شماره ۲۰۲۹ | ۱۳۹۹ چهارشنبه ۸ مرداد
صفحه را ببند
هرشب ساعت 19 سری به شبکه‌های مجازی جمعیت هلال‌احمر بزنید
آموزش امدادگری در مدرسه تابستانی هلال‌احمر
اولین مدرسه تابستانی هلال‌احمر با هدف کاهش آسیب به مردم و با شعار «خانواده آماده درمخاطرات» از ابتدای مردادماه آغاز به کار کرده است و محتواهای آموزشی این کلاس‌ها توسط اساتید مجرب جمعیت هلال‌احمر آماده شده تا کودکان و نوجوانان در دوران قرنطینه از این آموزش‌ها جا نمانند و هرکدام به همراه خانواده‌هایشان عضوی از جمعیت آماده در مخاطرات باشند

  [ ملیحه محمودخواه ] هر‌سال تابستان که می‌رسید، مدارس، فرهنگسراها و خانه‌های هلال پر می‌شد از دانش‌آموزانی که دلشان می‌خواست هنری بیاموزند یا صنعتی یاد بگیرند، اما کرونا امسال سد راه این کلاس‌ها شده و حالا دانش‌آموزان مانده‌اند و برنامه‌های تلویزیونی و کلی بازی در موبایل که از بس آنها را انجام داده‌اند، دیگر رغبتی برای تکرار برایشان باقی نمانده است. اما جمعیت هلال‌احمر در این روزهای کرونایی بیکار نمانده و امسال هم مثل هر‌سال کلاس‌های تابستانی را برگزار می‌کند. ما برخلاف هر‌سال نه حضوری و چهره به چهره، امسال کلاس‌های این جمعیت، آنلاین برگزار می‌شود  تا همه افراد بتوانند در این کلاس‌ها شرکت و از آموزش‌های این کلاس‌ها بهره ببرند. اولین مدرسه تابستانی هلال‌احمر از چند روز پیش شروع شده است و تا نیمه شهریورماه ادامه پیدا خواهد کرد.
تابستان نامش با کلاس‌های تابستانی گره خورده، این را هر خانواده‌ای که در خانه فرزند، کودک و نوجوان دارد، به خوبی درک می‌کند. استفاده از کلاس‌های مختلف و آموزش یک حرفه و مهارت ازجمله امتیازهایی است که کلاس‌های تابستانی با خود به همراه داشتند، اما امسال کرونا شیرینی حضور در این کلاس‌ها را نیز با خود برده است؛ زیرا درحال حاضر یا اصلا کلاسی برگزار نمی‌شود یا اینکه اگر هم برگزار شود، به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی با حضور تعداد محدودی از افراد برگزار می‌شود.
در این شرایط جمعیت هلال‌احمر مثل همیشه ایده‌پردازی کرده و نه‌تنها آموزش‌هایش را تعطیل نکرده، بلکه کلاس‌هایش را طوری برنامه‌ریزی کرده، تا همه مردم در هرجای کشور بتوانند در این کلاس‌های تابستانی شرکت کنند و آموزش‌های لازم را فرا بگیرند. برای شرکت در این دوره‌ها نه نیاز است که به مرکز آموزشی بروید و نه هزینه‌ای بپردازید. برای شرکت در این کلاس‌ها کافی است یا گوشی موبایل داشته باشید یا تبلت و لپ‌تاپ. کافی است  وسیله‌ای داشته باشید که بتواند شما را چند دقیقه‌ای به اینترنت وصل کند، آن‌‌وقت است که می‌توانید از این آموزش‌ها استفاده کنید.   
اولین مدرسه تابستانی هلال‌احمر با هدف کاهش آسیب به مردم و با شعار «خانواده آماده در مخاطرات» از ابتدای مردادماه آغاز به کار کرده و محتواهای آموزشی این کلاس‌ها توسط اساتید مجرب جمعیت هلال‌احمر آماده شده، تا کودکان و نوجوانان در دوران قرنطینه از این آموزش‌ها جا نمانند و هرکدام به همراه خانواده‌هایشان عضوی از جمعیت آماده در مخاطرات باشند.

