شماره ۲۰۲۹ | ۱۳۹۹ چهارشنبه ۸ مرداد
صفحه را ببند
انتخابات ریاست جنجال‌ساز شد
دعوای قهرمانان برای رسیدن به کمیسیون ورزشکاران

[شهروند] در روزهایی که ورزشکاران المپیکی اکثرا خانه‌نشین شده‌اند یا به ‌صورت انفرادی تمرینات خود را پیگیری می‌کنند، برگزاری یک انتخابات داخلی در کمیسیون ورزشکاران باعث ایجاد حاشیه و جناح‌بندی بین ورزشکاران ایرانی شد. دیروز کار به جایی رسید که حتی چند مدال‌آور المپیکی ایران با یکدیگر مشاجره لفظی پیدا کردند و نزدیک بود حتی انتخابات هم لغو شود. اما در این میان، هادی ساعی که نقش اول جنجال‌های دیروز بود،‌ به‌عنوان رئیس انتخاب شد؛ اگرچه همچنان ابهام‌های زیادی پیرامون این کمیسیون وجود دارد که در ادامه آنها را مطرح می‌کنیم.

ساعی با توپ پر آمد و رئیس شد
هادی ساعی که قبل از رأی‌گیری برای انتخاب رئیس و نایب‌رئیس کمیسیون ورزشکاران با حمید سوریان جنگ لفظی و رسانه‌ای پیدا کرده بود، دیروز هم با توپ پر وارد جلسه شد. پرافتخارترین قهرمان المپیکی تاریخ ایران که نماینده کمیسیون ورزشکاران در هیأت اجرایی در سال‌های اخیر بوده، به انتخاب بهداد سلیمی و حمیده عباسعلی از سوی رئیس کمیته ملی المپیک اعتراض کرد و آن را غیرقانونی دانست. بحث بر سر این موضوع آن‌قدر بالا گرفت که بهداد سلیمی نزدیک بود با حالت قهر جلسه را ترک کند. از سوی دیگر، قاسم رضایی با حمله به ‌هادی ساعی اعلام کرد او زیر قولش زده و برخلاف گفته‌اش کاندیدای ریاست شده است. در این میان کیکاووس سعیدی، دبیرکل کمیته ملی المپیک که سعی می‌کرد ‌هادی ساعی را متقاعد کند، در واکنش به لحن تند او، از او به کنایه خواست که جای دبیرکل بنشیند و جلسه را اداره کند! این جو نزدیک بود کار را به لغو انتخابات بکشد؛ موضوعی که الهه احمدی و زهرا نعمتی هم موافق آن بودند، اما اعلام رئیس کمیسیون بین‌الملل کمیته ملی المپیک مبنی بر تأییدیه IOC روی اساسنامه پیشنهادی ایران، باعث شد شرایط برای رأی‌گیری فراهم شود. درنهایت هم بعد از رأی‌گیری‌ هادی ساعی در رقابت با زهرا نعمتی توانست به‌عنوان رئیس انتخاب شود و مجتبی عابدینی هم نایب‌رئیس کمیسیون شد.

کمیسیونی با ورزشکاران بازنشسته!
هادی ساعی، کمیل قاسمی، مجتبی عابدینی، سعید حسنی‌پور، قاسم رضایی، حمیدرضا قلی‌پور، یوسف کرمی، مهدی کامرانی، زهرا نعمتی، الهه احمدی، آرش میراسماعیلی، علیداد ساوه‌شمشکی، حسن تفتیان، افشین نوروزی، مهسا جاور، بهداد سلیمی و حمیده عباسعلی 17 عضو فعلی کمیسیون ورزشکاران کمیته ملی المپیک هستند. نکته عجیب اینجاست که بیش از نیمی از اعضای این کمیسیون، ورزش حرفه‌ای را کنار گذاشتند و درحال حاضر ورزشکار محسوب نمی‌شوند. آیین‌نامه عجیب این کمیسیون هم که به ورزشکاران المپیکی تا سه‌دوره قبلی اجازه می‌دهد کاندیدا شوند، این راه را برای ورزشکاران بازنشسته باز می‌گذارد تا حتی 10‌سال بعد از کناررفتن از دنیای قهرمانی در کمیسیون عضویت داشته باشند. به‌عنوان مثال آرش میراسماعیلی هم‌اکنون رئیس فدراسیون جودو است، اما در کمیسیون ورزشکاران هم عضویت دارد. یا‌ هادی ساعی که حالا به‌عنوان رئیس کمیسیون انتخاب شده، آخرین‌بار ‌سال 2008 در المپیک حاضر شد و از دنیای قهرمانی خداحافظی کرد.

نماینده بین‌المللی، غایب در ایران
چندی پیش اعضای کمیسیون ورزشکاران دور هم جمع شدند و بعد از تهیه یک فهرست 10نفره، به این تصمیم رسیدند که سعید معروف می‌تواند نماینده ایران در انتخابات کمیسیون ورزشکاران کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) باشد؛ انتخاباتی که قرار است درحاشیه المپیک توکیو با رأی‌گیری از همه ورزشکاران حاضر در این رویداد انجام شود. نکته عجیب اما اینجاست که سعید معروف نه‌تنها در کمیسیون ورزشکاران کمیته ملی المپیک ایران حضور ندارد، بلکه هیچ ارتباطی هم بین او و اعضای حاضر در این کمیسیون نیست! مشخص نیست بر چه اساسی سعید معروف با کمترین میزان تعامل با کمیسیون ورزشکاران و کمیته ملی المپیک برای این انتخابات معرفی شده؛ درحالی ‌که حتی یکی از اعضای داخلی این کمیسیون هم نیست.

کمیسیون ورزشکاران چه کرد؟
کمیسیون ورزشکاران که در آخرین روزهای دوره قبلی ریاست کمیته ملی المپیک برای اولین‌بار برپا شد، در یک‌سال اخیر هیچ فعالیت خاصی نداشته و قبل از آن فعالیت‌هایش بیشتر داخلی بوده است. اگر از ورزشکاران بپرسید که در سه‌سال اخیر و بعد از تشکیل این کمیسیون چه اتفاق مثبتی برای شما رخ داده، کمتر پاسخ مثبتی به این ماجرا می‌دهند. تنها اتفاقاتی که باعث شده نگاه‌ها به کمیسیون ورزشکاران جلب شود، دعواهای رسانه‌ای بین ورزشکارانی بود که قبلا با هم رفیق بودند. نمونه‌اش همین اختلافات اخیر بین ‌هادی ساعی و حمید سوریان که جزو اسطوره‌های ورزش ایران به شمار می‌روند. دیروز هم شاهد افزایش اختلافات بین ورزشکاران المپیکی ایران بودیم. درنهایت این ماجراها باعث جناح‌بندی بین ورزشکاران ایرانی خواهد شد؛ مسأله‌ای که فقط برای رسیدن به یک صندلی رخ می‌دهد. باید امیدوار بود ‌هادی ساعی که دیروز برای اجرای قانون حاضر بود با همه رفقای خود دعوا کند، از این پس به دغدغه ورزشکاران هم رسیدگی کند و حتی با آنها برای نظردادن در هیأت اجرایی کمیته ملی المپیک هم مشورت کند.

 


تعداد بازدید :  408