شماره ۲۰۶۳ | ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۰ شهريور
صفحه را ببند
شکارچیان غیرقانونی او را زخمی کردند اما تیم امداد هوایی هلال‌احمر به دادش رسید
نجات محیط‌بان در ارتفاعات ورجین
این محیط‌بان در درگیری با شکارچیان هدف شلیک تیر قرار گرفت

[شهروند]  نجاتگران هلال‌احمر، منجی محیط‌بان تیرخورده در ارتفاعات ورجین لواسانات شدند. محیط‌بان 40ساله‌ای که در درگیری با شکارچیان غیرمجاز هدف گلوله ساچمه‌ای قرار گرفت و روی قله‌ها با مرگ دست‌وپنجه نرم می‌کرد. نیروهای هلال‌احمر با وجود راه صعب‌العبور خود را با یک بالگرد به بالای سر بیمار رسانده و این محیط‌بان را از مرگ حتمی نجات دادند. محیط‌بانی که غرق در خون نفس‌هایش به شماره افتاده بود. تیم واکنش سریع سازمان امدادونجات توانستند او را در سخت‌ترین نقطه قله به بیمارستان تحویل دهند.
این حادثه ساعت 9 صبح روز چهارشنبه رخ داد. وقتی به نیروهای هلال‌احمر سازمان امدادونجات خبر رسید که یک زخمی در میان قله‌های ورجین لواسانات استان تهران حال وخیمی دارد، بلافاصله نیروها تجهیزات خود را آماده کردند. آنها با کمک‌های پیش‌بیمارستانی و کمک‌های اولیه عازم قله‌ها شدند. دو امدادگر و یک تکنیسین اورژانس که از نیروهای امدادی هلال‌احمر نیز هست، راهی محل حادثه شدند. اینها را مصطفی عباسی عضو تیم واکنش سریع سازمان امدادونجات و کارشناس تیم‌های عملیاتی، به خبرنگار «شهروند» می‌گوید. امدادگری که خودش بالای سر بیمار حاضر شد و او را از مرگ نجات داد: «ساعت 9 صبح بود که به ما خبر این حادثه را دادند. بلافاصله تجهیزات را آماده کردیم. از آنجایی که محل حادثه صعب‌العبور بود، امکانِ رفتن به صورت زمینی وجود نداشت. برای همین خیلی زود با یک بالگرد خود را به محل حادثه رساندیم. در کل سه‌نفر بودیم. هماهنگی‌ها خیلی زود انجام شد و به قله‌های ورجین رفتیم. وقتی رسیدیم، متوجه شدیم که بالگرد اورژانس نیز در آنجا حضور دارد، ولی با بیمار فاصله زیادی داشت. آنها چون تجهیزات ما را نداشتند، مجبور بودند جایی برای فرود پیدا کنند. برای همین جای مناسب هم با بیمار فاصله داشت. آنها فرود آمده و راه باقی‌مانده را به صورت زمینی طی می‌کردند که ما رسیدیم. برای همین مأموریت امدادرسانی را ما برعهده گرفتیم. خلبان بالگرد درست بالای سر محیط‌بان با کمی فاصله ایستاد. با یک وینچ به پایین رفتم. بیمار را به بسکت کوهستان فیکس کردم. وقتی بالای سرش رفتم، خون زیادی از او رفته بود. نمی‌توانست زیاد صحبت کند، ولی به هوش بود و درد داشت. با یک گلوله ساچمه‌ای به پایش، زخمی شده بود. از آنجایی که گلوله ساچمه‌ای بود، تمام پایین تنه‌اش زخمی بود. با رعایت حال مریض او را فیکس کردم و به بالا فرستادم. خودم هم دوباره با همان وینچ به داخل بالگرد رفتم. بیمار بریده‌بریده حرف زد و گفت که تنها بوده و وقتی شکارچیان غیرمجاز را آن اطراف دیده، با آنها درگیر شده و گلوله خورده است. بعد از آن از طریق بی‌سیم همکاران دیگرش را خبر کرده بود و آنها هم به ما اطلاع دادند. وقتی بالای سر مریض رفتیم، دونفر از همکارانش به آنجا رسیده بودند. آنها خیلی از ما تشکر کردند. می‌گفتند در این نقطه صعب‌العبور اصلا نمی‌دانستیم باید چه کار کنیم. حتی فکرش را هم نمی‌کردیم که بتواند نجات پیدا کند. وقتی محیط‌بان را داخل بالگرد رساندیم، کمک‌های اولیه را برای او انجام دادیم و درنهایت او را به بیمارستان میلاد تحویل دادیم. از آنجایی که بیمار را با بسکت تحویل بیمارستان دادیم، چندساعت بعد دوباره به بیمارستان رفتم تا بسکت را تحویل بگیرم. در آنجا سراغ بیمار را گرفتم، گفتند حالش کمی بهتره و در اتاق عمل است. این عملیات در کل دوساعت طول کشید، اما خوشحالیم که بیمار را سالم تحویل بیمارستان دادیم.»

