شماره ۲۰۰۲ | ۱۳۹۹ يکشنبه ۸ تير
صفحه را ببند
نخستین جلسه پرسش و پاسخ رئیس جمعیت هلال‌احمر با کارکنان برگزار شد
با سیاسی‌کاری و اقدامات خلافکارانه مبارزه می‌کنیم
رئیس جمعیت هلال‌احمر از هلی‌کوپتری نوید یاد کرد و گفت: «با وجود تمام هزینه‌هایی که در این قسمت صرف شده، وضع خوبی نداریم. برای همین در چنین وضعیتی نباید انتظار شق‌القمر داشت. حتی در پروژه‌ای 117‌میلیارد تومان هزینه بیمه وسایل نقلیه قرارداد بسته بودند که ما با چانه‌زنی آن را به 50‌میلیارد تومان رساندیم، بنابراین ابهاماتی در زمینه این قراردادها وجود دارد.»

[شهروند] هفته گذشته رئیس حوزه ریاست جمعیت هلال‌احمر از برگزاری سلسله دیدارهای منظم و بی‌واسطه رئیس جمعیت هلال‌احمر کشور و کارکنان این نهاد خبر داد. در همین راستا، کریم همتی روز گذشته در نخستین جلسه پرسش و پاسخ با کارکنان جمعیت هلال‌احمر، به تشریح وضع هلال‌احمر و اهداف آینده جمعیت پرداخت و به پرسش‌های آنها پاسخ گفت.
همتی در این دیدار گفت: «روزهای آغازین فعالیت ما در جمعیت هلال‌احمر با کرونا آغاز شد. البته همزمان اقدامات دیگری هم انجام و به لطف خداوند و مساعدت همکاران بخشی از مشکلات جمعیت حل شد.»
او ضمن تشکر از کسانی که پیش از او در این سازمان عام‌المنفعه و یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های امدادی در خاورمیانه فعالیت داشتند، افزود: «با این حال باید تلاش‌کنیم از گذشتگان عبرت بگیریم و از گرفتاری‌هایی که آنها دچار شدند، بر حذر باشیم.»
او ادامه داد: «جمعیت‌‎ هلال‌احمر پیش از شروع فعالیت ما و در حین بحران کرونا، دچار حاشیه‌هایی شده بود. ما باعث این حواشی نبودیم، اما وارث آن شدیم. تلاش ما بر این بود تا بدون تنش موضوعات را حل‌وفصل کنیم. برای همین ناچار به خداحافظی با بعضی از دوستان شدیم. با این اوصاف، برای اینکه سیستم دچار حاشیه و تنش نشود، تلاش کردیم.»
همتی افزود: «درواقع همزمان با بحران کرونا و البته سیل در برخی از استان‌ها، جابه‌جایی‌هایی هم در جمعیت رقم خورد؛ مانند تغییر دبیر کل، خزانه‌دار، معاون پارلمانی و حقوقی و برخی دیگر از دوستان.»
رئیس جمعیت هلال‌احمر تأکید کرد: «تمام افرادی که کاری را شروع می‌کنند، باید در ابتدا برنامه‌ای داشته باشند. تلاش من هم بر این بود تا وجهه خوبی را که جمعیت در گذشته داشت دوباره برگردانم.»
او به انتقادهایی که در جابه‌جایی برخی مسئولان جمعیت رخ داد، اشاره کرد و افزود: «این تغییرات برای من هم سخت بود. با این حال هفت، هشت نفر را باید حتما جایگزین می‌کردم و سعی کردم از نیروهایی استفاده کنم که قبلا هم در محیط جمعیت هلال‌احمر کار کرده و با آن آشنا بودند. درنهایت حدود 21 نفر جابه‌جا شدند.»
او ادامه داد: «البته برخی از دوستان اعلام کردند با شرایط موجود نمی‌توانند کار کنند. درنهایت گله‌مندی‌هایی ایجاد شد، آن هم نه از طرف دوستانی که با ما خداحافظی کرده بودند، بلکه از سوی کسانی که به خونخواهی از آنها برخاسته و کار را پیچیده‌تر کردند.»
همتی با نام بردن از دکتر قوسیان و شهریاری گفت: «تلاشم بر این بود تا افرادی که سابقه خوبی داشتند، به کار بگیرم تا از این طریق نقطه تاریکی که در چهره جمعیت ایجاد شده بود، برطرف شود.»
او اشاره کرد: «کمتر سازمانی مانند جمعیت هلال‌احمر به چنین بحران‌هایی دچار شده است. در برخی از شرکت‌ها و هلدینگ‌های ما اتفاق‌های نامطلوبی رخ داد. مثل همه جای دنیا، اگر در جمعیت تنها کارهای تخصصی مانند امداد و نجات یا جوانان و داوطلبان انجام می‌شد، کار ما راحت‌تر بود.»
رئیس جمعیت هلال‌احمر ادامه داد: «بعد از زلزله دماوند، رئیس‌جمهوری جویا شدند که وضع انبارهای ما چطور است. بررسی کردیم و دیدیم انبارهای لجستیک پشتیبان تهران و البرز وضع خیلی بدی دارند. ‌یک‌هزار و 900‌میلیارد برای تجهیز انبارها نیاز بود. این مسأله را به دستور رئیس‌جمهوری منعکس کردیم و از بودجه درخواستی فعلا ۲۰۰‌میلیارد تومان به ما اختصاص داده‌اند.»
