شماره ۲۰۳۰ | ۱۳۹۹ پنج شنبه ۹ مرداد
صفحه را ببند
ابهام‌های عجیب در قرارداد سرمربی تیم‌ملی
با گذشت 5ماه از سپردن نیمکت تیم‌ملی به اسکوچیچ اما هنوز هیچ شفاف‌سازی درباره مبلغ قرارداد او و دستیارانش انجام نشده است

[شهروند] در زمانی که دراگان اسکوچیچ به‌عنوان سرمربی تیم‌ملی ایران انتخاب شد،‌ در نتیجه مذاکرات صورت‌گرفته تصمیم گرفته می‌شود که این مربی از دو دستیار خارجی و دو دستیار ایرانی در کادر خود استفاده کند. اما نکته قابل تأمل اینجاست که تا به امروز هیچ شفاف‌سازی دقیقی درباره جزئیات قرارداد اسکوچیچ در رسانه‌ها توسط مدیران فدراسیون انجام نشده و هیچ‌کسی نمی‌داند که مکانیزم حضور آنها در تیم‌ملی به چه شکل خواهد بود. اتفاقات حاشیه‌ای مربوط به دستیاران اسکوچیچ اما به قدری زیاد بوده که بررسی جزئیات آن می‌تواند برای جامعه فوتبال جالب باشد.
قرارداد دستیاران نهایی نشده است
ملادین زگانیر مربی گلرهای تیم‌ملی کویت که قبلا در تیم زیر 21ساله‌های کرواسی کار می‌کرد و همچنین در تیم‌ملی اسلونی نیز حضور داشت، به‌عنوان مربی دروازه‌بانان تیم‌ملی در کنار اسکوچیچ فعالیت خواهد کرد. تونی اوسنیچ دوست و همکار بسیار نزدیک سرمربی تیم‌ملی هم که سابقه بازی در تیم کایزرسلاترن آلمان را در کارنامه دارد، هم قرار است به‌عنوان دستیار اول در تیم‌ملی حضور داشته باشد. طبق اعلام مدیران فدراسیون فوتبال وحید ‌هاشمیان و کریم باقری هم دو مربی ایرانی حاضر در کادر فنی تیم‌ملی خواهند بود که هنوز حضور آنها به صورت رسمی نهایی نشده است.‌ هاشمیان که با فدراسیون قرارداد دارد و همه چیز برای ادامه همکاری با تیم‌ملی به تصمیم خودش بستگی دارد. کریم باقری با وجود برگزاری جلسات با اسکوچیچ و مدیران فدراسیون هنوز تصمیم نهایی را برای ادامه همکاری نگرفته است و پاسخ نهایی را به بعد از پایان کار پرسپولیس در این فصل موکول کرده است.
ماجرای غرامت به صنعت نفت آبادان
وقتی فدراسیون فوتبال تا به امروز هیچ شفاف‌سازی دقیقی درباره جزئیات قرارداد کادر فنی تیم‌ملی منتشر نکرده، پس هیچ اخبار و اطلاعات رسمی در این رابطه وجود ندارد. در چنین وضعیتی هیچ چاره‌ای نیست، جز اینکه برای سر درآوردن از آن چیزی که حقیقت است، اخبار  و روایت‌های مختلف را مثل قطعات یک پازل در کنار هم قرار داد تا به یک تصویر از واقعیت رسید. درباره اسکوچیچ که همه می‌دانند قرارداد او با فدراسیون در مرحله اول 200‌هزار یورو بوده و معادل ریالی آن را به قیمت روز صرافی بانکی در زمان هر قسط، مدیران فدراسیون فوتبال باید به این مربی پرداخت کنند. آپشن‌های قابل توجه مالی هم برای پیروزی در هر مسابقه در قرارداد درنظر گرفته شده است. مشکل کنونی به وجود آمده در قرارداد این مربی اما بدهی 70‌هزار یورویی او به باشگاه صنعت نفت آبادان با حکم فیفاست که باید پرداخت شود. فدراسیون به این مربی وعده رسمی داده که یا این مشکل را حل می‌کند یا وظیفه پرداخت را برعهده می‌گیرد که اعضای هیأت‌رئیسه با پرداخت 70‌هزار دلاری بدهی از سوی فدراسیون به جای اسکوچیچ موافقت نکرده‌اند و این مسأله تبدیل به بحران شده است. اسکوچیچ تلویحا به مدیران فدراسیون گفته اگر این مبلغ را پرداخت نکنند، آن‌وقت از سمت خود استعفا خواهد داد.
