شماره ۲۰۰۳ | ۱۳۹۹ دوشنبه ۹ تير
صفحه را ببند
رئیس‌جمهوری:
امروز وقت دعوای قوا نیست به همکاری نیاز داریم

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه «امروز وقت دعوا میان قوا نیست»، بر لزوم وحدت و همکاری میان همه نیروهای کشور تأکید کرد و اظهار داشت: «روابط بسیار صمیمانه و نزدیک بین سه قوه، تنها راه است و راه دومی وجود ندارد.»
حسن روحانی روز یکشنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا گفت: «در شرایط امروز کشور، تنها راه روابط بسیار صمیمانه و نزدیک بین سه قوه است و راه دومی برای ما وجود ندارد. در شرایط فعلی کشور حتما باید این وحدت، اتحاد و یگانگی بین همه قوا باشد. همان که من در روز افتتاح مجلس شورای اسلامی گفتم که پیوند، ما را به پیروزی می‌رساند و گفتم که دوران پیوند و پیروزی است.» او یادآور شد: «اگر همه با هم پیوند داشته و متحد و منسجم باشیم، ان‌شاءالله خداوند پیروزی نصیب ما خواهد کرد و جالب است که این چند ماه پشت سر هم در تاریخ ما قرار گرفته است. خرداد برای مجلس است، یعنی هفتم خرداد افتتاح مجلس است. تیر برای قوه قضائیه است؛ هفتم تیر هفته قوه قضائیه است. مرداد برای ریاست‌جمهوری است. دوازدهم مرداد زمانی است که رئیس‌جمهوری جدید کار خود را آغاز می‌کند و تنفیذش را از دست رهبری می‌گیرد.»
رئیس‌جمهوری  یادآور شد: «از لحاظ فشار اقتصادی، فشاری که از‌ سال ۹۷ آغاز شد، در ‌سال ۹۸ بیشتر ‌شد و در ‌سال ۹۹ هم بیشتر می‌شود. امروز شدیدترین فشار اقتصادی بر کشور عزیزمان وارد می‌شود و خطرناک‌ترین بیماری هم همه جهان را فراگرفته و این دو با هم ضمیمه شده است. چنین بیماری‌ای در تاریخ کشور نداشته‌ایم. لااقل در این یک قرن و بیش از یک قرن و از حدود ۱۴۰‌سال پیش در کشورمان چنین بیماری‌ای بی‌سابقه است. در دنیا هم از ‌سال ۱۹۱۸، یعنی حدود 100‌سال پیش، بی‌نظیر بوده است که چنین بیماری مسری و جهان‌شمولی همه جا را فرا بگیرد.»روحانی افزود: «این شرایط سخت و خطرناکی که با آن مواجه شده‌ایم، کمتر سراغ داریم. سابقه نداشته یک بیماری این‌قدر روی اقتصاد، اجتماع، زندگی مردم، سیاست و روابط بین‌الملل اثر گذاشته باشد. ممکن است یک بیماری روزی بوده و خطرناک هم  بوده، اما وضع اقتصادی دنیا این‌گونه نبوده است.»
او اظهار داشت: «حالا خودمان را به‌عنوان کشوری که تحت فشار تحریم هستیم کنار می‌گذاریم. کشورهایی که در آنها هیچ تحریمی نبوده و هیچ فشار اقتصادی ندارند، مثل کشورهای اروپایی و آمریکا که هیچ فشاری نداشتند، ببینید بعد از کرونا چه شدند!»او خاطرنشان کرد: «الان موقع دعوا نیست. بر فرض کسی نظری دارد، الان وقت دعوای مجلس و دولت نیست؛ وقت دعوای قوه قضائیه و دولت نیست. این سه قوه امروز باید کامل متحد باشند و همدیگر را یاری کنند. نیروهای مسلح در کنار اینها و رهبری معظم بالای سر همه اینها؛ همه باید در کنار یکدیگر باشیم و مردم باید حضور کامل در صحنه داشته باشند. بدون حضور و یاری مردم موفق نخواهیم شد، اما با یاری مردم حتما موفق خواهیم بود؛ چون یاری مردم آمد «یدالله مع الجماعه»؛ وقتی همه آمدیم، آن وقت دست خدا هم هست؛ آن دست خداست که کار نهایی را انجام می‌دهد و ان‌شاءالله دست خدا بالای سر ما خواهد بود و عبور خواهیم کرد.»
روحانی  همچنین  درباره وضعیت کرونا خاطرنشان کرد: «مصوبه مهم دیگر این بود که در هر مکانی که محل تجمع است استفاده از ماسک را اجباری کنیم؛ از هفته آینده ترتیباتی در نظر گرفته خواهد شد که از ۱۵ تیر ماه تا پایان این ماه ماسک را در این مکان‌ها الزامی کنیم و اگر لازم بود این موضوع را تا مرداد ماه تمدید کنیم؛ چرا که هر محل تجمعی محلی قرمز است همه باید در این امر نظارت کنند و دستور العمل‌ها را اجرا کنند. اگر در این باره در حوزه قانون نیاز به ماده قانونی است این موضوع نیز مورد توجه قرار گیرد. قوه قضائیه نیز کمک کند تا ماده‌ای در این باب تهیه شود تا بتوانیم در برخی مکان‌های قرمز و مکان‌های سرپوشیده و دارای اجتماع یا شهرستان‌های قرمز ماسک را الزامی کنیم.»

