شماره ۲۰۰۳ | ۱۳۹۹ دوشنبه ۹ تير
صفحه را ببند
اخبار روز

قدیمی‌ترین نیروگاه هسته‌ای فرانسه تعطیل می‌شود
قدیمی‌ترین نیروگاه برق هسته‌ای فرانسه قرار است روز سه‌شنبه هفته جاری بعد از چهار دهه فعالیت به کارش پایان دهد؛ اتفاقی که به مذاق فعالان حامی حفظ محیط‌ زیست که مدت‌ها در خصوص خطرات آلودگی هشدار داده‌اند، خوش آمده اما نگرانی‌هایی برای اقتصاد محلی در پی دارد.این نیروگاه موسوم به نیروگاه فسنهایم ‌سال ۱۹۷۷ افتتاح شد و تا کنون نیز سه ‌سال بیشتر از عمر چهل ساله در نظر گرفته‌شده‌ برایش کار کرده است. در پی حادثه رخ‌داده در نیروگاه هسته‌ای فوکوشیمای ژاپن در ‌سال ۲۰۱۱، فعالان مخالف انرژی هسته‌ای به وجود این نیروگاه اعتراض کردند.
فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری سابق فرانسه، با وجود وعده‌هایی که چند ماه بعد از فاجعه هسته‌ای فوکوشیما در خصوص تعطیل‌کردن نیروگاه فسنهایم واقع در نزدیکی رود راین و مرز شرقی فرانسه با آلمان و سوییس داده بود اما این اتفاق رخ نداد و سرانجام در ‌سال ۲۰۱۸ امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فعلی فرانسه، چراغ سبز نهایی را برای تعطیل‌شدن این نیروگاه نشان داد.
شرکت دولتی « EDF» که این نیروگاه را اداره می‌کند، در ماه فوریه شاهد قطع‌شدن یکی از دو رآکتورش از شبکه بود. قرار است که رآکتور دوم این نیروگاه هم روز سه‌شنبه هفته جاری از شبکه جدا شود. با این حال برای خارج‌کردن سوخت استفاده‌شده در آنها چندین ماه طول می‌کشد تا رآکتورها به اندازه کافی خنک شوند. پروسه تعطیل‌‌شدن این نیروگاه باید تا ‌سال ۲۰۲۳ تکمیل شود و انتظار نمی‌رود که کل نیروگاه در سریع‌ترین زمان تا قبل از ۲۰۴۰ کاملا برچیده شود. با تعطیل‌شدن این نیروگاه حدود ۱۵۰ خانواده در طی تابستان جاری این حوزه آلزاسی کوچک را که ۲۵۰۰ نفر جمعیت دارد، ترک می‌کنند. این روند تخلیه ساکنان تا آنجا ادامه یافته و به جایی می‌رسد که تنها ۲۹۴ نفر که برای فرآیند تخلیه سوخت از این محل تا ۲۰۲۳ لازم هستند در آنجا باقی خواهند ماند و بعد از این فرآیند نیز تنها ۶۰ تن برای برچیدن کامل نیروگاه حضور می‌یابند.


آماده‌باش مقاومت فلسطین برای مقابله با طرح الحاق
جنبش‌های فلسطینی حماس و جهاد اسلامی فلسطین تأکید کردند که مقاومت برای رویارویی با هر گونه تجاوز از سوی رژیم صهیونیستی آماده است. دو جنبش جهاد اسلامی و حماس پس از نشستی مشترک در نوار غزه با انتشار بیانیه‌ای بر آمادگی تمامی نیروهای مقاومت برای مقابله با حملات صهیونیستی به مردم فلسطین و نیز ارتقای سطح هماهنگی‌ها و همکاری‌ها میان قدرت‌های مقاومت برای ممانعت از اجرای طرح‌های دشمن علیه مردم، سرزمین و مقدسات آنها تأکید کردند. دو جنبش در این نشست در مورد تحولات سیاسی، موضعگیری درباره طرح‌های دشمن صهیونیستی، شرایط شهر قدس و کرانه باختری، شرایط اسرا در زندان‌های اسراییل، ادامه محاصره ظالمانه نوار غزه و کشتار فلسطینیان در ایست‌های بازرسی بحث و بررسی کردند.
همچنین آنها بر حمایت کامل از اقدامات مردمی و ملی در کرانه باختری، قدس و اراضی اشغالی ‌سال ۱۹۴۸ در مقابله با طرح‌های استعماری الحاق تأکید کردند. جهاد و حماس خواستار ‌ مشارکت گسترده‌تر فلسطینی‌ها در اقداماتی مردمی علیه طرح‌های اشغالگری و شهرک‌سازی شدند. در همین زمینه برخی منابع در مقاومت فلسطین فاش کردند که شاخه‌های نظامی گروه‌های مقاومت فلسطین در حال انجام تدابیر و اقداماتی میدانی در مورد آمادگی برای مقابله با طرح الحاق کرانه باختری هستند.
این منابع تأکید کردند فرماندهان ارشد مقاومت به شاخه‌های نظامی خود ابلاغ کرده‌اند که کاملا خود را برای مقابله با این طرح و تغییر معادلات با دشمن صهیونیستی در صورت آغاز اجرای آن آماده کنند. این در حالی است که ابوعبیده، سخنگوی گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس اخیرا در سخنانی در سالروز اسارت گلعاد شالیت عنوان کرد که هر گونه اقدامی در زمینه الحاق اراضی کرانه باختری به منزله «اعلان جنگ» علیه ملت فلسطین است و مقاومت دشمن را از این کار پشیمان خواهد کرد. این منابع بیان کردند که تمامی شاخه‌های نظامی مقاومت در بالاترین سطح آمادگی برای مقابله با این طرح قرار دارند و تمامی این اقدامات در چارچوب توافق و اجماعی ملی انجام گرفته است.


تعداد بازدید :  471