همتی به وضع نامطلوب جمعیت هلال‌احمر در خرید بالگرد هم اشاره کرد: «چندبار ارتباط گرفتیم تا با چانه‌زنی بتوانیم قیمت هلی‌کوپتر 13‌میلیون دلاری را به 11‌میلیون دلار کاهش دهیم. بعد متوجه شدیم قیمت اصلی این هلی‌کوپتر 7‌میلیون دلار است! مانع این کار شدیم و قرارداد خرید هلی‌کوپتر را که قبل از آمدن ما منعقد شده بود، لغو کردیم.»
او همچنین با اشاره به سفر هفته گذشته به استان کرمان و بازدید از برخی موقوفات هلال‌احمر گفت: «جمعیت هلال‌احمر در شهرستان رفسنجان 400 هکتار باغات پسته دارد. امسال در 200 هکتار از این باغات چیزی وجود نداشت. در ‌سال 98، صرفا 200‌میلیون تومان سود در این 400 هکتار بوده است؛ درحالی که اگر مدیریت درستی اعمال می‌شد، تا ۸‌میلیارد سود عایدی هلال‌احمر بود. متأسفانه بر اثر همین سوءمدیریت، در ‌سال ۹۷ به جای سود از محل این موقوفات، با زیان ۴۰۰‌میلیون تومانی هم مواجه بودیم.»
او ادامه داد: «جمعیت هلال‌احمر در شهرستان رفسنجان، 600 باب مغازه و برخی اماکن استیجاری دیگر دارد. 29 روستا یا قصبه هم وقف جمعیت شده است، اما چطور ممکن است هیچ‌کدام از آنها یک تومان هم عایدی نداشته نباشد!»
رئیس جمعیت هلال‌احمر از هلی‌کوپتری نوید هم یاد کرد و گفت: «با وجود تمام هزینه‌هایی که در این قسمت صرف شده، وضع خوبی نداریم. برای همین در چنین وضعیتی نباید انتظار شق‌القمر داشت. حتی در پروژه‌ای 117‌میلیارد تومان هزینه بیمه وسایل نقلیه قرارداد بسته بودند که ما با چانه‌زنی آن را به 50‌میلیارد تومان رساندیم، بنابراین ابهاماتی در زمینه این قراردادها وجود دارد.»
او به شرکت داروسازی سها یک هم اشاره کرد: «در ‌سال 94 خط آزمایشی آنژیوکت در این شرکت تعطیل شد. ضمن اینکه آنژیوکت این شرکت از نوع مرغوب بود. ما دوباره آن را به راه انداختیم و الان سالانه می‌تواند 7میلیون آنژیوکت تولید کند.»
همتی تأکید کرد: «با تمام کسانی که در جمعیت هلال‌احمر اقدامات خلافکارانه‌ انجام می‌دهند، برخورد می‌کنیم. وضع مالی جمعیت خوب نیست و ما هم دوست نداریم کسی از این وضع متضرر شود. کارکنان جمعیت مقصر انبارهای خالی آن نیستند، اما نباید انتظار داشته باشند بودجه‌ای که به تأمین انبارها اختصاص داده شده، برای حقوق هزینه شود، چون قانونی نیست و می‌بایست در محل خاص خود هزینه شود.»
او افزود: «‌سال گذشته 50‌درصد به بودجه کارکنان اضافه شد. در حالی ‌که این مبلغ در بسیاری از وزارتخانه‌ها به علت تعداد زیاد پرسنل اجرایی نشد. می‌توانم بگویم که از ‌سال 98 تا 99، صد‌درصد به جمع پرداختی کارمندان جمعیت اضافه شده است.»
رئیس جمعیت هلال‌احمر خطاب به کارکنان ادامه داد: «به ما گفته‌اند 35‌درصد یا پرداخت‌های مناسبتی اعمال نمی‌شود. درحالی ‌که ما تاکنون عرف را رعایت کرده‌ و هیچ‌کدام از پرداخت‌های عرفی و قانونی را حذف نکرده‎ایم. اما اگر این پرداخت‌ها 5 تا 10 روز با تأخیر انجام شد، بی‌تابی نکنید و شکیبا باشید.»
همتی همچنین گفت: «درآمدهای اختصاصی ما در اسفند 98، فروردین و اردیبهشت 99 صفر بود؛ این اتفاق بدی بود. ما سودی در هلال‌احمر نداریم، اما برای اینکه بخشی از مشکلات حل شود، به کمک شما نیازمندیم. در گذشته به افراد سیاسی و برخی نمایندگان مبالغی برای کمک به نیازمندان پرداخت شده که این رویه را اصلاح می‌کنیم.»
رئیس جمعیت هلال‌احمر در انتهای صحبت‌های خود پیشنهاد کرد: «اعلام کرده‌ام در پیام‎‌رسان واتس‌آپ گروهی برای امدادگران و بانوان ایجاد شود. من هم در این گروه‌ها عضو خواهم بود و در جریان موضوعات و مباحث آنها قرار خواهم گرفت. دبیر کل جمعیت هم صندوقی برای پیشنهادهای کارکنان و پرسنل در نظر گرفته‌اند و از این طریق هم می‌توانید با ما در ارتباط باشید.»
همتی اضافه کرد: «در طول سالیان گذشته این اولین‌بار است که دیداری میان رئیس و کارکنان جمعیت انجام می‌شود. امیدوارم این روند ادامه داشته باشد. مشکلاتی را که به ما مربوط باشد حل‌وفصل و موضوعاتی را که از عهده‌ ما خارج باشد، اعلام می‌کنیم.»


تعداد بازدید :  297