شماره ۲۰۰۲ | ۱۳۹۹ يکشنبه ۸ تير
صفحه را ببند
محسن قهرمانی، قربانی اتهام به داوران فوتبال در گفت‌وگو با «شهروند» به دفاع از مهدی سیدعلی پرداخت:
آقای مجیدی! دست از این کارها بردار
فرهاد در دوران بازیگری پسر منطقی‌تری بود

 [حسین جمشیدی] اتهام‌های فرهاد مجیدی به «مهدی سیدعلی» داور بازی فولاد و استقلال اگرچه به صورت مستقیم نبود، اما کدهایی که او در پست اینستاگرامی‌اش داده بود، نشان می‌داد که جنجال جدیدی در راه است. با پست فرهاد مجیدی که در آن نوشته شده است: «ویلای امیردشت! کار در شهرداری به کمک آقای فامیل! عضو رایگان مدرسه فوتبال! معرف ویزای اسپانیا! شام و ناهار در رستوران تهرانسر!» همه به یاد دورانی افتادند که علی دایی در زمان سرمربیگری پرسپولیس به محسن قهرمانی اتهام زد و با جمله: «داور به سمت حریف غش کرد!» حسابی جریان‌ساز شد. سرمربی استقلال که گفته در برابر ناعدالتی‌ها سکوت نمی‌کند، با پست اینستاگرامی خود اتهام بزرگی را نه‌تنها به مهدی سیدعلی‌ بلکه به جواد نکونام زده است و احتمالا این ماجرا با واکنش آنها روبه‌رو خواهد شد. به همین بهانه با محسن قهرمانی، داور بازنشسته فوتبال که خودش چنین دورانی را سپری کرده است، همکلام شدیم. در ادامه مشروح گفت‌وگوی «شهروند» با محسن قهرمانی را می‌خوانید:   
 اول از همه نظرتان را درباره قضاوت مهدی سیدعلی در دیدار جنجالی فولاد و استقلال بگویید.
قضاوت سیدعلی در این بازی از نظر من مشکل خاصی نداشت. متاسفانه مربیان و باشگاه‌ها یاد گرفته‌اند که بعد از هر باخت به داور حمله کنند، چون دیواری کوتاه‌تر از داور پیدا نمی‌شود. شاید به برخی از کارشناسان فوتبال بربخورد،‌ اگر من درباره مسائل فنی حرف بزنم، اما معتقدم تیم‌ها آمادگی 50‌درصدی هم ندارند و می‌خواهند این پایین‌بودن آمادگی خود را گردن بقیه بیندازند.
 پس اعتقاد دارید تصمیم کلیدی داور در این بازی ازجمله اخراج دو بازیکن و سرمربی استقلال درست بوده است؟
داور که بدون اشتباه نمی‌شود، اما وقتی صحنه‌ها را آنالیز کردم، متوجه شدم که در صحنه‌هایی که مدنظر شماست، داور تصمیم درستی گرفته است. فقط شاید او کمی می‌توانست در نوع برخوردش با بازیکنان و مربیان ملایم‌تر باشد. هجمه‌ای که علیه سیدعلی ایجاد شده، ناجوانمردانه است. چه معنی دارد که بعد از بازی در فضای مجازی چنین جنجالی به راه بیندازند؟
همان‌طور که اشاره کردید فرهاد مجیدی با یک پست اینستاگرامی به صورت غیرمستقیم علیه سیدعلی موضع گرفته است.
