شماره ۲۰۳۴ | ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۴ مرداد
صفحه را ببند
هنوز در عمده مراکز عرضه، ماسک بیش از نرخ مصوب به فروش می‌رسد
الزام ثبت فرآیند تولید تا فروش ماسک در سامانه جامع تجارت

[شهروند] پس از آنکه اواخر تیرماه و بعد از دامنه‌دارشدن انتقادهای بسیار به قیمت بالا و سلیقه‌ای ماسک، مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت صمت برای این محصولات قیمت مصوب اعلام کرد، تا‌به‌حال مشاهدات میدانی حاکی از این است که هنوز عمده مراکز عرضه ماسک اعم از داروخانه‌ها و دیگر مراکز ماسک‌های خود را با این نرخ‌ها به فروش نمی‌رسانند. از همین‌رو، روز گذشته دبیر کارگروه مقابله با کرونا وزارت صنعت، معدن و تجارت از الزام ثبت فرآیندهای تولید و عرضه ماسک در سامانه جامع تجارت خبر داد؛ موضوعی که به نظر می‌رسد پس از عدم توفیق در کنترل روند تولید، عرضه و درنهایت فروش به قیمت مصوب صورت می‌پذیرد.

الزامی برای کنترل قیمت ماسک
دبیر کارگروه مقابله با کرونا وزارت صنعت، معدن و تجارت روز گذشته گفت: «طبق بخشنامه به سازمان‌های استان‌ها، تمام واحدهای تولید مواد اولیه ماسک، تولیدکنندگان ماسک صنعتی و کارگاهی، شرکت‌های پخش، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مجازی، داروخانه‌ها و خرده‌فروشان موظفند فرآیندهای مرتبط با تولید یا عرضه ماسک را در سامانه جامع تجارت یا سامانه ussd ثبت کنند.»
جمشید گلپور با اشاره به تولید گسترده روزانه ماسک درکشور و نظارت‌های ویژه در این حوزه افزود: «درج‌نکردن اطلاعات تولید و فروش منجر به قطع سهمیه واحد متخلف و به منزله عرضه خارج از شبکه و قاچاق تلقی می‌شود.» او همچنین از واحدهای توزیعی کشور خواست، که اسناد مالی معتبر خرید ماسک را جهت کنترل و نظارت بر شبکه‌های توزیع نگهداری کنند و درصورت خرید بالاتر از قیمت صنعت، معدن و تجارت، مدارک را در اختیار سازمان استان قرار دهند.
به نظر می‌رسد این دستورالعمل جدید پس از توفیق‌نیافتن در کنترل قیمت‌ها در بازار ماسک و برای کنترل بر وضع موجود به کار بسته خواهد شد. موضوع عدم توفیق وزارت صمت در کنترل قیمت ماسک موضوعی است که روز دوشنبه نایب‌رئیس انجمن داروسازان تهران نیز آن را تأیید کرد و گفت: «ماسک سه‌لایه پرستاری صنعتی با قیمت مصوب دولتی در داروخانه‌ها پیدا نمی‌شود، اما همان برندهایی که ماسک صنعتی تولید می‌کنند، اقلام‌‌شان در بازار آزاد به وفور یافت می‌شود که این‌ ماسک‌ها را بدون فاکتور و با قیمت حداقل ۲هزار تومان به داروخانه ارایه می‌کنند.»
بهمن صبور، نایب‌رئیس انجمن داروسازان تهران، درباره وضع توزیع ماسک در داروخانه‌ها از سوی وزارت صمت نیز گفت: «هیچ ماسک صنعتی را با قیمت مصوب دولتی به داروخانه‌ها ارایه ندادند که داروخانه بتواند آن را با قیمت مصوب دولتی عرضه کند. متأسفانه می‌بینیم که این ماسک‌ها در سوپرمارکت‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و جاهایی به غیر از داروخانه‌ها با قیمت‌های بالا عرضه می‌شود و همین ماسک‌ها بدون فاکتور و با قیمت بالای ۲هزار تومان به داروخانه‌ها هم ارایه می‌شود.»
او با اشاره به اینکه به هیچ‌عنوان نظارتی روی این موضوع وجود ندارد و کسی هم با این موضوع برخورد نمی‌کند، گفت: «متأسفانه نظارتی روی توزیع ماسک سه‌لایه پرستاری صنعتی با قیمت مصوب دولتی نیست.» نایب‌رئیس انجمن داروسازان تهران همچنین نسبت به عرضه‌نشدن ۱۸‌میلیون ماسک دپوشده در داروخانه‌ها که پیشتر وزارت صمت وعده آن را داده بود نیز، ابراز نارضایتی کرد.

واقعیت‌های میدانی حکایت از قیمت‌های بالاتر است
مشاهدات میدانی نیز گفته‌های عضو ارشد انجمن داروسازان تهران را تأیید می‌کند. با چرخی در چندین داروخانه مناطق مختلفی از سطح شهر تهران و پرسیدن قیمت ماسک می‌بینیم که عموما داروخانه‌ها هر عدد ماسک سه‌لایه پرستاری را حداقل به قیمت 2هزار تومان اعلام می‌کنند، هرچند که در این میان می‌توان داروخانه‌هایی را سراغ گرفت که قیمت همین ماسک را تا 3هزار تومان نیز اعلام می‌کنند.
دیگر مراکز فروش ماسک همچون غرفه‌های مشخص در ایستگاه‌های مترو و برخی فروشگاه‌های مجازی اما به نظر وضع قیمتی بهتری نسبت به داروخانه‌ها دارند. آنچه در ایستگاه‌های مترو دیده می‌شود، فروش ماسک با نرخ 1500تومان است و برخی از فروشگاه‌های اینترنتی را می‌توان سراغ گرفت که با همین حدود قیمت و ارزان‌تر از داروخانه‌ها اقدام به فروش ماسک می‌کنند، البته فروشگاه‌های آنلاین بسیاری نیز هستند که با قیمت‌های بیش از نرخ مصوب اقدام به فروش ماسک می‌کنند. در دیگر سو، هرچند که عرضه و فروش ماسک در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سوپرمارکت‌ها با کاهش روبه‌رو بوده اما آنها نیز در میانه این نرخ‌ها اقدام به فروش ماسک می‌کنند.
این همه درحالی است که طبق اعلام مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت صمت قیمت ماسک در داروخانه‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و فروشگاه‌های اینترنتی باید ۱۳۰۰تومان و در سوپرمارکت‌ها، خواربارفروشی‌ها، ایستگاه‌های مترو و اتوبوس ۱۵۰۰ تومان باشد.

 


تعداد بازدید :  206