چالش‌های اساسی در مبلغ پرداختی به دستیاران
ابهامات قرارداد نفر اول کادر فنی تیم‌ملی درشرایطی است که قرارداد دستیاران او هم با چالش‌ و حاشیه‌هایی اساسی روبه‌رو بوده است. در زمان مذاکرات برای شروع همکاری،‌ یک تیم حقوقی 7نفره در فدراسیون فوتبال وظیفه نگارش متن قرارداد مربیان تیم‌ملی را برعهده گرفته بود و با توجه به شرایط اقتصادی فدراسیون فوتبال تصمیم گرفته شده بود که قرارداد دستیاران خارجی اسکوچیچ با شرایط و آپشن‌های خاص به امضا برسد. پس تصمیم گرفته می‌شود که هرکدام از آنها دریافتی ماهانه 90‌میلیون تومانی از فدراسیون فوتبال داشته باشند و قرار بود که این قرارداد به امضا برسد.
پیچیدگی‌های پرداختی ریالی یا یورویی
وقتی پیش‌نویس تیم حقوقی تبدیل به متن قرارداد می‌شود اما پیگیری برخی از مدیران نشان می‌دهد که این تصمیم با تغییراتی حیرت‌انگیز روبه‌رو شده و در قرارداد دستیاران اسکوچیچ آمده که آنها هرکدام باید ماهانه 7هزار و250 یورو دریافتی از فدراسیون داشته باشند که با قیمت کنونی ارز حدود 170‌میلیون تومان در هر ماه می‌شود. البته تغییرات به وجود آمده به قدری عجیب بوده که دوباره از سوی برخی مدیران دستور داده می‌شود که مسأله مورد بازنگری قرار بگیرد. در نتیجه در آخرین تصمیم گویا مدیران قرارداد دستیاران اسکوچیچ را به 5هزارو500 یورو در هر ماه کاهش داده‌اند و همچنین گفته شده که با آنها قرارداد 6ماهه امضا شود. البته با توجه به عدم شفاف‌سازی فدراسیون هیچ خبر رسمی در این رابطه وجود ندارد و از مدیران فدراسیون این انتظار وجود دارد که درباره این ابهامات و تغییرات به وجود آمده شفاف‌سازی قانع‌کننده‌ای برای اهالی فوتبال داشته باشند. البته خیلی بعید است که آنها به راحتی بیایند این اخبار و حواشی به وجود آمده را به خاطر برخی مصلحت‌‌ها تأیید کنند، اما روایت قرارداد دستیاران اسکوچیچ و دستکاری‌شدن آن نشان می‌دهد که در فدراسیون اتفاقات عجیب و غریبی رخ می‌دهد.
قرارداد مربیان ایرانی چطور خواهد بود؟
با تصمیم نهایی فدراسیون اگر روایت‌ تعریف‌شده درست باشد،‌ الان دستیاران خارجی اسکوچیچ در هرماه باید حدود 130‌میلیون تومان حقوق از فدراسیون بگیرند و رقم قرارداد هرکدام از آنها برای 6ماه همکاری می‌شود حدود 780‌میلیون تومان! حالا باید این سوال را مطرح کرد که کریم باقری که گران‌ترین مربی شاغل در لیگ‌برتر است و وحید ‌هاشمیان به چه شکل خواهد بود. مربیان ایرانی کمتر از دستیاران خارجی اسکوچیچ دریافتی خواهند داشت یا بیشتر؟ نظر خود دراگان اسکوچیچ درباره تعیین دستمزد دستیارانش چه خواهد بود؟ آیا کریم باقری برای چند بازی حاضر می‌شود قید قرارداد و جایگاه فوق‌العاده خود در پرسپولیس را بزند؟ اینها سوالاتی است که گذر زمان جواب آن را مشخص خواهد کرد.
چالش رئیس جدید درباره سرمربی تیم‌ملی
آخرین موضوع مهم درباره قرارداد کادر فنی تیم‌ملی اما مربوط به خود دراگان اسکوچیچ است. تیم‌ملی ایران در مرحله اول مقدماتی جام‌جهانی شرایط بسیار سختی دارد و برای صعود به مرحله بعدی باید هر چهار بازی آینده خود را با پیروزی پشت‌سر بگذارد. قرارداد اسکوچیچ تا پایان جام‌ملت‌های آسیای ‌سال 2023 تنظیم شده و اگر تیم‌ملی از گروه خود صعود کند، او سرمربی تیم‌ملی خواهد ماند. به این ترتیب وقتی انتخابات فدراسیون برگزار شود،‌ مدیر جدید با یک چالش بسیار بزرگ و مهم درباره قرارداد کادرفنی تیم‌ملی روبه‌رو خواهد بود؛ یعنی درصورت صعود تیم‌ملی دیگر اگر رئیس جدید بخواهد مربی بزرگ خارجی را به تیم‌ملی بیاورد،‌ نمی‌تواند چنین ریسک بزرگی را انجام بدهد؛ چون آن‌وقت باید ضرر و زیانی هنگفت به سرمربی کنونی تیم‌ملی پرداخت شود. 


تعداد بازدید :  709