آقای مجیدی، شمایی که این صحبت‌ها را علیه داور مطرح‌می‌کنی، بازیکنی به نام عارف غلامی را جذب کردی و در ترکیب تیمت قرار دادی که به سادگی خطا می‌دهد و بعد از آن هم بی‌جهت اعتراض می‌کند. جالب این‌ است که یک بازیکن جوان‌تر می‌خواست مانع او شود، اما نتوانست و داور مجبور شد عارف غلامی را به خاطر اعتراض با کارت زرد دوم روبه‌رو کند. بازیکنی که پول حرفه‌ای می‌گیرد، چطور رفتار حرفه‌ای ندارد؟
 هنوز هیچ‌کس یادش نرفته است که شما هم قبلا در موقعیت مشابهی قرار داشتید. با تجربه‌ای که دارید، معتقدید برخورد فدراسیون با این ماجرا چگونه باید باشد؟
شاید دوستان در فدراسیون ناراحت شوند، اما مهم نیست. روزی این صحبت‌ها علیه من مطرح شد و از طبقه همکف تا طبقه پنجم ساختمان سئول به من گفتند حق با تو است، اما نمی‌توانیم کاری انجام دهیم! خودشان این نوع رفتار را باب کردند. اگر در آن ساختمان پنج طبقه در سال‌های اخیر عزمی برای برخورد با این اتهام‌زنی‌ها بود، امروز شاهد این اتفاقات نبودیم. این روزها هر کسی برای فوتبال تصمیم می‌گیرد. اگر برخورد درستی می‌شد، باید یک تیم را اگر ادعایش ثابت نمی‌شد، حتی به خاطر این حرف‌ها و رفتار به دسته‌های پایین‌تر می‌فرستادند.
 به نظر می‌رسد شما حسابی مدافع حقوق داوران هستید...
سیدعلی اشتباهی نداشت و انصاف نبود که با او این‌گونه رفتارشود. کمیته انضباطی و کمیته اخلاق باید به این اتفاقات ورود کنند و اگر ادعایی که مطرح شده است، وجود خارجی ندارد، فردی که این صحبت‌ها را مطرح کرده است،‌ باید محروم شود. مگر بزرگ‌ترین بازیکنان و مربیان دنیا به خاطر بی‌احترامی به داور محروم نمی‌شوند؟ یادم می‌آید رونالدو دو ‌سال قبل که در رئال بازی می‌کرد، فقط برای داور دست زد و پنج جلسه محروم شد. مگر شما از زیدان بزرگ‌تر هستید که به خاطر یک اعتراض سه جلسه محروم می‌شود؟
 پس خواستار برخورد سفت و سخت با فرهاد مجیدی هستید؟
از نظر من مهدی سیدعلی و تیمش خوب کار کردند و هجمه علیه داور بی‌انصافی است. فرهاد مجیدی هم بازیکن کوچکی نبوده و یکی از محبوب‌ترین‌های تاریخ استقلال است. به نظرم او در دوران بازیگری پسر بامنطقی بود، اما الان به خاطر کمبودهای تیمش نتوانسته نتیجه بگیرد و حرف‌هایی از روی فشار زده است که باید ثابت شود. هیچ وقت هم این ادعاها ثابت نمی‌شود، اما از سوی کمیته انضباطی برخورد مناسبی صورت نمی‌گیرد. مطمئن باشید یک هفته دیگر می‌گویند چون استقلال چند محروم و مصدوم دارد، فرهاد مجیدی با توبیخی کتبی در پرونده‌اش می‌تواند به کار خود ادامه دهد.
  به نظر می‌رسد داوران در روزهای پایانی لیگ تحت فشار بیشتری قرار بگیرند. اتهاماتی که به سیدعلی وارد شده است، می‌تواند روی عملکرد او و سایر داوران تأثیر بگذارد؟
سیدعلی جزو داورانی است که تمرکز بالایی دارد و از تجربه‌اش برای ادامه کار استفاده می‌کند. اگر این اتفاق برای یک داور جوان رخ داده بود و این‌قدر تحت فشار قرار می‌گرفت، می‌گفتم تصمیمات او در بازی‌های آینده تحت‌تأثیر این اتفاقات خواهد بود، اما درباره سیدعلی این اتفاق رخ نمی‌دهد. جا دارد از اسماعیل صفیری، رئیس کمیته داوران هم تشکر کنم که بی‌جهت از داوران حمایت نمی‌کند. وقتی اظهارنظر او را درباره قضاوت سیدعلی خواندم، خیلی لذت بردم. سیدعلی فارغ از تمامی این اتفاقات می‌تواند یکی از بهترین داوران فوتبال ایران باشد.


تعداد بازدید :  266