تعیین حد برای افزایش اجاره‌بها
 روحانی یادآور شد: «نکته دیگری که در جلسه امروز تصویب شد، کمک به مستأجران بود. این ایام، آنهایی که می‌خواهند مسکنی تهیه کنند و بخرند، مسکن و اجاره‌بها گران و برای مردم طاقت‌فرسا شده است.»
او افزود: «امروز گفتیم وزارت مسکن و وزارت کشور طرح‌هایی  بیاورند برای مسأله مسکن. اگر چیزی لازم است، تصویب کنیم اینجا که زمین ارزان‌تر در اختیار سازنده قرار بگیرد؛ مصالح با تسهیلات در اختیار سازنده قرار بگیرد؛ تشریفات شهرداری به حداقل برسد و حتی‌الامکان غیر حضوری شود. قرار شد تهیه شود و هر چه لازم است، تصویب کنیم.»
رئیس‌جمهوری ادامه داد: «نسبت به اجاره‌بها، در مقطعی گفته بودیم اجاره دو ماه تمدید شود، چون بنگاه‌ها باز نبود و همه‌جا تعطیل بود و از آن عبور کردیم، بعد از آن اجاره‌ها بسته شد. اجاره‌ها خیلی مستأجران را تحت فشار قرار داد. هر جا اجاره‌ای تاکنون منعقد نشده و موجر و مستأجر متنی تا امروز امضا نکرده‌اند، از فردا که این مصوبه ما ابلاغ می‌شود، یک مقرراتی گذراندیم که اضافه اجاره‌بها، نسبت به ‌سال قبل در تهران ۲۵‌درصد بیشتر نمی‌تواند باشد. در کلانشهرها از ۲۰‌درصد و در بقیه شهرها ۱۵‌درصد بیشتر نمی‌تواند بشود. این سه تا را به‌عنوان مصوبه اعلام کردیم و از فردا باید اجرا و عمل کنند و این مبنایی است برای اجاره‌بها.»
او گفت: «اینکه این اجاره‌بهایی که از فردا منعقد می‌شود تا کی معتبر است، اینجا محل بحث بود و این‌جور تصمیم گرفته شد که این اجاره‌بها تا زمانی معتبر خواهد بود که وزارت بهداشت و درمان ما شرایط این ویروس را از حالت اضطرار خارج کند و بگوید شیوع آنچنانی نیست. از آن تاریخی که وزارت بهداشت اعلام کرد، سه ماه دیگر این اجاره‌بها تمدید می‌شود و بعد از سه ماه می‌توانند با توافق جدید زندگی کنند، بنابراین مصوبه ما بر این مبناست که تصویب شده است.»


تعداد بازدید :  186