شماره ۲۰۱۸ | ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۶ تير
صفحه را ببند
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور: ‏
برای زلزله بالای ۷ ریشتری مشکل قبر داریم
گسل مشا فعال شده است

‏ [شهروند] «آمادگی تهران برای مقابله با زلزله ۱۸.۸‌ درصد است‎.» رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در ‏جلسه ستاد محلی فرماندهی پاسخ به بحران شهر تهران چنین آماری را اعلام کرده و برای چندمین بار گفته ‏‏«دعا کنید در تهران زلزله نیاید» چون «اگر زلزله بالای ۷ ریشتری در تهران بیاید، شرایط سخت و دشواری را ‏در پی خواهیم داشت». البته بنا بر اعلام مسئولان سازمان بهشت زهرا(س) حدود ۲۵‌هزار قبر ‏پیش‌بینی شده است اما کافی نیست.
روز گذشته اسماعیل نجار در جلسه ستاد محلی پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهر ‏تهران گفت:   «بعد از زلزله دماوند و فیروزکوه، جلسه‌ مفصلی با حضور کارشناسان موسسه ژئوفیزیک تشکیل ‏دادیم تا رفتار مردم در ارتباط این زلزله و گسل‌ها را بررسی کنیم. همچنین پس از پایان هر زلزله و زلزله ‏اخیر، گزارشی از موسسه ژئوفیزیک تهیه می‌شود که در پایان این گزارش مسئولان مربوطه در این موسسه ‏یادآوری می‌کنند که زلزله خبر نمی‌کند و همواره باید آماده باشیم‎.‎‏» به گفته رئیس سازمان مدیریت بحران ‏کشور، براساس این گزارش آمادگی تهران برای مقابله با زلزله با وجود همه اقدامات ۱۸.۸‌درصد است:  «این ‏سوال مطرح می‌شود در صورتی که زلزله در تهران اتفاق بیفتد، آیا نیروهای امدادی و اورژانسی می‌توانند از ‏مسیرها و خیابان‌های شهر تهران به محل‌های حادثه برسند یا خیر که کار بسیار سخت و پیچیده‌ای است‎.‎‏ ‏همچنین تعدادی از استان‌های کشور، استان معین تهران در زلزله هستند و بر همین اساس باید جلسات ‏فعال‌تری برای هماهنگی با این استان‌ها برگزار شود‎.» او حرفش را این بار هم تکرار کرد: «همیشه ‏گفته‌ام دعا کنید در تهران زلزله نیاید و بعضاً این حرف بنده مورد تمسخر قرار گرفته و حتی یکی از رسانه‌ها، ‏آرم روی لباس بنده را تغییر داده و دو دست به نشانه دعا بر روی لباس بنده طراحی کرده اما بنده باز هم ‏عرض می‌کنم که باید دعا کنیم که در تهران زلزله نیاید‎!»
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور رفتار مردم در برابر زلزله ملارد را با وجود همه اقدامات و آموزش‌ها، خیلی ‏مناسب ندانست و گفت با اینکه تهرانی‌ها غافلگیر شدند، همچنان تردد در آن مقطع در شهر تهران بسیار ‏سخت و دشوار بود لذا همواره باید آمادگی لازم را در این مواقع داشته باشیم: «چنانچه زلزله بالای ۷ریشتری ‏در تهران بیاید شرایط سخت و دشواری را در پی خواهیم داشت و بنابر اعلام سازمان مسئولان بهشت ‏زهرا(س) تعداد قبور حدود ۲۵‌هزار قبر پیش‌بینی شده است اما کافی نیست‎.‎‏» براساس توضیح نجار مسأله ‏پدهای بالگرد در تهران مصوب و مشخص شده و جاهایی که امکان فرود بالگردها وجود دارد تعیین شده است ‏و از ظرفیت‌های نیروهای نظامی نیز استفاده خواهد شد‎.‎‏ باند دوشان‌تپه یکی از این موارد است و از مسئولان ‏نیروی هوایی خواسته شده که این باند را حفظ کنند. همچنین باند قلعه‌مرغی و فرودگاه مهرآباد هم برای ‏شرایط بحران و انتقال مجروحان به این محدوده‌ها و سایر استان‌ها پیش‌بینی شده است.
به گزارش ایسنا، رضا کرمی محمدی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر ‏تهران هم در این جلسه حضور یافت و با اشاره به اینکه شهردار تهران با حکم وزیر کشور فرمانده میدان حادثه ‏در زمان بحران محلی در شهر تهران شده است، گفت: «در طول بیش از یک ماه اخیر گسل مشا فعال شده ‏است. البته این گسل فعالیت داشت اما فعالیت آن بیشتر شده و نیاز است که ما بدانیم وضع لرزه خیزی ‏آن چقدر است. در همین راستا نیز کارهای مختلفی در مورد زلزله انجام شده که یکی از آنها سامانه هشدار ‏سریع زلزله است‎.‎‏ این سامانه فقط در گسل مشا فعال بود، ما امسال اعتباراتی را گرفتیم و اقداماتی انجام ‏دادیم که در جریان آن طی یکی دو ماه آینده در دیگر نقاط و اطراف تهران سیستم هشدار سریع زلزله ‏فعال خواهد شد. این سیستم بیشتر به درد شرکت‌هایی چون مترو، شرکت گاز و ... می‌خورد که بلافاصله به ‏آنها هشدار دهد و مثلا بتوانند چند ثانیه زودتر جریان گاز را قطع کنند‎.‎‏» ‏


تعداد بازدید :  307