آموزش‌ها برای همه
کرونا که آمد، ترس از ابتلا به این ویروس موذی سبب شده که کمتر کسی برای رفتن به کلاس‌های تابستانی رغبتی نشان دهد و حتی اگر دانش‌آموزان نیز بخواهند در این کلاس‌ها شرکت کنند، خانواده‌ها مانع شده و از تردد آنها جلوگیری می‌کنند. اما در این میان ظرفیت فضای مجازی به کمک جمعیت هلال‌احمر آمد؛ زیرا پیش از این کرونا دانش‌آموزان را با کلاس‌های آنلاین آشنا کرده و این بهانه‌ای شد که دوباره فضای مجازی به‌عنوان مرکز اصلی آموزش‌ها مورد استفاده قرار بگیرد. برنامه‌ریزی‌های دقیقی برای استفاده بهتر از این فضای مجازی  صورت گرفته است. یکی از این مواردی که به آن توجه شده، این بود که این آموزش‌ها طولانی نباشد و در مدت کوتاه بتواند اطلاعات زیادی را به دانش‌آموزان منتقل کند. از سوی دیگر، نیازی به حجم بالای اینترنت نداشته باشد و در دسترس همه قرار بگیرد. پس از بررسی این مسائل و انتخاب مربیان زبده جمعیت هلال‌احمر، آموزش‌ها کلید خورد.
مهم‌ترین مخاطرات شناسایی در 44 سرفصل درفهرست آموزش‌ها قرار گرفته‌اند. این آموزش‌ها به صورت فیلم و انیمیشن‌های 10دقیقه‌ای آماده و در اختیار همه گروه‌های سنی قرار می‌گیرد. دانش‌آموزان و علاقه‌مندان با گذراندن دوره‌های این مدرسه تابستانی می‌توانند با مخاطرات طبیعی و غیرطبیعی در داخل کشور آشنا شوند، منوط به اینکه این آموزش‌ها و فیلم‌هایی که در فضای مجازی بارگذاری می‌شود را دنبال کنند. از سوی دیگر، با بحث زلزله به‌طور کامل آشنایی پیدا می‌کنند؛ اینکه علل زلزله درکشور ما چیست و در قبل و بعد از زلزله چه اقداماتی باید انجام دهیم. آموزش‌های دیگری است که در این دوره گنجانده شده است. بعد از آن دوره‌های حوادث انسان‌ساز برگزار می‌شود و بحث‌هایی مانند ارزیابی بیمار، تنفس مصنوعی، خفگی، علایم حیاتی، خونریزی‌ها، شکستگی‌ها، قطع اندام، آتل‌بندی، غش، صرع، مسمومیت‌ها، زخم‌ها، سکته قلبی و سوختگی‌ها، ازجمله سرفصل‌هایی است که در این مدرسه ارایه خواهد شد.
در تمام این دوره‌ها علاوه بر آشنایی با این موارد، نحوه و نوع مقابله با این خطرات نیز آموزش داده می‌شود و آنهایی که این دوره‌ها را سپری می‌کنند، می‌توانند با کمک‌های اولیه به‌طور اجمالی آشنایی پیدا کنند. برای این کلاس‌ها از بهترین اساتید سازمان امدادونجات استفاده شده و این اساتید با بیان شیوا، به‌روزترین آموزش‌های امدادونجات را ارایه می‌دهند. در واقع اگر دانش‌آموزی بالای 10‌سال سن دارد و به این آموزش‌ها علاقه‌مند است، ساعت 19 هرشب سری به اینستاگرام جمعیت هلال‌احمر و سایر شبکه‌ها و کانال‌های این جمعیت بزند و این آموزش‌ها را دنبال کند، هرچند که قرار است این آموزش‌ها در شبکه شاد نیز بارگذاری شود تا مورد استفاده همه دانش‌آموزان قرار گیرد.
اما شرکت در این کلاس‌ها بی‌نتیجه نیست. 43روز بعد از شروع اولین دوره کلاس‌ها آزمونی به صورت آنلاین برای آنهایی که همه کلاس‌ها را گذرانده‌اند، برگزار می‌شود و قرار است گواهینامه‌ای نیز برای افرادی که در این آزمون موفق می‌شوند، ارایه شود.  تجربه‌های پیشین برگزاری دوره‌های آنلاین جمعیت هلال‌احمر نشان داده است که مردم به این دوره‌ها خصوصا در زمانی که در قرنطینه هستند، توجه زیادی نشان می‌دهند. در دوره‌ای که در مورد پیشگیری از مخاطرات زلزله برگزار شد، بیش از 72‌هزار نفر شرکت کردند و در بحث ویروس‌ کرونا 400‌هزار نفر دوره آنلاین پیشگیری از کرونا را در سایت جمعیت هلال‌احمر گذراندند و این در برگزاری دوره‌های آنلاین یک رکورد به شمار می‌رود.
به گفته نواب شمسی‌پور، مدیرکل آموزش همگانی معاونت ‏آموزش جمعیت هلال‌احمر درحال حاضر مذاکراتی نیز با روبیکا درحال انجام است که این دوره‌ها در اپلیکیشن روبیکا نیز بارگذاری و مورد استفاده قرار گیرد، هرچند امیدواریم که پس از اتمام محدودیت‌های کرونایی دوره حضوری برای افرادی که در دوره آنلاین شرکت کرده‌اند، برگزار کنند تا پس از گذراندن دوره 15ساعته این آموزش‌ها را به صورت عملی نیز فرا بگیرند و درنهایت به عضویت جمعیت هلال‌احمر دربیایند.
او توضیح می‌دهد که قرار است این آموزش‌ها در پادگان‌ها نیز ارایه شود و درصورت امکان شبکه آموزش نیز این فیلم‌های 10دقیقه‌ای را پخش کند، هرچند که این فیلم‌ها و انیمیشن‌ها در شبکه‌های مجازی جمعیت هلال‌احمر بارگذاری شده است و هرکسی، هر زمانی که بخواهد، می‌تواند به آنها دسترسی داشته باشد، اما افراد علاقه‌مند به این دوره‌ها باید گوش به زنگ باشند که آزمون این مدرسه تابستانی بین سیزدهم تا پانزدهم مردادماه برگزار می‌شود و حواس‌شان باشد که از این آزمون جا نمانند. این محتواهای آموزشی هر روز ساعت 19 در شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام به آدرس Iranian_Rcs و شبکه آپارات نیز به آدرس Iranian_rcs ارایه خواهد شد.


تعداد بازدید :  215