شماره ۲۰۰۳ | ۱۳۹۹ دوشنبه ۹ تير
صفحه را ببند
میز خبر

وزارت بهداشت می‌گوید موارد ابتلا به کووید-19 10 برابر ظرفیت بیمارستان‌هاست
ایران روی موج سنگین کرونا

[شهروند]ایران بر موج سنگین کرونا قرار دارد. آمارهای شیوع، وضع نگران‌کننده‌ای را از پیشروی بیماری در کشور نشان می‌دهد. تنها در شبانه‌روز اخیر، 144 نفر درپی ابتلا به این بیماری جان‌شان را از دست دادند و 2‌هزار و 489 بیمار جدید شناسایی‌شدند. استان‌های خوزستان، کردستان، آذربایجان‌غربی، هرمزگان و کرمانشاه در وضع قرمز و استان‌های بوشهر، ایلام، آذربایجان‌شرقی و خراسان‌رضوی در وضع هشدار قرار دارند. کیانوش جهانپور، مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت که تا چندی پیش سخنگوی این وزارتخانه هم بود، روز گذشته اعلام کرد که برخی استان‌ها در حال رسیدن به وضع سفیدند و وضع قرمز در پنج استان هنوز دیده نمی‌شود که ممکن است در ماه‌های آینده به این مرحله برسند. بیش از چهار ماه از اعلام رسمی ورود کووید-19 در ایران می‌گذرد و آمارها پس از یک دوره کوتاه از ثبات، بار دیگر روند فزاینده‌ای گرفته، به طوری که به گفته رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، کشور بر موج سنگین کرونا قرار گرفته است. محمدمهدی گویا از شرایط شیوع این ویروس در فصل سرما بی‌اطلاع است، این درحالی است که قبلا گفته می‌شد کووید-19 در تابستان فروکش می‌کند و بار دیگر با شروع پاییز شایع می‌شود. اما در نخستین ماه از فصل تابستان آمارها همچنان درحال تاختن است. به گفته گویا موارد ابتلا در خارج از بیمارستان 10 برابر بیشتر است، حتی در برخی از استان‌ها بیش از 10 برابر شناسایی بیماران به صورت سرپایی انجام می‌شود. حالا در این شرایط وزارت بهداشت نگران است و خبر از وقوع موج بعدی کرونا می‌دهد: «با یک ویروس کاملا جدید مواجه هستیم که شخصیت آن به لحاظ عملکردی با شخصیت سایر ویروس‌های هم‌خانواده خود کاملا متفاوت است.» به گفته او قبلا گفته می‌شد که این بیماری تنها دستگاه تنفسی را درگیرمی‌کند، اما امروز مشخص شده است که همه دستگاه‌های بدن را می‌تواند درگیر کند. این ویروس روزبه‌روز پیچیده‌تر می‌شود. گویا اعلام کرد که درحال حاضر بیماری در بیش از 90‌درصد موارد در ابتدا کم‌علامت و خفیف است و اگر بیمار مراجعه و دارویی مصرف نکند، خودبه‌خود بهبود پیدا می‌کند،  اما اگر دستگاه تنفسی به صورت شدید در بیماری گرفتار شود، بیمار باید با شرایط خاص تحت درمان قرار گیرد و شکل بدتر این است که علاوه بر دستگاه تنفسی، دستگاه‌های دیگر بدن هم گرفتار شوند. وزارت بهداشت از سرنوشت این ویروس بی‌اطلاع است و نمی‌داند که در فصل سرما چه اتفاقی خواهد افتاد: «قابل پیش‌بینی نیست که کرونا با بیماری مانند آنفلوآنزا همزمان شود، چه اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی‌ای رخ ‌دهد که همگی آنها از نگرانی‌های وزارت بهداشت است.»

شبکه شاد به بیرون از مرزها می‌رود
[شهروند]شبکه شاد از ابتدای سال تحصیلی در مدارس خارج از کشور برای ایرانیان راه‌اندازی می‌شود. غلامرضا کریمی، رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور با اشاره به اینکه شبکه شاد در مدارس داخل کشور اجرایی شد گفت :«ما می‌توانیم  از ابتدای سال تحصیلی آینده شبکه شاد را در مدارس خارج از کشور برای ایرانیان داشته باشیم. از ساخت مدارس مجازی در بیرون از مرزها برای ایرانیان خبر داد. او گفت:«برای اینکه طیف وسیع‌تری از دانش‌آموزان را در خارج از کشور تحت‌پوشش نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران قرار دهیم، در نظر داریم مدرسه مجازی ایرانیان درست کنیم که هر ایرانی در هر نقطه از دنیا که علاقه‌مند است.»

همیار محیط زیست «خبر» با ضربات چاقو مصدوم شد
[شهروند] مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان خبر داد که همیار محیط زیست پارک ملی خبر مورد اصابت ضربات چاقو متخلفان شکار در این منطقه قرار گرفت.مرجان شاکری به ایرنا گفت: «نیمه شب شنبه ماموران پارک ملی خبر حین ماموریت گشت و کنترل، متوجه حضور شکارچیان در این منطقه شده و بصورت نامحسوس به سمت آنها حرکت می‌کنند که پس از محاصره و رسیدن به متخلفان درصدد دستگیری آنها بر می آیند. متخلفان که خود را در بند می بینند، اقدام به مقاومت و درگیری می کنند و یکی از شکارچیان با چاقو ضرباتی را به یکی از همیاران محیط زیست در منطقه خبر وارد می کند که از چهار نقطه بخصوص ناحیه گردن دچار جراحات شدید می شود.»


تعداد بازدید :  364