شماره ۲۰۶۴ | ۱۳۹۹ شنبه ۲۲ شهريور
صفحه را ببند
جزئیات جدید یارانه غیرنقدی از زبان نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس
60‌هزار تومان کمک‌هزینه مواد غذایی برای ایرانیان
میرتاج الدینی: این طرح به منظور تأمین امنیت غذایی خانواده‌هاست

[شهروند] یارانه غیرنقدی برای 60‌میلیون ایرانی در نظر گرفته شده است. مجلس یازدهم این طرح حمایتی را چندی پیش به منظور کمک به قشر متوسط و ضعیف جامعه و تأمین امنیت غذایی این اقشار کلید زد. حالا نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس جزئیات تازه‌ای از این یارانه غیرنقدی را فاش کرده است. درحالی‌که پیش از این در خبرها آمده بود، این یارانه فقط برای تأمین بخشی از مایحتاج خانوارهای ایرانی است، سیدمحمدرضا میرتاج الدینی از تلاش مجلس برای پوشش حداقل نیمی از هزینه مواد غذایی خانوارها در قالب این طرح خبر داده است. براساس برآوردهای ابتدایی به منظور اجرای این طرح در نیمسال دوم ‌سال‌جاری حدود ۳۰‌هزار‌میلیارد تومان اعتبار لازم است، اما هنوز بر سر محل تأمین اعتبار این طرح توافقی بین مجلس و دولت صورت نگرفته؛ هرچند ظاهرا مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهادهایی در این‌باره ارایه داده است که در صورت توافق بین اهالی بهارستان و پاستور، این طرح از نیمه دوم همین ‌سال اجرا می‌شود.
سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی می‌گوید این یارانه جدا از یارانه نقدی است و به صورت  بلاعوض پیش‌بینی‌شده که در صورت تصویب هر سه تا چهار ماه به صورت غیرنقدی از سوی دولت شارژ می‌شود: «این یارانه غیرنقدی درواقع اعتبار خرید کالاست که براساس تعداد نفرات یک خانواده و در حساب یارانه‌ای سرپرست خانواده شارژ می‌شود و مشمولان با مراجعه به فروشگاه‌های دارای کد اقتصادی می‌توانند صرفا برای خرید مواد غذایی مورد نیاز خانواده اقدام کنند.» نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هدف از این طرح را تقویت قدرت خرید مردم در شرایط فعلی اقتصادی عنوان کرد و درباره مبلغ در نظر گرفته شده آن هم توضیح داد: «طبق آمار مرکز پژوهش‌ها میانگین مواد غذایی مورد نیاز یک نفر در خانواده ۱۲۰‌هزار تومان است، البته این رقم در شرایط مختلف، متفاوت است، بنابراین ما می‌خواهیم حداقل ۵۰‌درصد این رقم را برای خانواده‌ها تأمین کنیم.» براساس جزئیات اعلام شده؛ این یارانه امکان نقدشوندگی ندارد و در همان کارت یارانه نقدی شارژ می‌شود.
 به گفته نایب‌رئیس مجلس در طرح هدفمندی یارانه‌ها نیز علاوه بر یارانه نقدی، واریز یارانه غیرنقدی هم وجود دارد، اما تاکنون فقط یارانه نقدی به مردم داده شده، از همین رو این طرح چیزی شبیه به یارانه غیرنقدی است، ما می‌خواهیم امنیت غذایی خانوارها را تا زمان عبور از شرایط اقتصادی فعلی تأمین کنیم.

 


تعداد بازدید :  401