شماره ۲۰۰۳ | ۱۳۹۹ دوشنبه ۹ تير
صفحه را ببند
قاضیان لیگ نه تست کرونا می‌دهند، نه پروتکل‌ها برایشان رعایت می‌شود
سلامت داوران کف دست مدیران فوتبال!

[شهروند] در جامعه فوتبال ایران هیچ اهمیتی به وضع سخت داورانی که مهم‌ترین رکن برگزاری مسابقات هستند، داده نمی‌شود. مجوز برگزاری بازی‌ها با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی بدون هیچ تردیدی شامل داوران هم می‌شود اما نکته عجیب‌ اینجاست که مسئولان فدراسیون و سازمان لیگ و باشگاه‌ها توجه خاصی به این موضوع ندارند و وضع داوران نه‌تنها اسفناک است بلکه جان آنها هم درخطر بوده و هیچ‌کسی هم صدای آنها را نمی‌شنود.

اسکان نامناسب بدون رعایت پروتکل
براساس دستورالعمل‌های بهداشتی،‌ هر داور باید در اتاقی خاص و به تنهایی برای قضاوت مسابقات اسکان داده شود. سیستم حمل‌ونقل تیم داوری باید با رعایت کامل موارد بهداشتی صورت بگیرد، منتهی بسیاری از باشگاه‌ها بدون توجه به اهمیت رعایت این الزامات، هر دو داور را در یک اتاق اسکان داده‌اند. پس لیگ‌برتر به صورت رسمی پروتکل‌های بهداشتی برای مقابله با ویروس کرونا را رعایت نمی‌کند و این مسأله به مرور زمان می‌تواند هزینه‌های جبران‌ناپذیری برای افراد شاغل در فوتبال ایران به همراه داشته باشد. باشگاه‌های لیگ‌برتری با نصب وسایل بهداشتی لازم در ورزشگاه،‌ زمین‌های تمرین البته تمام تلاش خود را کرده‌اند که الزامات را رعایت کنند تا بازیکنان و مربیان و اعضای کادر گرفتار ویروس کشنده کرونا نشوند و خطری آنها را تهدید نکند، ولی سیستم احترام به حقوق داوران و اهمیت‌دادن به جایگاه و سلامتی آنها مسأله بسیار مهمی است که از سوی باشگاه‌ها نادیده گرفته شده است. مسئولان فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ هم نظارت درستی روی این مسأله نداشته‌اند و معلوم نیست اگر خدای‌ناکرده با این شرایط ناراحت‌کننده، اگر یکی از داوران کرونا بگیرد،‌ آن‌وقت چه کسی جوابگو خواهد بود. اتفاق حیرت‌انگیز این بوده که در برخی شهرها فقط برای ناظر داوری و ناظر مسابقه اتاق جداگانه درنظر گرفته شده و همان‌طور که اشاره شد، هر دو داور را باشگاه‌ها در یک اتاق اسکان داده‌اند.
تست کرونای داوران روی هوا
طبق پروتکل‌های تصویب‌شده از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا،‌ هر پنج‌روز یک‌بار باید باشگاه‌ها از بازیکنان و مربیان و عوامل خود تست کرونا بگیرند و وضع سلامتی تمام افراد شاغل در فوتبال ایران به صورت مداوم به خاطر خطرناک‌بودن ویروس کرونا و سرعت شیوع آن کنترل شود. باشگاه‌ها هم با وجود مشکلات شدید مالی‌، این اقدامات را انجام داده‌اند ولی بازهم جامعه داوری فوتبال ایران شامل این تست‌ها و داشتن پرونده پیگیری سلامت جسمانی نمی‌شوند. در این مدت تنها یک‌بار در کلاس یک‌روزه داوری که در تهران برگزار شد، از داوران تست کرونا گرفتند و پروتکل‌های بهداشتی در کمال حیرت همگان برای گرفتن تست برای آنها رعایت نمی‌شود. مسئولان فوتبال ایران و باشگاه‌ها انگار هیچ احترامی برای موضوع مهم مسئولیت‌پذیری قایل نیستند. حسابش را بکنید یک داور که از او تست کرونا گرفته نمی‌شود، به این ویروس مبتلا شود و بدون اینکه خودش بداند، ناقل بیماری بوده و قضاوت یک مسابقه فوتبال را برعهده  بگیرد. آن‌وقت فاجعه‌ای که رقم خواهد خورد، ابعادی وسیع خواهد داشت و همه چیز را زیرسوال می‌برد. جالب اینجاست که درباره نگرفتن تست کرونا از داوران در هفته‌های اخیر مطالب زیادی در رسانه‌ها منتشر شده اما باز هم مدیران فوتبال هیچ اقدام درست و اصولی برای حل این مشکل انجام نداده‌اند.


تعداد بازدید :  464