شماره ۲۰۶۳ | ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۰ شهريور
صفحه را ببند
بورس بازها در این روزها چه باید بکنند؟
نگهداری سبد سهام بنیادی و اصلاح سبد

شروع ریزش‌ها با زمزمه‌های عدم عرضه «صندوق پالایشی دارا دوم» و انتشار شایعاتی درباره پیش‌فروش نفت به مردم تحت عنوان گشایش اقتصادی بود که توسط رئیس‌جمهوری وعده داده شد. با واکنش‌های عمومی به عدم عرضه دارا دوم و منفی‌شدن بازار در نتیجه افزایش عرضه‌های گروه پالایشی، طی هماهنگی‌های میان وزارت اقتصاد و وزارت نفت، فروش سهام پالایشگاهی‌ها با تخفیف ۲۰‌درصدی به عموم مردم تأیید و رسانه‌ای شد.
اگرچه پذیره‌نویسی این صندوق تحت عنوان صندوق پالایشی یکم از تاریخ پنجم شهریورماه آغاز شد، اما اعتماد مردم به بازار به سرعت از دست رفت و عرضه‌های نماد‌های پالایشی و نماد‌های بزرگ باقی بازار را نیز تحت‌تأثیر قرار داد و با وجود اظهارنظرات مختلف و تأکید بر ارزندگی سهام و حمایت توسط مدیران ارشد سازمان بورس و وزرای اقتصاد و رئیس‌ کل بانک مرکزی، همچنان افت قیمت‌ها تا به امروز ادامه‌دار شده است.
درشرایطی که تاریخ نوزدهم شهریور ۱۳۹۹ آخرین روز پذیره‌نویسی صندوق پالایش یکم اعلام شده بود، زمان پذیره‌نویسی این صندوق به مدت یک هفته دیگر تمدید شد. آنچه بدیهی است، به دلیل دستکاری‌های قیمتی در شاخص کل و تنها حمایت و بازارگردانی چند سهم محدود، اعتماد از دست‌رفته مردم این‌بار سخت‌تر از گذشته بازگردانده خواهد شد و تا زمانی که خالص جریان نقدینگی حقیقی‌ها مثبت نشود، نمی‌توان انتظار متعادل‌شدن از بازار را داشت. به گزارش رویداد ‌۲۴ به نظر می‌رسد موج تورمی شکل‌گرفته در بازار‌های موازی مانند طلا و دلار در نتیجه خروج پول و از دست‌رفتن اعتماد عموم مردم به بازار بورس است. وقتی بورس قرمزپوش است، چگونه خریدوفروش سهام را انجام دهیم
زمزمه‌های برداشت یک‌درصدی از صندوق توسعه ملی در جهت حمایت بازار و متعادل‌سازی بازار به گوش می‌رسد. با وجود آنکه از منابع این صندوق اطلاعاتی در دسترس نیست، اما برآورد می‌شود این مبلغ در حدود ۲۰‌هزار‌میلیارد تومان باشد که مبلغ فوق تنها به جمع‌آوری صفوف فروش یک تا دو روز بازار کمک می‌کند و از سوی دیگر افراد حقیقی که درحال حاضر به کل اعتماد خود را به بازار بورس از دست داده‌اند. اگر منابع حاصل از فروش سهام خود را از بازار سرمایه خارج و به بازار‌های موازی تزریق کنند، می‌توان انتظار موج تورمی دیگری را در اکثر بازار‌ها داشت. به ‌نظر می‌رسد در مقطع کنونی اجماعی همگانی برای حمایت از بازار سرمایه بین تمامی نهاد‌ها به منظور جلوگیری از موج تورمی جدید لازم‌الاجراست.
گزارش‌های افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی نماد‌های مختلف که راهی کدال شده یا طی شفاف‌سازی‌هایی به بازار اعلام شده، از یکسو و اختلاف فاحش ارزش جایگزینی و مارکت کپ شرکت‌های بنیادی از سوی دیگر و رشد نرخ دلار از پتانسیل‌های غیرقابل انکار بازار سرمایه محسوب می‌شود. در مقابل ترس حاکم‌شده بر عموم مردم از ریزش‌های اخیر و عرضه‌های سنگین نیز از ریسک‌های این بازار محسوب می‌شود.
بر این اساس، توصیه به طولانی‌کردن افق سهامداری خود و نگهداری سبد سهام بنیادی و اصلاح سبد درشرایط فعلی می‌شود. به نظر می‌رسد با برطرف‌شدن ترس عمومی و عدم دستکاری قیمتی توسط نهاد‌های حقوقی تحت عنوان حمایت، بار دیگر با تکمیل الگوی اصلاحی موج چهار نزولی شاخص کل، کلیت بازار یک موج صعودی دیگر را نیز تجربه کند که البته با توجه به شرایط فعلی این امر زمان‌بر خواهد بود.


تعداد بازدید :  517