شماره ۲۰۱۲ | ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۹ تير
صفحه را ببند
روی خط سینما

 مارتین اسکورسیزی، کارگردان افسانه‌ای دنیای سینما که علاوه‌بر فیلم‌های سینمایی‌اش دغدغه تحقیق و مستندسازی در زمینه تاریخ سینما و موسیقی را نیز دارد، مستند تازه‌اش را درباره یک موزیسین راک می‌سازد. کافه سینما در این زمینه گزارش داده که این مستند درباره دیوید جوهانسن از گروه «نیویورک دالز» خواهد بود. اسکورسیزی در کارنامه پنجاه ساله‌اش مستندهای راک فراوانی ساخته است که از آن میان می‌توان به «آخرین والس» درباره رابی رابرتسون و نیز مستندهایی درباره گروه د بند، رولینگ استونز، باب دیلن و جرج هریسون اشاره کرد. اسکورسیزی همچنین سال‌هاست در تدارک ساخت یک فیلم سینمایی درباره‌ زندگی فرانک سیناترا است که البته هنوز به نتیجه نرسیده است.

 در حالی که قرار بود اکران فیلم «پیشی میشی» به کارگردانی حسین قناعت از بیست‌وپنجم تیرماه آغاز شود، تهیه‌کننده این فیلم انصراف خود را از اکران اعلام کرد. احمد احمدی درباره دلایل این انصراف گفت: «ما تصور می‌کردیم زیرساخت‌های لازم برای اکران آماده است، کرونا هم فروکش کرده و همه سینماها باز خواهند شد، اما با گسترش دوباره کرونا و تعطیلی دوباره سینماها به‌خصوص در شهرستان‌ها چاره‌ای جز انصراف از اکران نداریم، به‌خصوص که پیشی‌میشی یک فیلم مستقل است که بدون هرگونه کمک و وام دولتی ساخته شده است و به‌عنوان بخش خصوصی، اکران فیلم در این شرایط می‌تواند به نابودی آن مبدل‌شود.»

 فستیوال فیلم ونیز ۲۰۲۰ طبق برنامه از دوم تا دوازدهم سپتامبر آینده برگزار خواهد شد و نزدیک به ۵۰ فیلم به نمایش درخواهند آمد. «آلبرتو باربرا» دبیر هنری جشنواره اعلام کرده است که در این دوره نزدیک به ۲۰ فیلم بلند در بخش اصلی رقابت می‌کنند و ۳۰ فیلم باقی‌مانده در بخش «افق‌ها» که عناوینی خاص‌تر را شامل می‌شود، افتتاح خواهند شد. «کیت بلانشت» نیز امسال ریاست هیأت داوران را برعهده می‌گیرد. فهرست کامل فیلم‌های پذیرفته‌شده‌ ونیز ۲۰۲۰ در هفته‌های آینده منتشر خواهد شد.

 بعد از تعویق اولیه سى‌ونهمين جشنواره فيلم استانبول که بنا بود از بیست‌ودوم فروردين تا دوم ارديبهشت برگزار شود (با حضور چند فيلم ايرانى مانند «كاغذپاره‌ها» ساخته بهزاد نعلبندى و «مترى شيش‌ونيم» سعيد روستايى)، مسئولان جشنواره به جای آن، ١٥ فيلم را در ماه می و ١٥ فيلم را در ماه ژوئن به صورت آنلاين به نمايش درآوردند؛ حالا در روزهای اخیر اعلام شده که بخش مسابقه ملى فيلم‌هاى بلند و كوتاه جشنواره استانبول همزمان به صورت فيزيكال و آنلاين از بیست‌وهفتم تير تا هفتم مرداد برگزار خواهد شد. گفته می‌شود در بخش فيلم‌هاى كوتاه، فيلم ١٧ دقيقه‌اى «زائران» ساخته فرنوش صمدى و على عسگرى به‌عنوان محصول تركيه حضور دارد. بخش بین‌المللی جشنواره استانبول هم از هفدهم تا بیست‌وهشتم مهر برگزار خواهد شد.

 مركز ملى فيلم بلغارستان مبلغ 2ميليون يورو براى حمايت از توليد فيلم اختصاص داد. 9 فيلم براى توليد و 9 فيلم براى مرحله گسترش فيلمنامه از اين حمايت بهره‌مند شده‌اند. مبلغ ٩٤٣‌هزار يورو براى توليد دو فيلم با بودجه بالا هزينه شده و سه فيلم با بودجه پايين هم مبلغ ٦٣٠‌هزار يورو دريافت مى‌كنند. يك فيلم اولى هم مبلغ ٢١٠‌هزار يورو بودجه گرفته است.


تعداد بازدید :  482