شماره ۲۰۳۰ | ۱۳۹۹ پنج شنبه ۹ مرداد
صفحه را ببند
برگزاری مراسم متفاوت حج در همه‌گیری کرونا

  [ آیا باتراوی- خبرنگار ] زائران مسلمان روز چهارشنبه با پوشیدن ماسک در گروه‌های کوچک، بعد از سپری‌کردن مدتی در قرنطینه برای شرکت در مراسم حج وارد مکه شدند. مراسم حج امسال از نظر تاریخی که به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا پذیرای تعداد کمتری از زائران است، منحصربه‌فرد برگزار می‌شود.
شرکت در این مراسم برای مسلمانان اهمیت بسیاری دارد؛ ‌چون فقط یک بار در طول زندگی‌شان اتفاق می‌افتد.
به گزارش آسوشیدپرس، مراسم حج به منظور ایجاد تواضع و اتحاد در میان مسلمانان چه از لحاظ فیزیکی و چه روحی برگزار می‌شود. اما در مراسم امسال زائرانی که از اقشار مختلف هستند، به جای آنکه شانه به شانه یکدیگر بایستند، با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در گروه‌های حداکثر 20 نفره حرکت می‌کنند تا احتمال انتقال ویروس کرونا را کاهش دهند.
مسلمانان معمولا به همراه اعضای خانواده خود در این مراسم شرکت می‌کنند. در سال‌های گذشته، دیدن پدر و مادرهایی که کودکان‌شان را روی کول خود حمل می‌کردند و مردانی که پدر و مادر مسن خود را نشسته و بر روی ویلچر راه می‌بردند تا به کامل‌کردن مراسم حج به آنها کمک کنند، عادی بود. در سال‌های گذشته آن چیزی که تجربه این مراسم را چالش‌برانگیز و باارزش می‌کرد تماشای جمعیتی بیش از 2‌میلیون و پانصد‌هزار نفر از  مردم جهان بود که با یکدیگر نماز می‌خواندند، غذا می‌خورند و توبه می‌کردند.
اما امسال زائران غذاهای بسته‌بندی‌شده را تنها در اتاق‌های هتل خود می‌خورند و با فاصله از یکدیگر دعا می‌کنند. دولت عربستان‌ سعودی تمام هزینه‌های مربوط به سفر، اقامت، غذا و بهداشت را پرداخت می‌کند.
این تجربه بسیار متفاوت فرصتی را برای زائران به وجود می‌آورد تا از گناهان گذشته خود طلب بخشش و ایمان خود را عمیق‌تر کنند.
عمار خالد، زائر هندی بیست‌ونه ساله که در عربستان به دنیا آمده و بزرگ شده می‌گوید که در مراسم حج تنهایی شرکت می‌کند اما برای عزیزانش دعا می‌کند.
خالد می‌گوید: «کلمات نمی‌توانند توضیح دهند که چقدر خوشبختم و چقدر این مراسم شگفت‌انگیز است. آنها تمام مقررات لازم را اجرا کرده‌اند.»
برای نخستین‌بار در تاریخ عربستان دولت سعودی ورود مسلمانان خارجی را به این کشور برای مراسم حج ممنوع کرد تا گسترش ویروس کرونا را محدود کند. به جای آن، ‌هزار نفر از ساکنان عربستان انتخاب شدند تا در مراسم امسال شرکت کنند. دوسوم این جمعیت را شهروندان خارجی از 160 ملیت مختلف تشکیل می‌دهند که معمولا در مراسم حج شرکت می‌کنند. یک‌سوم آنها هم پرسنل امنیتی سعودی و تیم‌های پزشکی هستند.
زائران در مراسم امسال تنها می‌توانند از چشمه زمزم آب بخورند که در بطری‌های پلاستیکی ارایه می‌شوند.
 سنگ‌ریزه‌هایی که به سوی جمره برای دورکردن شیطان پرتاب می‌شوند از قبل برای زائران ضدعفونی شده و داخل کیسه‌هایی قرار گرفته‌ است.
زائران در طول مراسم حج سجاده مخصوص به خود را دارند و لباس‌های مخصوصی به تن می‌کنند که دارای لایه‌ای است از سیلور نانو تکنولوژی که به گفته مقامات سعودی به از بین بردن باکتری‌ها کمک و لباس‌ها را ضدآب می‌کند. به زائران برای جلوگیری از نور مستقیم آفتاب چتر داده می‌شود. حوله، صابون، مایع ضدعفونی‌کننده و دیگر لوازم مورد نیاز نیز در اختیار زائران قرار می‌گیرد. علاوه بر اینها کلاس‌های آنلاین نیز در زبان‌های مختلف برگزار می‌شود تا درباره آنچه که از حج انتظار دارند و قوانین و مقررات آن به زائران توضیحاتی ارایه شود.
حنان بلخی متخصص بیماری‌های عفونی و یکی از مقامات سازمان جهانی بهداشت است. او می‌گوید: «پادشاهی عربستان سعوی باید این اقدامات را اجرا کند تا ما از این تجربه یاد بگیریم. در حین برگزاری چنین مراسمی، عربستان و دیگر کشورهای جهان بهترین راه را برای کاهش ابتلا به ویروس کرونا یاد می‌گیرند.»

 


تعداد بازدید :  270