ها و خانه‌های هنردوستان گیتی است.»
 پیکر علیرضا راهب، شاعر، ترانه‌سرا و منتقد ادبی که در پی ابتلا به کرونا از دنیا رفت، در خانه ابدی‌اش آرام گرفت. در این مراسم نصرالله قادری درباره انسانیت و مرگ‌اندیشی علیرضا راهب در شعرها و زندگی این شاعر سخن گفت. این شاعر، ترانه‌سرا و منتقد ادبی متولد سال ۱۳۴۶ در تهران، دانش‌آموخته رشته حقوق از دانشگاه تبریز بود و سرودن شعر را از دهه ۶۰ آغاز کرد.
 حسین قلمی، هنرمند پیشکسوت سازنده ساز به علت عارضه قلبی جمعه ششم تیر ماه دار فانی را وداع گفت. او متولد دهم مهر ماه سال ۱۳۲۸ در گلپایگان بود. تحصیلاتش را در زادگاهش به پایان رساند و در سال ۱۳۵۳ به استخدام امور اداری وزارت فرهنگ و هنر وقت درآمد و تحت نظر استاد ابراهیم قنبری مهر با اصول و فنون سازسازی در سطح عالی آشنا شد و در سال ۱۳۷۸ به کارگاه سازسازی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تهران منتقل شد و به مدت پنج سال مشغول به کار بود و سپس بازنشسته شد. مرحوم قلمی علاوه بر ساخت تار به ساخت قیچک، رباب، کمانچه، سه تار و دوتار همت گماشت و در سال ۱۳۸۳ موفق به دریافت نشان درجه یک هنری در رشته سازسازی شد.
 آلبوم «راز» با نوازندگی ساز «شورانگیز» ابوسعید مرضایی نوازنده و آهنگساز موسیقی ایرانی در دسترس مخاطبان قرار گرفت. این آلبوم با نوازندگی ساز «شورانگیز» ابوسعید مرضایی در قالب قطعات «راز»، «هستی»، «هیچ»، «نمی‌دانم»، «کجاست»، «جادو»، «دمیدن»، «خورشید»، «جام» و «بیداری» منتشر شده است.

 


تعداد بازدید :  291