شماره ۲۰۱۸ | ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۶ تير
صفحه را ببند
خوشمزه باستانی

[شهروند] واژه پنیر(Chees)  ریشه‌ای‌ لاتین دارد، به معنای «تخمیر» و «ترش»! پنیر را معمولا از شیر گاو، گاومیش، بز، گوسفند، اسب و شتر تهیه می‌کنند. برای تولید پنیر ‌باید شیر را در دمای زیاد جوشاند و آنزیمی خاص (که از ملزومات تهیه‌ پنیر است و آن را مرغوب‌ می‌کند) را به آن اضافه کرد.
1 - با اضافه کردن آبلیمو یا سرکه به‌عنوان طعم‌دهنده می‌توان بعضی از پنیرها را به‌عنوان دسر سرو کرد.
2- با افزودن آناتو (دانه‌ای از درختان گرمسیری) می‌توان رنگ پنیر را به زرد یا نارنجی تغییر داد.
3- پنیرها انواع مختلفی دارند، مانند پنیر گچی، پنیر نرم، پنیر خامه‌ای و انواع پنیرهای فرآوری‌شده که از همه‌ آنها می‌توان در پخت‌وپز استفاده کرد.
4- پنیرهای گچی نسبت به دیگر پنیرهای نرم ماندگاری بیشتری دارند.
5- سالم یا خراب بودن پنیر و آب پنیر، از بو و طعم آن مشخص است. آب پنیر باید در تمام پنیر جریان داشته باشد، از همین‌رو، تولیدکنندگان با سوزن‌های استیل یا مسی، روی جداره‌های پنیر سوراخ‌های ریزی ایجاد می‌کنند تا آب‌وهوا به همه‌ جای آن وارد شود.
6- تولید پنیر به 8‌هزار ‌سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد، به زمان اهلی شدن گوسفند و رواج دامداری و دامپروری.
7‌- یونانیان باستان، قهرمانی اسطوره‌ای دارند که برای اولین بار پنیر فتا را ابداع کرده، از این‌رو آنها هنوز هم که هنوز است، از این پنیر در غذاهای یونانی به مقدار زیاد استفاده می‌کنند.
8- پنیرها انواع و اسامی مختلفی دارند، مانند: پنیر پیتزا، موزارلا، فتا، چدار، بلوچیز، پنیر خامه‌ای، پارمسان، کامامبر، گودا، بوترکیزه، لانکاشایر، ماسکارپونه، لیقوان، چیز ویز، پنیر پرورده یا پروسس، پروولون، فیلا فیلا یا پنیر پیتزای انگلیسی، توفو و لستر!
9- ایالات متحده سالانه بیش از 4275 تن، آلمان 1927 تن و فرانسه (که یکی از پیشگامان تولید پنیر در جهان است) سالانه 1884 تن پنیر تولید می‌کنند!
10- یونانی‌ها هر سال بیش از 31 کیلوگرم پنیر مصرف می‌کنند. فرانسوی‌ها 26 کیلوگرم و ایسلندی‌ها هم 25 کیلوگرم!
11- افرادی که نمی‌توانند لاکتوز مصرف کنند (و توان هضم قند موجود در شیر و فرآورده‌های لبنی را ندارند) نباید پنیر بخورند.
12- اغلب گیاهخواران پنیرهایی می‌خورند که ماده‌ اولیه‌ آن از گیاهان، سبزیجات یا دانه‌هایی مثل بادام یا سویا گرفته می‌شود.
13- زمانی بعضی از مردم اعتقاد داشتند خوردن پنیر قبل از خواب باعث دیدن کابوس می‌شود، اما در عین حال فایده هم دارد!
14- در یک ضرب‌المثل قدیمی آمده است: «ماه از جنس پنیر است!»
برگردان از thefactsite


تعداد بازدید :  368