شماره ۲۰۶۳ | ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۰ شهريور
صفحه را ببند
اخبار روز

ترامپ به ‌زودی خروج نیروهای آمریکا از افغانستان و عراق را اعلام می‌کند
یک مقام ارشد کاخ سفید اعلام کرد دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوری ایالات متحده ظرف چند روز آینده خبر خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و عراق را اعلام خواهد کرد.
رئيس‌جمهوری آمریکا در گفت‌وگوی ماه آگوست خود با همتای عراقی‌اش از خروج نیروهای ایالات متحده از این کشور خبر داد اما زمان دقیقی برای این اقدام ذکر نکرد. ارتش آمریکا در ‌سال ۲۰۱۱ بخش عمده نیروهای خود را از عراق خارج کرد و تنها حدود ۵‌هزار سرباز ایالات متحده، با عنوان نیروهای ضد جهادگرا، در عراق باقی ماندند.
از سوی دیگر پنتاگون ماه گذشته اعلام کرد که آمریکا پس از توافق ماه فوریه با گروه طالبان قصد دارد ۸۶۰۰ نیروی خود در افغانستان را به کمتر از ۵هزار تن کاهش بدهد. دونالد ترامپ نیز پیش از این در مصاحبه‌ای گفته بود می‌خواهد تا موعد انتخابات آمریکا در ماه نوامبر، نیروهای این کشور را در افغانستان به حدود ۴ تا ۵‌هزار نفر برساند.
مطابق توافق صلح با طالبان، نیروهای خارجی باید تا بهار ۲۰۲۱ افغانستان را ترک کنند تا شبه‌نظامیان طالبان به تعهدات خود در زمینه تأمین امنیت در افغانستان عمل کنند. با نزدیک‌ترشدن موعد انتخابات ایالات متحده، دونالد ترامپ که بارها تأکید کرده کشورش را از «جنگ‌های بی‌پایان» خلاص خواهد کرد می‌کوشد وعده‌های خود را عملی کند.


درخواست روسیه از آمریکا درباره ایران
نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در پاسخ به اظهارات وزیر خارجه آمریکا درباره افزایش ده برابری ذخایر اورانیوم ایران گفت، سیاست واشنگتن در قبال ایران شکست خورده است.
میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در رد اظهارات وزیر خارجه آمریکا در واکنش به گزارش اخیر آژانس درباره افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران به ده برابر محدوده مجاز در توافق هسته‌ای برجام گفت، واشنگتن به‌رغم شکست سیاستش در قبال ایران به این سیاست شکست‌خورده ادامه می‌دهد.
مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته به انتشار گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره وضع برنامه هسته‌ای ایران واکنش نشان داد. پمپئو در توییتر نوشت:  «حسب گزارش‌ها ذخایر اورانیوم ایران به بیش از ده برابر محدودیت‌های تعیین‌شده در برجام رسیده است. سه کشور اروپایی و سایر کشورها باید چشم‌شان را به این واقعیت بگشایند که توافق هسته‌ای به تاریخ پیوسته و باید برای اعمال تحریم‌های قوی با ما همراه شوند. فشار و گفت‌وگوهای جامع تنها راه پیش رو است.»
میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین از قبیل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پیامی توییتری به این توییت وزیر خارجه آمریکا پاسخ داد.او که طی‌ سال‌های اخیر در نشست‌های کمیسیون مشترک برجام حضور داشته است، در پیام توییتری جدید خود سیاست آمریکا را در قبال ایران شکست‌خورده خواند و خواستار برداشتن تحریم‌های غیرقانونی این کشور علیه ایران شد.اولیانوف خطاب به پمپئو نوشت: «فاصله گرفتن ایران از تعهدات برجام نتیجه مستقیم فشار ایالات متحده است. تحریم‌های غیرقانونی را حذف کنید (به دنبال این کار) ایران فورا به پایبندی کامل برخواهد گشت. ایالات متحده اما در عوض در نظر دارد به سیاست شکست‌خورده خود ادامه دهد؛ سیاستی که برای امنیت منطقه و موضوع عدم اشاعه مضر است.»آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جدیدترین گزارش خود که جمعه هفته گذشته در اختیار اعضای شورای حکام قرار گرفت، تأیید کرده که میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران افزایش یافته است.در گزارش آژانس تصریح شده میزان این ذخایر در حال حاضر ۲۰۱۵ کیلوگرم است که نسبت به گزارش فصلی قبل این نهاد بین‌المللی ۵۳۴ کیلوگرم افزایش یافته است.جمهوری اسلامی ایران به دنبال خروج غیرقانونی آمریکا از توافق برجام و بی‌اعتنایی کشورهای اروپایی باقیمانده در این توافق به وعده‌ها و تعهدات بین‌المللی خودشان درباره جبران خسارات این خروج، سلسله اقداماتی را در قالب ۵ گام کاهش تعهدات برجامی ایران اتخاذ کرد و برخی محدودیت‌های برجامی را کنار گذاشت.


تعداد بازدید :  467