روایت جزئیات درگیری
این درحالی است که سعید محمودی، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران از دستگیری ضارب این محیط‌بان خبر داد. او جزئیاتی از این درگیری خونین روایت کرد و دراین‌باره گفت: «شکارچیان غیرمجاز حاضر در منطقه حفاظت‌شده ورجین دو پدر و پسر و از دامداران همان منطقه بودند. آنها به فاصله چند ساعت پس از حادثه به همت نیروهای یگان حفاظت محیط‌زیست و محیط‌بانان آن منطقه که به سرعت در پهنه ارتفاعات به ‌دنبال این شکارچیان رفتند، دستگیر شدند و شکارچی به شلیک به محیط‌بان اقرار کرد. نیروهای یگان حفاظت محیط‌زیست و محیط‌بانان منطقه از مخفیگاه این شکارچیان در دامداری‌شان در منطقه حفاظت‌شده ورجین گوشت شکار نیز کشف کردند که البته مربوط به شکارهای پیشین آنان بود، چراکه روز حادثه موفق به شکار نشدند. ساعت 2 بامداد روز چهارشنبه بود که محیط‌بان متوجه اقدام این دو نفر برای بالا رفتن از ارتفاعات به‌ منظور شکار شد، حدود ۵ صبح به محل شکارچیان در ارتفاعات رسید و در کمین آنان بود، اما زمانی‌که شکارچیان متوجه حضور محیط‌بان شدند، فاصله میان آنها بسیار کم بوده و محیط‌بان و سربازی که همراه او بوده، از فاصله ۱۰ متری به شکارچیان غیرمجاز ایست دادند و شکارچیان بلافاصله شروع به تیراندازی مستقیم با استفاده از اسلحه شکاری و گلوله چهارپاره کردند که به زیر شکم و پای محیط‌بان اصابت کرد.»‌او با اشاره به اینکه اکنون حال محیط‌بان مصدوم خوب است، گفت: «با هماهنگی‌هایی که در سطح استان از سوی مقامات استان، هلال‌احمر، اورژانس، سازمان حفاظت محیط‌زیست و نیروی انتظامی انجام شد، این محیط‌بان به‌وسیله بالگرد به سرعت به بیمارستان منتقل شد و تحت عمل جراحی کوچک نیز قرار گرفت و درحال حاضر به بخش منتقل شده است.»مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران ضمن بیان اینکه تمام محیط‌بانان در سطح استان تهران دوره‌های آموزشی بدو خدمت را گذرانده‌اند، گفت: «تمام محیط‌بانان استان تهران دوره‌های آموزشی اعم از دوره‌های قانون به‌کارگیری سلاح، استفاده و نحوه نگهداری سلاح و مقابله با شکارچیان را گذرانده‌اند و این آموزش‌ها به‌صورت متداول هر‌ سال صورت می‌گیرد. از این‌رو تمام محیط‌بانان استان تهران هنگام دستگیری و برخورد با متخلفان کاملا آموزش‌ها را رعایت و از قانون به‌کارگیری سلاح استفاده می‌کنند. روز حادثه محیط‌بان ما با توجه به دوره‌ای که دیده بود، مراعات شکارچی را کرد و گرچه می‌توانست به شکارچی شلیک مستقیم کند و به او آسیب برساند، اما با توجه به آموزش‌هایی که دیده بود، از سلاح خود استفاده نکرد و اقدام به شناسایی شکارچی کرد.»محمودی در پایان صحبت‌های خود ضمن بیان اینکه خلع سلاح و دستگیر ی شکارچی نشان‌دهنده آموزش‌های خوب محیط‌بانان است، گفت: «لازم است از قوانین بازدارنده در مأموریت‌های محیط‌بانان در مقابله با شکارچیان استفاده شود، چراکه همین قوانین و آموزش‌ها باعث شد این حادثه به فاجعه‌ای بزرگ تبدیل نشود که در آن جان محیط‌بان یا شکارچی گرفته شود.»


تعداد بازدید :  368