شماره ۲۰۱۲ | ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۹ تير
صفحه را ببند
4 تکنیک برای به ‌خاطرسپردن بلاهایی که به سرمان می‌آید

طیبه رسول‌زاده طنزنویس

از آنجایی که ما مردم فراموشکار و کم‌حافظه‌ای هستیم و مثل برق و باد یادمان می‌رود که چه بلاهایی سرمان آمده است، لازم است تا با هم تکنیک‌های به‌ خاطرسپردن اطلاعات را مرور کنیم. شاید خیلی از شما عزیزان یادتان نیاید دلار روزی‌ هزار تومان بود. نه اینکه سن‌تان کم باشد، بلکه به خاطر نداشتن حافظه تاریخی است. شاید یادتان نمی‌آید 10‌سال پیش می‌شد خانه و ماشین خرید. البته سرعت تغییر قیمت‌ها هم در این موضوع بی‌تأثیر نیست. برای اینکه حافظه‌تان تقویت شود تا بتوانید گذشته را به یاد بیاورید و با آینده مقایسه کنید و همیشه غمگین و افسرده و بیمار باشید، این چهار تکنیک را انجام دهید.
۱- داستان‌سرایی: در این روش حول‌محور موضوعی که می‌خواهید به ‌خاطر بسپارید، یک داستان طراحی کنید؛ مثلا داستان یک پسرجوان که اگر دلار همان‌ هزار تومان بود و قیمت همه چیز آن‌قدر بالا نمی‌رفت، می‌توانست ازدواج کند، مهریه بدهد، عروسی بگیرد، بچه‌دار شود و با هشت‌ساعت کار در شبانه‌روز برای فرزندانش لباس و غذا تهیه کند و آنها را به مدرسه بفرستد، حتی می‌توانست پس‌انداز کند و به مسافرت برود یا با دست پر به خانه برگردد.
سعی کنید تصویر ذهنی که از این داستان خیالی ساخته‌اید، با جزئیات بیشتری همراه باشد، تا هیچ‌وقت یادتان نرود چقدر بدبختید، تا جایی که اشک‌تان دربیاید، رویاپردازی کنید‌.
۲- نقشه ذهنی: این کار به شما کمک می‌کند تا تفکر خلاق پیدا کنید و راه‌های جدیدی برای امرارمعاش بیابید. در این روش موضوع اصلی را وسط صفحه بنویسید و موضوعات مرتبط را در اطراف آن یادداشت کنید؛ مثلا وسط صفحه بنویسید دلار ۲۲‌هزار تومانی. بعد هرچیزی را که مرتبط با این موضوع است شامل همه چیز می‌شود در اطرافش بنویسید. مثلا حقوق ۲۳۱میلیونی، هواپیمای خصوصی، رانت، احتکار، اختلاس، آیفون ۱۱، پراید، سکه، اجاره‌خانه، کرایه تاکسی، سیب‌زمینی، یارانه، فروش لوازم خانه، فروش کتاب‌های کتابخانه، فروش لباس‌های تن، فروش کلیه، فروش قرنیه، خرید مرگ موش، خرید کفن.
سعی کنید همه شاخ‌ و برگ‌های موضوع را یادداشت کنید تا اگر پس‌فردا زنده‌ ماندید و دلار شد ۴۴هزارتومان، این روزها یادتان نرود.
۳- برقراری ارتباط با دانسته‌های قبلی: می‌توانید اطلاعاتی را که می‌خواهید به ‌یاد داشته باشید به دانسته‌های گذشته یا اعداد آشنا ربط دهید؛ مثلا دلار ۲۲هزار تومانی مرتبط است با ۲۲سالگی شما که در تورم و گرانی و بیکاری هدر شد. کلی رأی یا رتبه کنکور ۲۲هزاری که باعث شد هیچ‌ جا قبول نشوید، یا این شعر کودکی‌تان: هر کی می‌گه دلار ۱۶ نیست، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۲ که هست.
۴- تکنیک فاینمن: در این روش تصور کنید می‌خواهید اطلاعات را به ساده‌ترین شکل ممکن برای فردی که هیچ دانشی در آن زمینه ندارد، آموزش دهید. می‌توانید در ذهن‌تان یکی از مسئولان را به دلخواه انتخاب کرده و برایش درباره رابطه دلار ۲۲هزار تومانی و تورم، گرانی، بیکاری و سایر موضوعات مرتبط به ساده‌ترین حالت توضیح دهید. مثلا بگویید: «این سیب رو می‌بینی‌. ما یه روزی می‌تونستیم چندتاش رو بخریم، ولی با دلار ۲۲هزارتومانی دیگه د‌انه‌اش رو هم نمی‌تونیم بخریم.»
این روش بیش از سایر روش‌ها مفید است، چون هر چقدر برای مسئول مورد نظر موضوع را شرح دهید، باز متوجه نخواهد شد و تکرار موضوع باعث می‌شود دلار ۲۲هزاری ملکه ذهن‌تان شود.
اگر با وجود طی‌کردن همه این مراحل، باز هم دو روز بعد از ارزانی اندک دلار، این روزها یادتان رفت، مطمئن باشید یا آلزایمر گرفته‌اید یا یکی از مسئولان‌ هستید.

 


تعداد بازدید :  409