شماره ۲۰۶۳ | ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۰ شهريور
صفحه را ببند
خوشمزه، مغذی، انرژی‌زا

[شهروند] نخستین‌بار در ‌سال 1901 میلادی واژه‌ «کره بادام‌زمینی» مورد استفاده قرار گرفت. قبل‌تر به آن سس بادام‌زمینی می‌گفتند و از آن در دستورالعمل درست‌کردن یک ساندویچ ساده و فوری استفاده می‎شد.  
1- براساس مطالعه‌ای که از‌ سال 1996 تا 2010 در میان بیش از 9‌هزار تن از بانوانی که تنها سه‌روز در هفته کره‌ بادام‌زمینی مصرف می‌کردند، انجام شد. خطر ابتلا به سرطان در 39‌درصد از آنها کاهش پیدا کرده بود. همچنین طبق بررسی‌هایی که در اوایل دهه 1990 انجام شده بود، مصرف منظم بادام‌زمینی و کره بادام‌زمینی، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را در افراد، به‌خصوص خانم‌ها در مقایسه با افرادی که آجیل نمی‌خورند، کاهش می‌دهد.
2- بادام‌زمینی جزو آجیل‌ها نیست. این خوراکی خوشمزه، یک دانه است که پوسته‌ای ‌مانند غلاف دارد. طبق محاسبه‌ شورای ملی بادام‌زمینی برای پرشدن یک شیشه‌ سایز متوسط کره بادام‌زمینی به حدود 540 تا 550 دانه از این خوراکی نیاز است!
3- در فوریه ‌سال 2017، فردی از کشور هند توانست با مصرف 297گرم کره بادام‌زمینی در 50ثانیه، رکورد «بیشترین کره بادام‌زمینی خورده‌شده در یک‌دقیقه» را به ثبت برساند!
4- بررسی‌ها نشان می‌دهد 15‌درصد از کالری مورد نیاز یک انسان بالغ با مصرف یک لقمه یا ساندویچی که کره بادام‌زمینی در آن استفاده شده، تأمین می‌شود.
5- یکی از جیره‌های حیاتی درطول جنگ جهانی دوم، ساندویچ کره بادام‌زمینی بود که بسیاری از سربازان آن را مصرف می‌کردند.
6- معروف‌ترین برند کره بادام‌زمینی «اسکیپی» است، که در ‌سال 1932 شروع به کار کرد و نخستین نوع تجاری این محصول را تولید کرد.
7- بیست‌وچهارم ژانویه و اول مارس به ترتیب «روز ملی کره بادام‌زمینی» و «روز ملی علاقه‌مندان بادام‌زمینی» نام‌گذاری شده‌‌اند.
8- برای تهیه 300‌هزار لقمه یا ساندویچ کره بادام‌زمینی، حدودا به 4‌هزار مترمربع زمینی که زیر کشت بادام‌زمینی باشد، نیاز است. هر مزرعه‌ بادام‌زمینی تقریبا 100 هکتار است!
9- به‌طور تقریبی در سه‌چهارم خانه‌های ایالات متحده حداقل یک شیشه کره بادام‌زمینی وجود دارد.
10- میزان علاقه‌مندی به کره بادام‌زمینی براساس دسته‌بندی جنسیت و سن، به این ترتیب است: آقایان، خانم‌ها و کودکان!
11- باشگاهی تحت عنوان «علاقه‌مندان کره بادام‌زمینی» وجود دارد که بسیاری از شخصیت‌های مشهور در آن عضویت دارند!
12- در آمریکا 6 شهر نام بادام‌زمینی را برخود دارند. این شهرها در کالیفرنیا، ویرجینیای غربی، تنسی و پنسیلوانیا واقع شده‌اند.
13- دونفر از روسای جمهوری سابق ایالات متحده یعنی توماس جفرسون و جیمی کارتر در کار تولید بادام‌زمینی بودند.  
14- اشخاصی در دنیا وجود دارند که به «فوبیای کره بادام‌ز‌مینی» مبتلا هستند. افرادی که به این ترس دچارند، نگران هستند کره بادام‌زمینی به سقف دهان‌شان بچسبد!
برگردان از thefactsite


تعداد بازدید :  601