شماره ۲۰۳۴ | ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۴ مرداد
صفحه را ببند
حقیقت تلخ در مورد کووید-19 و اقتصاد جهان

  [ رابرت رایش | استاد سیاست عمومی در دانشگاه کالیفرنیا ] دونالد ترامپ روز دوشنبه گفت: «احیای اقتصادی بسیار قوی در جریان است.» سپس دپارتمان تجارت گزارش داد که اقتصاد آمریکا در فاصله میان آوریل و ژوئن با بیشترین سرعت خود در حدود 70‌سال گذشته کوچک شده است. این سقوط اقتصادی، همه رشد اقتصادی پنج‌سال گذشته را از بین برده است. اما این حقایق هم نتوانسته جلوی ترامپ را بگیرد. او پنج ماه است که در مورد ویروس کرونا دروغ می‌گوید و حالا تلاش می‌کند رسانه‌های اجتماعی را با این دروغ‌ها پر کند تا بتواند افکار عمومی را تا روز انتخابات فریب دهد.او روز سه‌شنبه دوباره خطاب به آمریکایی‌ها گفت که بازگشت «خیلی طول نخواهد کشید.»
اما همه شاخص‌ها نشان می‌دهد که پس از یک رشد کوچک در ماه ژوئن، اقتصاد آمریکا نزولی بوده است. رزرو رستوران‌ها کاهش پیدا کرده، ترافیک و شلوغی در فروشگاه‌ها کم شده، تعداد زیادی از کسب‌وکارهای کوچک تعطیل شده‌اند و بازگشت ناچیزی در سفرهای هوایی ایجاد شده است. پس برنامه ترامپ برای احیای اقتصادی چیست؟ چیزی که در چند ماه گذشته گفته فقط همین بوده: «همه‌ جا را باز کنید!»او می‌خواهد تا مردم این را باور کنند که دستورات برای بستن کسب‌وکارها که از ماه مارس آغاز شد، دلیل این شرایط نزولی اقتصاد است، بنابراین بازگشایی کسب‌وکارها این شرایط را به حالت قبلی بازمی‌گرداند.مزخرف است. در حقیقت این ویروس بوده که باعث این شرایط اقتصادی شده و حالا موج دوباره کرونا باعث کاهش دوباره اقتصاد است. این ویروس دوباره در حال شیوع است، چراکه فرمانداران و دولت‌های محلی به خاطر اصرارهای پیاپی ترامپ، پیش از موعد یعنی پیش از آنکه بتوانند ویروس را کنترل کنند، دستور بازگشایی را داده‌اند. شواهد هم چیزی جز این را نمی‌گوید. ویروس در مناطقی دوباره شیوع پیدا کرده است که زودتر بازگشایی شدند؛ مناطقی مثل فلوریدا، کارولینای جنوبی، تگزاس و قسمت زیادی از بخش جنوبی آمریکا.حالا به علت بازگشت کرونا، بسیاری از این ایالت‌ها تعطیل شده‌اند یا در حال اعمال مجدد محدودیت‌ها هستند. اما باید بدانید که این محدودیت‌ها دلیل کاهش رشد اقتصادی نیست. دلیل منطقی و ضروری این کاهش رشد اقتصادی این است که به پاندمی کرونا اجازه داده شده است تا از کنترل خارج شود.نکته قابل توجه این است که اقتصاد آمریکا در حالی رو به کاهش است که دولت میلیاردها دلار را به این ایالت‌ها تزریق کرده است. اما اگر تزریق این پول‌ها متوقف شود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟جمهوری‌خواهان سنای آمریکا در مورد تخصیص بودجه بیشتر نمی‌توانند با یکدیگر موافق باشند، چه رسد به اینکه بخواهند با دموکرات‌ها به توافق برسند. این درحالی است که ترامپ همچنان می‌گوید «برای ما اهمیتی ندارد» که به توافقی در این زمینه برسیم.که این به آن معناست که این هفته بیش از 30‌میلیون آمریکایی دیگر نمی‌توانند 600 دلار اضافی را به صورت هفتگی دریافت‌کنند. در نتیجه ده‌ها‌میلیون نفر دیگر قادر به پرداخت اجاره‌ها یا اقساط ماهیانه نخواهند بود. بسیاری گرسنه خواهند شد و این شرایط اقتصادی باز هم نزول خواهد داشت.کاخ سفید می‌گوید که پرداخت بیش از این کمک‌های دولتی برای بیکاری، کارگران را تشویق می‌کند که به دنبال شغل نروند، چراکه برخی از آنها بیش از زمانی که کار می‌کردند، از این کمک‌ها درآمد دارند. لری کولو یکی از مشاوران ترامپ گفته است: «ما نمی‌خواهیم باعث ایجاد حس نبود تمایل برای کار شویم.»
این هم مزخرف است. مطالعه‌ای که اقتصاددان‌های دانشگاه ییل انجام داده‌اند، هیچ‌گونه شواهدی را پیدا نکرده است که مردمی که شغل‌های خود را از دست داده‌اند، می‌خواهند شرایط‌شان به همین صورت باقی بماند، کار نکنند و بیمه بیکاری دریافت کنند. در حقیقت «کارگران بیش از دیگران  مایلند خیلی سریع‌تر بتوانند سر کارهای خود بازگردند.»
اما افراد نمی‌توانند به کارهای خود بازگردند، چراکه کارهای کمی برای انجام‌‌دادن باقی مانده است. چهارده‌میلیون نفر بیش از شغل‌های موجود، بیکار هستند. در حقیقت این کمک‌های دولتی باعث شده سه‌میلیون نفر سر کارهایشان باقی بمانند، چراکه این پول‌ها به جیب کسانی رفته است که آن را خرج می‌کنند تا فعالیت‌های اقتصادی ادامه یابد. اما با کاهش این کمک‌‌های دولتی، پول کمتری به جیب مصرف‌کنندگان خواهد رفت و در نتیجه میلیون‌ها شغل دیگر هم از بین خواهد رفت.

 


تعداد بازدید :  195