شماره ۲۰۰۳ | ۱۳۹۹ دوشنبه ۹ تير
صفحه را ببند
پنجره خاطره‌ها

[شهروند]  ویندوز XP مدت‌هاست که به تاریخ سپرده شده است، اما هنوز می‌توان با آن خاطره‌بازی کرد. هرچند ظاهرا آن‌گونه که تصورش می‌رفت عمر آن به پایان نرسیده و به نوعی هنوز مثل یه سرباز وظیفه‌شناس مشغول خدمت است.
1- فعالیت 500‌میلیون نسخه از ویندوز XP: اگر شما از معدود افرادی هستید که همچنان به XP وفادار مانده‌‌اید، تنها نیستید! هنوز از 500‌میلیون نسخه XP استفاده می‌شود. تقریبا معادل 30‌درصد از کامپیوترهای شخصی و ثابت.
2- استفاده وزارت خزانه‌داری آمریکا از ویندوز XP: وزارت خزانه‌داری آمریکا که یکی از آژانس‌های بزرگ و شناخته‌شده‌ دولتی‌ است هم از سیستم عامل XP استفاده می‌کند. به‌روزرسانی نکردن آن به این علت است که احتمالا سیستم‌ آنها با نسخه‌ها و تجهیزات جدید ناسازگار است.
3- پس‌زمینه‌ میلیونی ویندوز XP: چارلز اورییر یکی از عکاسان نشنال جئوگرافیک همان کسی است که عکس پس‌زمینه ویندوز XP را ثبت کرده است. عکسی که احتمالا تمام کاربران سابق و فعلی این سیستم عامل آن را دیده‌اند. این عکس در کالیفرنیا گرفته شده است و دومین عکس گران‌قیمت در جهان به حساب می‌آید.
4- تکیه خودپردازها به ویندوز XP: با اینکه کامپیوترها و لپ‌تاپ‌ها ظاهرا به‌روز شده‌اند، اما شرکت‌ها و بسیاری از ارگان‌ها هنوز از نسخه‌های قدیمی XP استفاده می‌کنند. اکثر دستگاه‌های خودپرداز هم همین‌طور.
5-  2001 میلادی،‌ سال تولد ویندوز XP: ویندوز XP بیست‌وپنجم اکتبر‌ سال 2001 میلادی در دسترس قرار گرفت. با گذشت 19‌سال از زمان انتشار، هنوز هم خیلی‌ها از آن استفاده می‌کنند.
6- نقص‌های امنیتی و بزرگ ویندوز XP:   با اینکه بسیاری از مشاغل، ارگان‌ها و شرکت‌ها از سیستم عامل XP استفاده‌می‌کنند، اما این ویندوز در معرض خطرات و تهدیدات زیادی‌ است. کسانی که از این سیستم عامل استفاده می‌کنند، 6 برابر بیشتر از دیگران در خطر هک یا دزدیده‌شدن اطلاعات‌اند. XP هر چقدر هم دوست‌داشتنی و نوستالژیک باشد، به همان اندازه، واقعا آسیب‌پذیر و ناامن است.
7- جواب‌شدن اینترنت اکسپلورر توسط XP: اینترنت اکسپلورر فقط تا هشتمین نسخه‌ ویندوز XP را پشتیبانی می‌کند که می‌شود تقریبا 20‌درصد از کاربران این سیستم عامل. این به آن معناست که امنیت اطلاعات این کاربران تأمین نمی‌شود.
8- دانلود غیرقانونی XP: این روزها همه چیز را می‌شود از اینترنت دانلود کرد، حتی ویندوز XP را! در چین، چندین و چندبار گزارش‌هایی منتشر شده بود مبنی بر‌ دانلود ویندوز XP به‌طور غیرقانونی و بدون اجازه از شرکت پردازنده.
9- XP مخفف Experience:    برخلاف سیستم عامل‌های جدید که به جای اسم، شماره دارند،XP  مخفف eXPerience به معنای «تجربه» است، البته با یک املای جدیدِ عجیب‌وغریب!
10- 2014 میلادی،‌ سال شلیک تیر خلاص به XP: شرکت مایکروسافت از آوریل 2014 رسما اعلام کرد که دیگر از ویندوزXP پشتیبانی نمی‌کند. فروش نسخه‌های اصلی هم از همان زمان ممنوع است، اما خیلی از شرکت‌ها درصدد به‌روزرسانی و ارتقای این سیستم عامل‌اند.
11- جذاب‌کردن پوشه‌ها با تصاویر کارتونی در XP: یکی از امکانات جالب، سرگرم‌کننده و شاید در عین حال بی‌معنی ویندوزXP این است که می‌تواند با اضافه کردن شکلک‌، آیکون‌ و نمادهای موجود در کامپیوتر، فایل‌ها را تزیین و شخصی کند.
12- اشغال 10‌درصد از ظرفیت درایو توسط سطل زباله‌ XP:   سطل زباله‌ ویندوز XP فقط 10‌درصد از ظرفیت درایو را اشغال‌می‌کند. البته این به شرطی است که شما موقع حذف یک فایل گزینه‌ «حذف برای همیشه» را انتخاب نکنید!


تعداد بازدید :  401